• Joozie

Vad är det för fel på Ivar?

Jag måste få vräka ur mig.

Jag har en bebis i magen som är nu 31 veckor gammal. Denna bebis har vi kallat Ivar, på min begäran, sedan plusset kom på stickan. Vi vet inte om det är tjej eller kille och ska heller inte ta reda på.

Vart efter tiden har gått har vi vant oss vid Ivar och börjat tycka mer och mer om det, båda två. Vi var med om ett riktigt tråkigt scenario förre helgen när skältingar till Ivar frågade om vi tänkt på namn. När vi berättade uttryckte de sig lite klumpigt och sa att Ivar kunde man minsann inte döpa nån till. Det är inte heller bara de som reagerat, utan det händer var och varannan dag.

Jag, personligen, tycker man kan säga sånt snyggare. Det sårade oss riktigt djupt eftersom Ivar för min del är släktnamn och namnet vuxit sig fast i oss. Ivar är ett gammalt namn, som inte har blivit jättevanligt heller. Vi känner det är rätt för oss och förstår att folk reagerar på ovanligheten, men just nu känns det bara som alla tycker det är fult.

Vad gör man?

• Svar på tråden Vad är det för fel på Ivar?
  • Höni

Hej
    Tycker absolut att ni kan döpa ert barn till Ivar om det är en pojke!
    Jättfint namn...
    Ni ska välja ett namn som tilltalar er och ingen annan..
    Lycka till

• LindaLii

Oavsett vad ni kommer att döpa barnet till kommer inte alla att gilla det och det spelar ingen roll så länge NI gillar det!! jag tycker Ivar är ett jättefint namn

Min äldsta grabb är 2½ och har en tjejkompis som heter Ulla och gisses vad folk reagerar på det men hon är världens gulligaste tjej och passar verkligen att heta just Ulla och namnet har verkligen fått ett lyft med henne. Känns fint och gulligt istället för tantigt som jhag tyckte innan. Så ge din familj och vänner tid att vänja sig så kommer de att älska namnet med och gör de det inte så hoppas jag att de har vett att knipa igen

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
  • Joozie

Tack för peppningen. Ivar känns så helrätt på nåt vis och jag tror det hade känts konstigt att "hitta på" nåt nytt namn om det vore en kille.

• Lilla My i Finland

Ivar är ju jättefint namn!!! Med båda våra barns namn har nära släktingar sagt liknande som åt er, men vi har bara struntat i det och konstaterat att det minsann är våra barn och vi som bestämmer. Efter barnen har blivit döpta har det inte varit några kommentarer angående namnen mera. Så mitt tips är att strunta i det eller dra till med något "hemskt" namn istället så kanske de som kommenterar får något att fundera över.

• Joozie

Haha, ja, så kan man ju göra!

• Indillia

Man kan inte döpa någon till Vidar eller Alde heller, men det gjorde vi ändå

• Tant J

Sitter här med IVAR, 3,5 år, i knät.
    Världens sötaste och coolaste namn!
    (Släktingarna har vant sig.)

• Joozie

ÅÅÅÅ! UNDERBART! Det är alltså inte den första Ivar som gräddas ;)

• Lilla My i Finland

Känner en Ivar, typ 5 år, som bor i Esse.

• Tant J
    Joozie skrev 2009-04-04 21:34:43 följande:
    ÅÅÅÅ! UNDERBART! Det är alltså inte den första Ivar som gräddas ;)
    Nädå, han har t.o.m. en dagiskompis som också heter Ivar.
Svar på tråden Vad är det för fel på Ivar?