• laral

För tjock av enbart bröstmjölk?

En väninna berättade om en mamma hon kände som fått rådet av sin BVC-sköterska att försöka dra ner på amningen pga att sonen gått upp på tok för mycket i vikt. Detta enbart genom amning, ingen extra ersättning eller så. Kan vdetta verkligen stämma? Jag har alltid trott att det bästa är att amma fritt och att en bebis inte kan få i sig för mycket bröstmjölk, är jag helt fel ute. Kan man ge för mycket bröstmjölk?

• Svar på tråden För tjock av enbart bröstmjölk?
  • JKMNA

Du är helt rätt ute! De kan inte gå upp för mycket på bröstmjölk!

• Bebis

En bebis kan inte bli för tjock... Vilka dumheter... det där ordnar till sig själv när de blir mer aktiva o börjar krypa o gå..

• Lizza

man kan inte övergöda barn me bröstmjölk el ersättning!!

• laral

Tack för svaren. Skönt att höra. Både jag och sonen älskar att amma nämligen.

• skrivglad

Eftersom mjölken finns i vår kropp kan den inte vara fel för barnen. De går upp lite mer av ersättning, men en bebis är aldrig för tjock, utan det jämnar ut sig. Min väninna vågade knappt lägga smör i maten för fettets skull ang. barnet som var nio mån.

• skrivglad

Din sons viktuppgång tyder istället på en tillväxtperiod eller att han är en kraftig liten kille helt enkelt.

• Nyström

Var o vägde min son förra veckan, han vägde 13,8 (77 cm) o är 7 månader. Jag höll på att svimma... Jag ammar honom fortfarande o utöver så får han gröt o mat om dagarna.
    Men de sa ingenting om att jag skulle dra ner på ammningen, utan tyckte att jag skulle vara stolt över att ha lyckats producera en sådan knubbis som han.

• kate79

Min bvc-sköterska tyckte att vi skulle ge vår son vatten istället för bröstmjölk. Han vägde 10.325 g vid 5-månaders vägningen. Det struntade vi blankt i. Han är idag 1½ och ligger på normalkurvan, ammade honom till 1-års ålder och han äter friskt, men rör sig också mycket.

• smulan001

Man kan inte bli för tjock av bröstmjölk - min stora tjej blev som ett runt klot av enbart bröstmjölk, men det försvinner när dom börjar röra sig!!!

• Vasen

Min BVC-sköterska tyckte att sonen gått upp för mycket av enbart bröstmjölk. Då var han fyra veckor.
    Jag bytte BVC-sköterska. Den nya har inte sagt något alls om att han skulle gå upp för mycket, tvärtom säger hon att det är bra att ha lite att ta av när han börjar krypa och sånt.

• Jessi74

Min BVC-sköterska har försäkrat mig om att bebisar INTE kan gå upp för mycket när de ammas. Tvärtom är det bra att de får lite hull, enligt henne. Jag är glad att jag har henne för det verkar ju helt absurt att man skulle dra ner på bebisens mat för att de går upp för mycket. Börjar kroppsfixeringen verkligen så tidigt som i bebisåldern?! Min tjej väger 6,2 kg och är 62,5 cm. Hon har vuxit massor sedan födseln så visst har jag varit orolig för att hon ska bli för stor. Jag är glad att jag har "rätt" BVC-sköterska.

• Jessi74

Hon är 2 1/2 månad lite drygt ska tilläggas.

• mattispadd

min bebis hade igår gått upp 500g på en vecka och då är hon bara 3v gammal.bc sköterskan sa -ingen som helst fara var glad att du har mycket och fet mjölkdet verkar vara grädde i tuttarna ,men det var bara bra

• Hallonpaj

Det är så tråkigt när man hör att bvc säger sådana här direkt felaktiga saker. Nej, du har helt rätt. En helammad bebis får öka mycket i vikt på kort tid, det är inte farligt på något sätt och amning minskar risken för fetma senare under barndomen. Ammade barn har ofta en ryckvis viktökning och det är inget fel alls att de ökar snabbt i vikt en period eller står stilla ett tag en annan period.

Svar på tråden För tjock av enbart bröstmjölk?