• Humpy

Allt försvann

Hej!
    Jag behöver akut hjälp. Mitt worddokument har försvunnit. Det var sparat sen förrut och nu när jag satt och jobbade med det kom det upp en varning, nåt om fildelningsproblem (minns ej vad det stod). Filen kunde ej räddas också försvann allt. Är det helt borta eller ligger det någonstans? Jag har sökt överallt!

• Svar på tråden Allt försvann
  • Kyle

Hej!
    Det vanligaste brukar vara att dokumentet inte blivit korrekt stängt då Word avslutats, med följd att då det öppnas tycker Word att det redan är öppnat och därför har problem med att spara det.

När du säger att filen kunde ej räddas, innebär det att filen finns inte kvar där du sparade den?

Du kan prova att söka efter alla filer som är ändrade inom t.ex senaste dygnet (Antar att du nyss drabbats av detta). Ange som filnamn *.* då Word temp lagrar filer då den arbetar. Du bör få upp en lista över ändrade filer, kolla i den om några av dem ser ut att vara ditt dokument. Har du tur finns det kvar och går att öppna.

• Humpy

Kyle
    tack för ditt svar. Jag har sökt överallt och gjort som du skrev men filen är borta.

• lia76

Men om det stod något om fildelningsproblem så har du väl dokumentet på en annan dator eller USB minne eller så.
    Eller hade du det lokalt på din dator?
    Sök på atta *doc
    Eller xdoc om du sparar i Word 2007 format

Stella och Ida
  • Kyle

Humpy: Det finns fortfarande en möjlighet att din fil finns kvar. Windows temp lagrar filer, då man jobbar med dem. Gör en sökning i C:\Document and Settings\Användarnamn\

Användarnamn skall bytas ut mot det användarnamn du har, då du loggar in i Windows.

OBS! Du måste ha slagit på visningen av dolda filer i Windows. Ställ dig i kataogen C:\Document and Settings\Användarnamn\

Sök på alla filer med namn *.* som är ändrade under den aktuella perioden. Markera att du även vill söka i dolda filer och kataloger.

Om filen finns kvar, är det inte säkert att den har de namn du sparade den med, utan Windows kan ha gett temp filen ett annat namn. Har du tur hittar du ditt dokument där.

Detta gäller för Windows XP. Kör du med Windows Vista kan det hända att den temp lagrar filerna i en annan katalog, men jag har inte koll på hur det är gjort i Visa. Detta tips gäller för Windows XP.

Du kan även kolla i Word. Word sparar nämnligen namnet på de 4 senaste dokumenten. Om ditt dokument finns med i listan över de 4 senaste öppna dokumenten kan du prova att välja det och se vad som händer (om du inte redan gjort det)

• Humpy

hej!
    Jag har gjort allt och det är borta. Det enda jag hittar är en dokument döpt till räddat dokument men det innehåller bara det sista jag skrev innan allt försvann. Jag har ägnat söndagen till att skriva om allt. Nu sparar jag både på usb och i datorn = )
    Tack ändå!

Svar på tråden Allt försvann