• Grönögat

Vad gör ni på semestern?

Ni ensamma föräldrar med småbarn, vad gör ni på sommaren? Åker ni någonstans med barnen? Var? Har ni åkt utomlands själv med barnen ngn gång? Finns det gruppresor eller temaresor eller något sådant för ensamma föräldrar med barn?

• Svar på tråden Vad gör ni på semestern?
  • mandelblomma

nu är jag inte själv längre men har varit det med mina stora barn i rätt många år...o jag mins de första semestrarna med viss fasa..hur man såg alla andra par, alla andra familjer, alla andra o där satt jag ptetiskt själv med mina barn i Vimmerby o låsades vara glad!!
    Men sen bestämde jag mig för att jag också skulle ha mysiga semestrar med mina barn...när andra satt på restaurangerna o pratade med sin man/fru o barnen lekte...då satt jag o läste en bra bok o drack ett glas vin..oftast åkte jag själv med barnen för jag tyckte det var mysigt att bara vara vår familj...i bland reste jag med nåon kompis eller med mina syskon...men oftast själv. Vi tältade, hyrde sommarhus, bodde på hotell o pensionat, luffade i Thailand en månad, långsemetrade i Spanien en sommar...

Och nu när jag är gift igen och vi reser tillsammans, kan jag vid vissa tillfällen till o med sakna mina lugna resor med barnen!

• grön banan

Jag är ensam, men har dessutom ett mentalt handikappat barn. Har varit ensam med dem i 2 år o förra året tog jag hjälp av mamma för att göra en kort resa. Men i år tar jag ett barn i taget. Ena barnet har jag bokat ett par stugnätter med. Vet inte vad jag ska göra för resa med mitt handikappade barn än.

• anko78

Jag har rest med mina barn en vecka varje sommar i 5 år nu. Nu är barnen 9, 7, 6 och 1 år och iår blir det en vecka i stuga på tylösandscamping. Tycker det är jätte kul att åka själv med dom, att få massor av tid tillsammans utan alla måsten man har hemma =)

• Frida73

Jag och sonen, 8 år, har aldrig tältat så i sommar tänkte vi åka iväg på tältsemester på lyxigare campingar med massa barnaktiviteter vid och kring campingen. Blir det regn hyr vi stuga eller far hem igen :)

Vi har inte ännu gjort någon utomlandsresa ensamma, utan har varit "äventyrliga" hemmakring istället. Sonen har gillat de små sakerna så det har gått jättebra. Att åka tåg till grannstaden och gå där och titta på leksaker är ett exempel på en sån enkel, billig, och lättillgänglig aktivitet vi gjort.

• MymlanMy

I Skåne där vi bor, min son och jag, finns ett förmånligt sommarkort att köpa som heter Skånekortet. För 450 kr kan man åka buss och tåg i hela Skåne. Kortet räcker till cirka 50 resor. Om man tar dagsturer förbrukar man 2 resor per dag. Detta kort köpte vi förra sommaren och tillbringade dagarna med att åka runt i Skåne. Det var ett jätteroligt och billigt sätt att göra semestern spännande och omväxlande.

• Tryfflan

Vi ska som traditionen kräver, köpa Lejonkort på Borås Djurpark. Där kommer vi springa ner entrén med minst 7-10 besök i sommar.

Sen planerar jag en semestertripp till Köpenhamn på ett par dagar då vi ska till Köpenhamns Zoo bland annat. Vi ska åka tåg dig, kostar ju inte så hemskt mycket.

Jag har förmånen att ha en ensamstående mamma, boende i Falkenberg, så hos henne kommer vi säkerligen husera en vecka om vädret är vackert. Då blir det strand och bad.

Svar på tråden Vad gör ni på semestern?