• Stora Havet

Har ni slutat med åkpåse nu?

Detta dilemma med ytterkläder. Jag har en 9 månaders bebis som sitter i sittdelen (Urban Jungle) med en vindstopper overall (Lindex) och åkpåse. Vi bor i Stockholm, ca 15 grader varmt nu. Misstänker att sonen är alldeles för varm, men är rädd att han skall frysa. Idag var han alldeles blöt av svett på ryggen (jo, det är ju en tydlig indikation på att han är för varmt klädd). Under overallen har han body, byxor, strumpor + PoP-mössa, han har inga tossor/skor och inga vantar.

Har ni skippat åkpåsen nu? Vad har ni istället? Filt? Vantar och tossor?

Och ni med UJ-vagnar, hur har ni gjort med åkpåsen?

• Svar på tråden Har ni slutat med åkpåse nu?
  • mage06

Vi anvander åkpåsen fortfarande i vår uj, framst för att vi  bor i skärgården och de blåser ganska kallt här. Jag tycker dessutom att de sitter så oskyddat i uj:n.  Vi har haft POP:s ulloverall + windstopperfleece under hela vintern men nu känns vinden som det viktigaste att skydda emot. 15 grader ar ju ganska mycket för en åkpåse men i motvind och skugga kan det bli kyligt. Jag skulle vilja ha en fotsack till uj:n istället...

• vivi85

tycker personligen att åkpåse låter för varmt nu.. Tänk dig själv att bädda ner dig i allt det.. :)

• MuffinCake

Tycker också att det blir för varmt med åkpåse.

Vi har på footsacken, och så har de en filt över benen bara - det räcker bra.

Max och Hannah - mina mirakel
  • minilinuz

vi har slutat med åkpåsen helt här. min dotter är 8 månader och hon har jacka, body, mössa, byxor (ev, strumpbyxor under beroende på tjockleken på byxor.) mjuka skor/tossor och 2 tunnare filtar på benen när vi är ute, och somnar hon så lägger jag sjä'lvklart filt over hela henne. och hon är alldeles lagom varm. vi bor ca 8 mil från sthlm och har haft ca 11-15grader ute..

• 2små2stora

Skippa overallen och behåll åkpåsen.

Min tjej hade lammskinnsfäll och filt, eller en tunn åkpåse förra vintern när hon var 9 mån. I vinter har hon haft fäll och filt  tillsammans med overallen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Cynric

Vi bor i Sundsvall och har haft runt 8-10 grader.
    Min son på 8 månader sitter i sin Voksi åkpåse. På sig har han strumpbyxor + vanliga byxor. En långrmad body och en munktröjja. en Pop mössa och ibland ett par tunna vantar om han sitter och viftar med händerna.
    Han är ofta lite svettig om han sovit men det är han hemma i sängen också så..
    När dte blir lite varmare nu kommer vi strunta i stumpbyxorna och sedan byta till kortärmad body. Har en väldigt varmblodad son.

• kejsarinnan

Skippade overallen istället, hon har de byxor hon har inne, mjukisar el jeans el dyl, body och jacka. Är det lite kyligare så har hon kofta under jackan och mössa har hon oavsett temp. Har aldrig upplevt att hon frusit.

• 2små2stora

Jag hade en duo åkpåse så den fungerade länge och när jag tog av överdelen så kunde jag använda under delen som sittdyna.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Anne69

Vi har skippat vinteråkpåsen o bytt till en höst/våråkpåse från Buggysnuggle. Den funkar som en sorts filt med den fördelen att den sitter fast o har genomföringar för bältet. Om man vill kan man ta av hela överdelen också, så då blir den mer som ett sittunderlag.

Kallare dagar har hon vindoverall o tossor på sig i åkpåsen, varmare dagar (som igår) hade hon bara tossor + vindjacka över o sen ner i åkpåsen.

• Stora Havet

Tack för alla bra tips!

Jag skippar nog åkpåsen och testar med filt.
    Alternativt att jag byter overallen mot tvådelat, vindjacka och vanliga byxor.

Visste inte att det fanns vår/höst-åkpåse.

Vi bor också i skärgården så vinden är lite av problemet, men om jag inte går mot havet så borde ju filt funka.

• Kya

wow, vad välklädda era barn är {#lang_emotions_surprised} jag har iofs inte använt åkpåse, men måste bara tillägga att min barn är fem månader, och han har använt body, byxor, sockar under en vanlig overall, med ett par tunna vantar och en tunn mössa i vinter. över det har vi använt ett vanligt täcke och ett lammskinn under. och vi bor i norra norrland, med ibland -30 grader. vi har iofs inte gått några längre promenader de dagarna, men oftast har han iaf halvt badat i svett när vi kommit hem.

hur har era barn undgått att halvt avlidit av värmen? {#lang_emotions_surprised}

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Lindacecilia78

har slutat med åkpåsen, har oxå en Urban jungle och min son (9mån) sitter med mysbyxor, body, strumpor+raggisar,mössa och över det en pop vind overall. han har en fårulls pläd under oxå och om det blåser lite mkt en filt. men detta är kanon på honom! vi bor i GBG ca 12 grader idag tror jag.

• paloma84

Jag har kvar åkpåsen, det är en brio och på den går det att dra av "locket" om det blir för varmt.
    Men jag skulle behålla åkpåsen, på med en tunn liten mössa och en liten filt. Skippa Windstopper.. eller, jag vet inte. Men jag gillar inte windstoppern, den är ju helt tät och man svettas och kvävs ihjäl i den. Tycker jag, alla är olika. Ser ofta föräldrar som har sina små i dem, sen lyfter de upp dem skrikandes helt dy blöta...

Svar på tråden Har ni slutat med åkpåse nu?