• MammaCh

Hjälp! Vad är onödigt/nödvändigt att köpa?

Hej!
    7 veckor kvar till lillens ankomst och shoppningen är i full gång! Inte klokt vad det finns mycket saker man (tror man) behöver! Men vad behöver man egentligen/ egentligen inte? Känner mig lite vilse i bebissaksdjungeln, speciellt eftersom jag älskar att shoppa och nu verkligen får bita mig hårt i handen för att inte få med hela affären hem. Tips på vad man verkligen inte kan klara sig utan- och sånt man lätt kan vara utan?

Babyskydd till bilen t ex - hyra eller köpa? (är det värt att lägag typ 500kr mer så att man får ett nytt babyskydd jmfr att hyra ett som man inte vet vad de varit riktigt? Några tips på vilket man ska köpa isåfall - Brio finns för 1195:- med bas, och Acta Graco för 899:-. Nån som har erfarenhet?

Babysitter behövs det? Tips på vilken isåfall?

Babybjörn/bärsele? Använder man den alls? Verkar krånglig att använda om föräldrarna är olika "stora"...

Täcke, kudde, madrass etc behövs det i vagnen om man har mjuklift (Vi har köpt en Emmaljunga nitro)?

Amningskudde?

Tacksam för råd och tips!
    Vilse i djungeln - Charper m familj

• Svar på tråden Hjälp! Vad är onödigt/nödvändigt att köpa?
  • Leonell

Jag är en sån som handlat med mig hela affären hem... :) mycket hade jag kunnat vara utan...

babyskydd-tycker man kan köpa nytt, vilket spelar nog inte så stor roll, alla som säljs i sverige är säkra.

babysitter- min babysitter är välanvänd... har en babybjörn. går att köpa begagnat till bra pris.

bärsele har jag inte använt alls än sålänge, min dotter är 7 veckor o fortfarande väldigt ostabil i nacken. bärsjal däremot är underbart! mysigt för båda.

täcke kudde madrass till vagnen- nä d e väl inte så viktigt, åkpåse o filt tycker jag funkar utmärkt!

Ammnings kudde- 500 spänn för en banankudde... finns avlånga kuddar (soffkuddar) på ikea som är betydligt mycket billigare o funkar lika bra...

• Luloo
    Babyskydd  går och hyra, på näl så fick man hyra med bas för 500kr, (100kr får man tillbaka när man lämnar tillbaka) men ett tips! HA BAS!

Babysitter min son hatade den, men är skön som avlastning i början o blir kul som lek senare..

Babybjörn/bärsele? köpte en babybjörn, var värdelös, fick jätte ont i ryggen, svettades som en gris, lägg pengar på om du skall ha en

Täcke, kudde, madrass etc vet inte, men under sommaren räcker det med filt i vagnen...

Amningskudde?  är smidigt om man ammar, jag ammande och tyckte den var jobbig, men man kan använda den till mycket annat också =)
    ★mn lilla stjärna★16/6-08★
  • hic sunt leones

Babyskydd - smaksak om man vill ha eget eller ej. Vi köpte ett med tanken att den ändå ska användas till minst ett barn till. köp absolut med bas, guld värt. Du kan också köpa en vagn som du kan klicka skyddet i. Vi har Acta Graco som kostade bra mycket mer än det du angav. Men det skyddet anses störst tror jag, absolut tyngst om man ska bära...
    Babysitter - beror på om babyn gillar det. Vi använde en de fyra första månaderna. Bra med fullt liggläge och bärhandtag. Praktisk tyckte vi tills sonen sa nej.
    Bärsele - beror helt på om du är en bärare eller ej. Själv tycker jag vagn är klumpigt och sele praktiskt. Fantastiskt för anknytning. Men köp inte Baby Björn. Inte bekväm och barnet växer ur fort. Köp en ergonimisk sele eller ännu hellre en elastisk sjal för första tiden. Önskar jag haft det då jag fick bära, bära och bära första tiden.
    I våran mjuklift hade vi en liten kudde men tror inte ens det är nödvändigt.
    Amningskudde hade jag aldrig kunnat vara utan innan vi lärde oss rätt tag och att sitta bekvämt. Numera går det bra med en vanlig kudde som stöd under armen, men första tiden hade vi en formbar med "kulor" i.

• MammaCh

Strålande..! Ja, det är så mycket man inte vet. Är själv tveksam till Babybjörn med barnets pappa gillade den som 17... men eftersom det är jag som ska vara hemma så kanske den mest blir liggande?

Lutar åt att köpa babyskydd trots allt, man måste väl kunna sälja det sen begagnat för typ 500? Då kostar det ju lika "mycket" som att hyra... Vi handlar det mesta på Nids for kids här i göteborg. Så mycket billigare än tex babyproffsen...

Mjukliften känns hård dock - behövs verkligen inte madrass? Lakan - kisskydd?
    Uh, känns som värsta novisen...

