• Fröken Inga

Min man fick just diagnosen ärftlig laktosintolerans men fick ingen information om vad det innebär!

Efter att ha gjort ett blodprov fick han resultatet över telefon. Han har inte fått nån vidare information om vad det innebär. Inte erbjudits att tala med en dietist eller så. Tills vidare har han uteslutit all laktos ur sin kost. Han har inte lyckats få nån kontakt med vårdcentralen igen.

Tänkte höra om det är nån här som fått samma diagnos med hjälp av blodtest och vill dela med sig av er erfarenhet och kunskap när det gäller laktos?

• Svar på tråden Min man fick just diagnosen ärftlig laktosintolerans men fick ingen information om vad det innebär!
  • mimmi 1

Min dotter har en genetisk laktosintolerans, alltså ärftlig... den bryter oftast ut i skolåldern, eller lite senare i livet.

Hon klarar sej utmärkt genom att dricka laktosfri mjölk, och utesluta all laktos i maten. det finns ju så stora möjligheter idag att klara av den situationen, så det är ju inga som helst problem. hon brukar ha en Lactrase-tablett i fickan, ifall hon blir bjuden på mat eller fika hos någon kompis, som inte har mjölkfritt, och tar hon en sådan tablett, så kan hon äta som vanligt.... dom finns receptfritt på apoteket, men man kan få dom utskrivna, då blir det billigare...

Vad exakt är det du undrar över?

• Fröken Inga

Ja, det var nog just sånt vi undrade över. Har fått höra så spridda saker. Någon sa tilll mig att har man ärftlig intolerans kan man inte ta tabletterna på apoteket och det är omöjligt att äta något alls som innehåller lactos, En annan sa att man kan äta getost men inte vanlig koost.

• mimmi 1

oj så snurrigt! då förstår jag att du undrar
    Har man fått diagnosen lactosintolerans, så måste man prova sej fram. förmodligen vet han redan vad han tål och inte... Man kan ha olika grad av intolerans, och en del kan tåla en liten gnutta mejeriprodukter, medan andra inte tål något alls.
    Hårdost är en sådan produkt som innehåller väldigt lite laktos, och de allra flesta intoleranta kan äta det. för den skull behöver man ju inte äta överdrivet mycket.

vissa tål låglactos produkter, medan andra måste hålla sej till lactosfritt.
    Det beror även på olika faktorer som tex nedsatt immunförsvar etc... så om man är förkyld, tex, så kan man vara känsligare än annars....

men har man en genetisk betingad lactosintollerans, eller en "påkommen" har ingen som helst betydelse för om man kan ta lactrase-tabletter eler inte.
    Det är ju kroppens förmåga att inte kunna tillverka enzymet lactase, som behövs för att spjälka lactosen, som i dagligt tal kallas lactosintollerans. och tillför man då detta enzym, så känner man ingen skillnad. man blir alltså inte dålig efter att man ätit mjölkprodukter.

Nu är dessa tabletter, eller rättare sagt kapslar, rätt dyra, så be läkaren skriva ut dem på recept, så blir de betydligt billigare. de är bra att ha med sej i fickan, så kan man leva ett helt vanligt liv, och behöver inte avstå från att äta och dricka om man är bortbjuden, eller om man vill gå på restaurang tex.

googla på lactosintollerans, så får du massor med råd o tips!

• Fröken Inga

Tack så jättemycket!

Sven åt inte en gnutta laktos igår ändå har han varit helkass i magen idag. Hur lång tid kan det ta det innan magen blir bra igen?

• mimmi 1

det är nog olika på person... min dotter känner bara a det när hon fått i sej laktos... och ett par timmar ungefär....

kan hans dåliga mage bero på något annat?

