• ZanniZ Me

    Varför kan inte vissa personer visa hänsyn?

    Till oss föräldrar med barnvagn. Läste en tråd som va avstängd nu där en tjej skriver att folk inte har respekt när man går på stan med barnvagn och behöver ta plats eller fika med ett kanske missnöjt barn osv på stan.
    I den tråden va det en som hade varit med om att honhade behövt ammat på ett cafe och dolt bröstet bra men bara att den lill biten barnet behövde för att suga syndes,,, så hade hon blivit påhoppad av en man som tyckte de va förargelseväckande beteende fast hon DOLT bröstet! Ja man kan ju indra hur vissa folk beter sig.

    Det ja mest retar mig på är situationen på bussar och tåg. Det finns oftast EN enda vagn för barnvagnar på tåg och på bussen ETT litet utrymme... men dock så ser man varje dag att andra folk utan barnvagnar eller rullstolar och liknande tar upp platserna. Det kan va småungar i 14 år åldern som ska sitta just där eller tonåringar som skriker och väsnas som ska ta den platsen och ser de nån komma med barnvagn låtsas de som ingenting... det finns massa plats i andra vagnar på tåget och vissa utrymmen är till för barnvagnar och rullstolar mm och de är väl det de ska användas till...

    Kan ta ett exempel där ja höll på att skrika rakt ut!
    Jag skulle åka ett tåg jag gick in med vagnen i barnvagnsvagnen... dörren va ungefär lika bred som min barnvagn, då kommer det en kvinna i typ 40 års ålders och TRÄNGER sig förbi mig och barnvagnen i öppningen och typ går upp och snabbt tar platsen där vi mammor kan få sitta med våra vagnar.. när hon sen ser mig komma upp där och ställa vagnen så flyttar hon inte på sig och hon blockerar den andra stolen med sin väska så sitta fick ja inte göra (kan tillägga att min dotter va hungrig mitt i allt och ja skulle behövt amma henne men ja kan inte stå och göra det)
    Då blev ja riktigt arg och började inse hur själviska och egotrippade en del är som inte kan lämna plats åt vi föräldrar med barnvagn där det är ett avsett utrymme för just barnvagn. Har sett samma sak med rullstolsbundna tyvärr...
    Det är SKRÄMMANE att i dagens samhälle inte kunna få vara mamma med likdana regler och rättigheter som andra. Och vi får inte ens längre utnyttja avsedda platser för barnvagn för där tar någon annan upp platsen.

    Nån mer som vart med om liknande?

  • Svar på tråden Varför kan inte vissa personer visa hänsyn?
  • Vill Nu

    Det är bara Jaget som är betydande. Bara JAG får sitta, bara JAG kommer först i kön osv.. Folk e rätt ut sagt j*vligt egoistiska!!!!!

  • ummAmira

    Usch vilken hemsk tant..men varför sa du inget till henne.I sånna situationer brukar jag säga ifrån annars brukar jag bara be den personen som håller upp platsen med en väska eller påse flytta grejerna för påsen har inte företräder före mig direkt och oftast har det funkat bra.

    Sen om jag ska åka buss nånstanns så är det ALLTID något av följande problem:

    *Platsen för barnvagnar är upptagna både bak och fram så jag får chansa att åka på rullatorplatsen tills någon behöver den.

    *Någon med en lite smal sulkyvagn tar upp enda barnvagnsplatsen och vägrar fälla ihop den så jag får plats,och får då vänta på nästa buss*grrr*

    *Jag är först vid busshållsplatsen sen kommer 2 andra kvinnor med barnvagn och tränger sig före när bussen öppnar dörrarna och jag får ta nästa buss. *dubbel grrr*

    I tåget är det aldrig någon som erbjuder mig sin sittplats,inte ens när jag var höggravid och vaggade som en anka! Folk armbågas i magen och bryr sig inte ett dugg. Men oftast brukar jag klämma in mig bland alla om det är mkt folk för jag har samma rätt som dom att åka tåg,och visst blir det lite munhuggande när jag kör över några tår men jag har alltid använt företrädesrätten utifrån moral och etik hållet men man får aldrig det beteendet tillbaka så nu bryr jag mig inte längre utan tänker endast på mig själv och min lika stora rätt att åka som alla andra.