• Luloo
    Charper skrev 2009-04-04 21:26:14 följande:
    Strålande..! Ja, det är så mycket man inte vet. Är själv tveksam till Babybjörn med barnets pappa gillade den som 17... men eftersom det är jag som ska vara hemma så kanske den mest blir liggande? Lutar åt att köpa babyskydd trots allt, man måste väl kunna sälja det sen begagnat för typ 500? Då kostar det ju lika "mycket" som att hyra... Vi handlar det mesta på Nids for kids här i göteborg. Så mycket billigare än tex babyproffsen...Mjukliften känns hård dock - behövs verkligen inte madrass? Lakan - kisskydd?Uh, känns som värsta novisen...
    kisskydd är väldigt varma, är bra om dom spyr mycket, men jag la undan mina kisskydd och använde handdukar istället. tycker du den är hård, köp en tunn madrass! mammorna vet alltid bäst för sina barn =) hellre för mjukt än för hårt tycker jag personligen
    ★mn lilla stjärna★16/6-08★
  • MollyD79

Viktigt att veta att begangnade babyskydd inte har varit med i krock för då ska man inte använda dem.

Läst att man inte ska använda babysitter först månaderna men vet inte om detta stämmer, men läste det i en bok om nyfödda. Vet någon annan hur det är med ?

• Blå Flygare

Babyskydd: hyra går bra! De kontrolleras så de inte varit med i krock. Se bara till att få med bruksanvisning så ni säkert vet hur den ska monteras mm. Bas är inte dumt, säger jag som inte ens testat det

Sitter: Nödvändigt. Den gamla sorten är bäst, för de kan barnet självt få i gungning.

Sele: Nödvändigt eller ej beror på barnet. Vissa behöver bli burna hela tiden, andra trivs bra där de läggs... Vänta till barnet kommit o se om det behövs. Babybjörn är skit; barnet sitter illa o kan få ryggbesvär senare i livet av dem. Och de är mycket obekväma att bära i. Ergnomiska selar: Ergo, Manduca, Beco, Patapum. Tror inte den sistnämnda funkar för nyfödda dock. Långsjal är ett alternativ. Om de inte bärs lika mycket kan man ha enklare typer av sjalar.

Amningskudde: Väl värt sitt pris OM man hittar en bra modell. Vänta till barnet kommit och testa sen olika modeller på BB, bvc o i butiker.

• MammaCh

Verkligen värdefullt med alla era tips, tack! Nån som har tips på vilket babyskydd man ska köpa då? Brios med bas verkar bra, lätt klicka ur och väger inte lika mycket som Gracos. Nån som har erfarenhet? I vår bil (Opel astra kombi) går dock inte barnstolen att placera fram eftersom krockkudden inte får kopplas ur. Är det problem att ha barnet bak - behövs "spegel" etc?

• C R
    Charper skrev 2009-04-04 21:50:16 följande:
    Verkligen värdefullt med alla era tips, tack! Nån som har tips på vilket babyskydd man ska köpa då? Brios med bas verkar bra, lätt klicka ur och väger inte lika mycket som Gracos. Nån som har erfarenhet? I vår bil (Opel astra kombi) går dock inte barnstolen att placera fram eftersom krockkudden inte får kopplas ur. Är det problem att ha barnet bak - behövs "spegel" etc?
    Vi har alltid haft vår kille i baksätet. Spegel är kanon. Värt varenda krona.
  • nano

Vi hade babyskydd (utan bas) vilket var jättebra då vi ofta åkte i olika bilar och det var jättelätt att följa med till olika ställen (hade inte bil själva) men om man tänker åka i samma bil hela tiden så är det ju helt klart smidigast.

Amingskudde klarade jag mig utan men skulle nog inte ha skadat.

Babysitter var hon inte intresserad av alls, satt kanske några timmar i den totalt (hade en gammal model som gungar lätt)

Bärsele hade vi första veckorna (ergonomiska) men sen totalvägra hon, skulle bli buren utåt. Hon var jättestabil i nacken och kunde lyfta huvudet lite redan ett dygn gammal. Sen blev det svårt då sambon är jättestor och jag jätteliten men det slipper ni :-P

Våran tjej var en litet "kräkbarn" men plastad frote blev för varmt och gick inte att lägga ner i åkpåse så jag vet ett normalstort örngott och la under huvudet, täckte upp de mesta som hon kräktes och blöjan tror jag aldrig läckte när vi hade henne i vagnen (sov även i den första månaderna). Vi använde också mycket filtar ist för åkpåse då den blev för liten och använder fortfarande. Känn efter själv om du tycker vagnen är hård, tror inte heller att det kan bli för mjukt så köp en tun madrass om du är orolig.

Svar på tråden Hjälp! Vad är onödigt/nödvändigt att köpa?