• EMO 979

Fröken Inga skrev 2009-04-08 21:01:38 följande:

Tack så jättemycket!Sven åt inte en gnutta laktos igår ändå har han varit helkass i magen idag. Hur lång tid kan det ta det innan magen blir bra igen?
    Är ni helt säker att han åt strikt laktosfritt då?---har en tös med mjölkproteinallergi och vet att det är skitsvårt från början att veta vad man kan och inte kan äta och att mjölkprodukter kan finnas i mycket och att man måste lusläsa alla produkter...och att det finns många olika benämningar på saker som innehåller protein/laktos...
  • sunflower79

mimmi 1 skrev 2009-04-05 00:39:54 följande:

Min dotter har en genetisk laktosintolerans, alltså ärftlig... den bryter oftast ut i skolåldern, eller lite senare i livet. Hon klarar sej utmärkt genom att dricka laktosfri mjölk, och utesluta all laktos i maten. det finns ju så stora möjligheter idag att klara av den situationen, så det är ju inga som helst problem. hon brukar ha en Lactrase-tablett i fickan, ifall hon blir bjuden på mat eller fika hos någon kompis, som inte har mjölkfritt, och tar hon en sådan tablett, så kan hon äta som vanligt.... dom finns receptfritt på apoteket, men man kan få dom utskrivna, då blir det billigare... Vad exakt är det du undrar över?
    vill bara tacka för tipset om Lactrase! Min sambo misstänker starkt att han har någon form av intollerans men har läkarskräck, har tjatat i flera år på honom att kolla upp men han vägrar! Men vi har försökt hålla oss till låglaktos eller laktosfria produkter helt istället... om vi inte gör det har han löst det genom att efter maten (om han blir dålig) ta en loperamid eller immodium... ingen bra lösning eftersom han då måste genomlida laktos-attacken, men för att förkorta den iaf.
    Men nu ska jag direkt på tisdag åka och köpa Lactrase!!! Tack igen!
  • mimmi 1

EMO 979 skrev 2009-04-11 12:04:54 följande:

Är ni helt säker att han åt strikt laktosfritt då?---har en tös med mjölkproteinallergi och vet att det är skitsvårt från början att veta vad man kan och inte kan äta och att mjölkprodukter kan finnas i mycket och att man måste lusläsa alla produkter...och att det finns många olika benämningar på saker som innehåller protein/laktos...
    ja så är det ju.. men mjölkprotein allergi växer bort ju äldre man blir, så det är ytterst ovanligt att en vuxen person blir mjölkproteinallergiker, medan en laktosintollerans kommer när man blir äldre.... barn föds med förmågan att spjälka laktosen, annars skulle dom inte tåla bröstmjölken....

så... laktosintollerant kan man bli när man håller på att bli vuxen, eller åtminstone nått skolåldern, medan mjölkproteinallergi växer bort med åren !

naturligtvis finns det personer som detta inte stämmer på, men i stort sett så funkar det på det viset.
  • EMO 979

mimmi 1 skrev 2009-04-11 15:13:14 följande:

ja så är det ju.. men mjölkprotein allergi växer bort ju äldre man blir, så det är ytterst ovanligt att en vuxen person blir mjölkproteinallergiker, medan en laktosintollerans kommer när man blir äldre.... barn föds med förmågan att spjälka laktosen, annars skulle dom inte tåla bröstmjölken....så... laktosintollerant kan man bli när man håller på att bli vuxen, eller åtminstone nått skolåldern, medan mjölkproteinallergi växer bort med åren ! naturligtvis finns det personer som detta inte stämmer på, men i stort sett så funkar det på det viset.
    och vad har ditt svar med min fråga till TS att göra ? ..jag frågade TS om hon var helt säker att han inte fått i sig laktos? inte om hon var säker på att det verkligen var laktosen han regerade mot...vet mycket väl att det är skillnad på laktosintolerans och komjölksproteinallergi och vet att allergin OFTAST växer bort med åren
  • mimmi 1

därför att du skrev om mjölkproteinet såklart! men du behöver väl inte bli så upprörd för det? det kan ju vara förvirrande för TS , därför förklarade jag skillnaden. det var inte menat till dej... men förlåt så mycket då

• m med tre stjärnor

det är vanligt att man är känslig mot tex fullkorn och ägg när man precis konstatrerats laktosintolerant. jag skulle råda att ta bort sådant ur kosten också tills magen stabiliserat sig. Ofta är också intoleransen större vid tex stressiga perioder.
    Min man fick konstaterat laktosintolerans när han var runt 30 och ett av våra barn har samma , båda har haft det i ungefär fyra år så vi eller främst jag av någon konstig anledning;) börjar bli rätt bra på att läsa innehållsförteckningar.
    Några exempel på saker osm inte funkar är ströbröd (köp ekologiskt så brukar det inte vara mjölk i), allt bröd köpt från konditori, många färdiga köttbullar, en hel del korv....
    Fråga gärna mer om du vill jag hjälper gärna till.

