• Tussens mamma

idealvikt?

om man är 168 cm lång...vad är idealvikten då? diskuterade lite med mina kompisar idag om vad som är normalt att väga...vi var inte överens...alltså vad är idealvikt om man är en vanlig tjej mellan 168 och 172???

• Svar på tråden idealvikt?
  • Nyfiken gul

för den som är 168 lång är ca 60 kg normalvikt uträknat efter BMI som då ligger på ca 21... 20 upp till BMI 25 är normalvikt...

För den som väger 172 är ungefär 65 kg normalvikt... når då en BMI på 22

BMI under 19 räknas som undervikt....

• Dino78

Idealvikt bestämmer man väl själv? Jag är 160 och min idealvikt är 60 kg, väger nu 66 kg och känner mig helt ok med det oxå. Min idealvikt på den längden du nämnde skulle alltså vara ca 70 kg

• Nyfiken gul

kan tillägag att BMI mellan 25 o 30 räknas som övervikt o BMI från 31 o uppåt är fetma...

BMI = BOdy mass index

längden x längden delat med vikten

• Karisma

Vad jag vet så bör en tjej på 170cm väga mellan 59.2 och 72.4. Med medelvikt som är på ung 65.8. Jag har nga papper där det står så...verkar stämma med vad jag hört från andra håll åxå...Kram K.

• Dino78

BMI kan man dock inte altid blint gå efter eftersom man kan olika benstomme väl? Har iaf jag hört några läkare säga

• biomedbonus

om man har mycket muskler så väger man ju mer, och kanske kommer upp i en Bmi på 30 utan att vara ett dugg fet.

min idial vikt är 52-53kg

• Nyfiken gul

jo BMI räknas givetvis lite olika beroende på hur man är byggd..

men om jag nu räknar på trådstartarens fråga , två vanliga tjejer så hamnar siffrorna rätt korrekt ändå... eftersom jag utgår ifrån att de inte är gymnastikatleter utan vanliga arbetande tjejer med normala aktiviteter o normal mathållning...

• ursul

Utifrån min benstomme (utan hänsyn till muskelmassan) är min Normalvikt mellan 70 kg och 77 kg och jag är 174 cm lång. Detta har jag fått veta genom att göra en enkel mätning av benstommen, så BMI är bara SKIT !

• tinanilsson

Vad spelar vikten för roll???!!! Man kan väga 10kg mer än man vill och ändå se bra ut, det beror på vart kilona sitter....

• Zekå

Dom skulle ta o skrota bmi systemet,
    Såg en idrottsläkare på tv som va smal o i mycket bra form.
    Men enligt bmi skulle han va fet hur går det i hopa?
    Ger nog många onödiga komplex...

• Nyfiken gul

BMI är ingen lag om hur man ska se ut utan en uppskattning om vikten... varför tror ni annars att det spänner över så pass många kilon...

ALLA sätt att räkna vikt är UPPSKATTNING eftersom det är benmassa, muskler osv som ska spela in..... o även längden på personen...

• Tingeli

URSUL...hur mäter man idealvikten med benstomme då?

Svar på tråden idealvikt?