mimmi 1 skrev 2009-04-05 00:39:54 följande:
Min dotter har en genetisk laktosintolerans, alltså ärftlig... den bryter oftast ut i skolåldern, eller lite senare i livet. Hon klarar sej utmärkt genom att dricka laktosfri mjölk, och utesluta all laktos i maten. det finns ju så stora möjligheter idag att klara av den situationen, så det är ju inga som helst problem. hon brukar ha en Lactrase-tablett i fickan, ifall hon blir bjuden på mat eller fika hos någon kompis, som inte har mjölkfritt, och tar hon en sådan tablett, så kan hon äta som vanligt.... dom finns receptfritt på apoteket, men man kan få dom utskrivna, då blir det billigare... Vad exakt är det du undrar över?
vill bara tacka för tipset om Lactrase! Min sambo misstänker starkt att han har någon form av intollerans men har läkarskräck, har tjatat i flera år på honom att kolla upp men han vägrar! Men vi har försökt hålla oss till låglaktos eller laktosfria produkter helt istället... om vi inte gör det har han löst det genom att efter maten (om han blir dålig) ta en loperamid eller immodium... ingen bra lösning eftersom han då måste genomlida laktos-attacken, men för att förkorta den iaf.
Men nu ska jag direkt på tisdag åka och köpa Lactrase!!! Tack igen!