• Fröken Inga

Vi har lusläst och tagit det säkra före det osäkra. Han tänkte få ordning på magen först och sen prova om han klarar små mängder laktos. Men än har det inte blivit nån ordning.
    m med tre stjärnor skrev 2009-04-11 19:13:56 följande:
    det är vanligt att man är känslig mot tex fullkorn och ägg när man precis konstatrerats laktosintolerant. jag skulle råda att ta bort sådant ur kosten också tills magen stabiliserat sig. Ofta är också intoleransen större vid tex stressiga perioder.Min man fick konstaterat laktosintolerans när han var runt 30 och ett av våra barn har samma , båda har haft det i ungefär fyra år så vi eller främst jag av någon konstig anledning;) börjar bli rätt bra på att läsa innehållsförteckningar.Några exempel på saker osm inte funkar är ströbröd (köp ekologiskt så brukar det inte vara mjölk i), allt bröd köpt från konditori, många färdiga köttbullar, en hel del korv....Fråga gärna mer om du vill jag hjälper gärna till.
    Det ska vi prova. Tack!

En fråga om innehållsföteckningar som slog mig nu; ofta finns det ju flera olika namn för samma ämne. Finns det nåt annat namn än mjölk och laktos jag ska hålla utkik efter?
  • arianne03

Tack så jättemycket! Sven åt inte en gnutta laktos igår ändå har han varit helkass i magen idag. Hur lång tid kan det ta det innan magen blir bra igen?
    För min kompis tog det flera veckor på laktosfri kost innan hennes mage stabiliserade sig.
  • h8him

EMO 979 skrev 2009-04-11 12:04:54 följande: ja så är det ju.. men mjölkprotein allergi växer bort ju äldre man blir, så det är ytterst ovanligt att en vuxen person blir mjölkproteinallergiker, medan en laktosintollerans kommer när man blir äldre.... barn föds med förmågan att spjälka laktosen, annars skulle dom inte tåla bröstmjölken.... så... laktosintollerant kan man bli när man håller på att bli vuxen, eller åtminstone nått skolåldern, medan mjölkproteinallergi växer bort med åren ! naturligtvis finns det personer som detta inte stämmer på, men i stort sett så funkar det på det viset.
    Mjölkproteinallergi växer inte alltid bort!
  • mimmi 1
    h8him skrev 2009-04-12 10:36:12 följande:
    Mjölkproteinallergi växer inte alltid bort!
    nää, och det skrev jag också längst ner i inlägget!
  • m med tre stjärnor

Fröken Inga skrev 2009-04-12 10:28:28 följande:

Det ska vi prova. Tack!En fråga om innehållsföteckningar som slog mig nu; ofta finns det ju flera olika namn för samma ämne. Finns det nåt annat namn än mjölk och laktos jag ska hålla utkik efter?
    Ja massor. Mjölksocker, vassle, vasslepulver, smör, margarin, grädde och ännu fler som jag inte minns just nu men vassle är vanligast och det är liksom slaggprodukten så den klarar inte de i min familj (det är liksom nästan det värsta).

Tex majonäs innehåller ingen laktos men det gör lättmajonäs...

Jag brukar överhuvudtaget försöka handla mat med så kort innehållsförteckning som möjligt men det är nästan ännu viktigare när man ska utesluta mjölk...
  • Fröken Inga

m med tre stjärnor skrev 2009-04-12 14:26:11 följande:

Fröken Inga skrev 2009-04-12 10:28:28 följande:
    Ja massor. Mjölksocker, vassle, vasslepulver, smör, margarin, grädde och ännu fler som jag inte minns just nu men vassle är vanligast och det är liksom slaggprodukten så den klarar inte de i min familj (det är liksom nästan det värsta).Tex majonäs innehåller ingen laktos men det gör lättmajonäs...Jag brukar överhuvudtaget försöka handla mat med så kort innehållsförteckning som möjligt men det är nästan ännu viktigare när man ska utesluta mjölk...
    Tack!
  • södertälje

Jag har ärftlig laktos intolerans,har rötterna från tornedalen.Det är mycket vanligt där

Svar på tråden Min man fick just diagnosen ärftlig laktosintolerans men fick ingen information om vad det innebär!