• Anonym

Känslig 5,5-åring

Vi har nog problem eller jag vet inte. Vår 5,5-åring får man inte säga något till han blir jätteledsen och tar allt fel. Han gråter för lilla minsta. Så fort någon påpekar något tar han allt fel och blir arg och ledsen.
    Han tycker inte om att gå och träffa nya människor utan sitter alltid med oss då, man får verkligen puscha på honom för att han ska vara med på tex judon som han verkligen vill gå på. Ursäkten är då att han inte känner någon.
    Igår när vi var ute så lekte han med några grannbarn, därefter kom en till granne dock 3 år äldre än honom och då går vår pojke och sätter sig vid sidan om och tittar på. Alltid är det så här.
    Han råkade skrapa sig på benen och armarna också igår det syns inte han grät så hysteriskt i flera timmar in på natten att han skakade och sa att han fick ont i magen. Han får uppmärksamhet av oss och vi försöker göra det bästa av situationen men vi kan inte föra ett vuxet samtal som tex att jag sa att han blivit smal efter maginfluesan, han åt så han fick ont i magen på dagis och blev så ledsen för att de påpekade det att jag fick ta hem honom.
    Det verkar ligga i hans natur att oroa sig för allt trots att han är så liten, orolig och tror att ingen tycker om honom som han säger jämt bara för att man ska uppmärksamma honom!

Ge oss lite råd och tips tack! Jag älskar honom mest i hela världen!! Är era barn också så här känsliga...

• Svar på tråden Känslig 5,5-åring
  • Ina81

har precis samma problem med min son på4½ år. Undrar med hur man ska göra.

• HOCHM

Det låter precis som 6-års trotsen. Min dotter var jättekänslig i den åldern. Kunde gråta för minsta lilla. Den trotsåldern är väldigt jobbig, speciellt för barnet.

• Anonym

Den är jobbig för både och vi har börjat fundera på om vi gör något fel och om det är något psykiskt. Tack för era svar.. Vi kämpar vidare.

• Anonym (speciallärare)

Min mans systers barn var precis så i den åldern. Jag tror han har högpresternade asperger men han har ingen diagnos. (Jag är speciallärare men har inte testat honom). Exemplet med maten talar för att din son KAN ha en dragning ditåt, tolkar allt bokstavligt. Men det kan precis lika gärna vara en fas, man måste göra utredningar och det har jag inte kompetens att göra så du gärna ignorera detta inlägg om du vill.

Hur som helst kan du prova med att ge massor av uppmärksamhet när han är glad. Ignorera när han blir sur "för ingenting", och förklara situationen när han lugnat sig samt strukturera upp vardagen med rutiner och scheman. Hjälp honom med de sociala koderna och gå igenom situationer som blivit fel tillsammans i efterhand.

Han kommer klara sig jättebra bara han hittar de hjälpmedel han behöver för att må bra.

• Anonym

Innerst inne så är han inte alltid såhär, värst är det när han är trött eller inte får som han vill. Han vet exakt vad han ska trycka på för knappar för att det inte ska fungera. Eller så gör han elaka saker mot sitt syskon bara för att få uppmärksamhet och sen blir han ledsen för att han gjorde så. Han är snäll och duktig annars och på dagis har de inte märkt något överhuvudtaget. Inte heller när han varit hos min mamma utan detta har kommit mer och mer sedan han fick ett syskon, han har fortfarande svårt att anpassa sig till att han inte är ensam. Plus att han är van vid att få allt som han vill och pekar på. Han är världens goaste.

Eller som ikväll när han skrek och hade sig för att få sin vilja igenom. Han fick inte godis av mig och då sa han direkt. Du tycker inte om mig, du är mycket mer med syskonet än med mig. Du ger syskonet allt, jag får inget. (ändå lägger jag ner eller försöker lägga ner lika mycket tid åt båda och han får nästan allt han pekar på). Han säger så för han vet att det sårar mig och då blir jag ledsen.

• Anonym (härmed)

Min son som fyller 6 i juni är exakt likadan. Jag själv tror det är trotsåldern. Han är jättekänslig, gråter för minsta lilla...säger att jag inte tycker om honom fast jag säger hela tiden att jag gör det. Jag ger honom mycket uppmärksamhet när han är glad o go, men när han får sina "frispel" så blir man frustrerad...jag brukar hålla fast han i famnen när han blir hysterisk och bara krama honom så brukar det ibland gå över. Ibland blir han skickad på sitt rum o sitta där en stund tills det går över.

Du behöver inte vara orolig! Det är nog känsloåldern han är i precis som min son och många andra barn i den åldern!

Svar på tråden Känslig 5,5-åring