  • EllieMay
    ummAmira skrev 2009-04-05 00:31:00 följande:
    Usch vilken hemsk tant..men varför sa du inget till henne.I sånna situationer brukar jag säga ifrån annars brukar jag bara be den personen som håller upp platsen med en väska eller påse flytta grejerna för påsen har inte företräder före mig direkt och oftast har det funkat bra.Sen om jag ska åka buss nånstanns så är det ALLTID något av följande problem:*Platsen för barnvagnar är upptagna både bak och fram så jag får chansa att åka på rullatorplatsen tills någon behöver den.*Någon med en lite smal sulkyvagn tar upp enda barnvagnsplatsen och vägrar fälla ihop den så jag får plats,och får då vänta på nästa buss*grrr**Jag är först vid busshållsplatsen sen kommer 2 andra kvinnor med barnvagn och tränger sig före när bussen öppnar dörrarna och jag får ta nästa buss. *dubbel grrr*I tåget är det aldrig någon som erbjuder mig sin sittplats,inte ens när jag var höggravid och vaggade som en anka! Folk armbågas i magen och bryr sig inte ett dugg. Men oftast brukar jag klämma in mig bland alla om det är mkt folk för jag har samma rätt som dom att åka tåg,och visst blir det lite munhuggande när jag kör över några tår men jag har alltid använt företrädesrätten utifrån moral och etik hållet men man får aldrig det beteendet tillbaka så nu bryr jag mig inte längre utan tänker endast på mig själv och min lika stora rätt att åka som alla andra.
    Samma här, min hänsyn till vissa har avtagit totalt. Står jag först i kön vid bussen och några andra mammor kommer efter, då ser jag till att komma in före, för annars får jag stå och vänta på nästa buss. Jag har alltid tagit en massa hänsyn men det fungerar inte alltid längre sedan man fick barn och ska dra runt på barnvagnen.
    Folk ska alltid trängas i köer, för då tror dem vad ska hon göra, köra på mig med vagnen? Nej jag fräser ifrån och ber dem vackert plallra sig sist i kön. Sitter någon och ockuperar barnvagnsplatser ect på tåg och bussar då får dem bara flytta sig, opunkt slut. Ska jag ta hänsyn till alla som vill sitta och sträclka på benen, ja då kommer jag aldrig på någon buss.
    Malachim
  • ummAmira
    EllieMay skrev 2009-04-06 23:50:07 följande:
    Samma här, min hänsyn till vissa har avtagit totalt. Står jag först i kön vid bussen och några andra mammor kommer efter, då ser jag till att komma in före, för annars får jag stå och vänta på nästa buss. Jag har alltid tagit en massa hänsyn men det fungerar inte alltid längre sedan man fick barn och ska dra runt på barnvagnen.Folk ska alltid trängas i köer, för då tror dem vad ska hon göra, köra på mig med vagnen? Nej jag fräser ifrån och ber dem vackert plallra sig sist i kön. Sitter någon och ockuperar barnvagnsplatser ect på tåg och bussar då får dem bara flytta sig, opunkt slut. Ska jag ta hänsyn till alla som vill sitta och sträclka på benen, ja då kommer jag aldrig på någon buss.
    Ja visst är det synd att man ska få lov att bete sig som ett "djur"för att få tillgång till samma rättigheter som vanliga resenärer?Helt sjukt egentligen. Jag ringde faktiskt SL under slutet på min graviditet och frågade hur F*N jag skulle kunna ta mig till och hem fr jobbet när det aldrig fanns platser och jag hade rätt långt hem och var helt slut och hade för ont(för försäkringskassan tyckte ju att jag skulle "härda" ut mina foglossningar!?!)för att stå upp.Jag menade på att vi höggravida måste väl få företräde till rullstolsplatsen eller den platsen för äldre tills en mer behövande behöver den!Men fick då vet att det hade jag inte,utan om någon erbjuder platsen så är det ok annars får jag stå upp som alla andra,tyvärr hann han också få ur sig.
  • Elli47

    När jag fick barn upptäckte jag att föräldrar diskrimineras och behandlas som skräp på väldigt många ställen! Kommer man med barnvagn så ska man inte tro att man är något, har man skaffat barn ska man helst stanna hemma i 10 år minst...

  • Dr Mupp

    Öppna munnen. Jag har aldrig det problemet. Är ju bara att be folk flytta på sig. De flesta är trevliga och flyttar på sig vare sig det gäller att vagnen ska få plats eller barnen ska få sitta.

  • tattoedbeauty

    När jag blir mamma ska jag alltid alltid åka bil. Jag tänker aldrig sätta min fot på en buss eller ett tåg för folk är inte kloka!

Svar på tråden Varför kan inte vissa personer visa hänsyn?