• Malin och Micke

Får jag som är gravid bada bubbelpool?

Inte säker på om jag lagt inlägget rätt men men..

På tisdag har jag blivit medbjuden på en kryssning till finland med Birka Paradise. Hade tänkt att gå upp till deras badavdelning och där kommer min fundering in.

På båten finns bubbelpooler och jag undrar om det är okej för mig som är gravid att bada i dessa? Jag har fått för mig att det inte är bra att bada bubbelpool när man är gravid. Har samma fundering angående min 4åriga dotter - får hon bada i dessa?

• Svar på tråden Får jag som är gravid bada bubbelpool?
  • olandstoken

när jag frågade min BM i v 30 (eller nått i den stilen) sa hon att det farliga är bubblorna då dessa kan starta förlossningen. värmen borde ju inte vara någon fara, för då skulle man ju inte få bada badkar hemma. sen har vi UVI aspekten med. men hon sa att om man inte haft UVI innan så bör man inte få det av att bada i varmvatten med andra. jag brukar hoppa upp när bubblorna sätter igång.

• Strawbaby

Jag provade att bada bubbelbad (ett privat där man fyller i nytt vatten vid varje bad) men gick snabbt upp! Jag var gravid i v 28 och sonen började sprattla som en galning där inne och det kändes inte behagligt. Kanske var det ljudet som skrämde honom?

• Malin och Micke

tack för svaren.

kanske ska jag skippa bubbelpoolen.. är gravid i v 27 och det är väl kanske lite dumt att riskera att sätta igång en förlossning. och grabben i magen sprattlar redan så det räcker och blir över haha.

• Blommiga tjejen

Jag har badat bubbelpool på badhuset varje månad under hela graviditeten har inte haft uvi en enda gång.
    är i vecka 28 nu

• Underbaring

Är i v. 31 och badar bubbelpool i simhallen ca 2/g månad och har inte stött på några problem.

• Alvarin

Hur skulle bubblorna kunna sätta igång en förlossning? Sa hon varför, på vilket sätt? Har aldrig någonsin hört det förut.

olandstoken skrev 2009-04-05 14:54:21 följande:
    när jag frågade min BM i v 30 (eller nått i den stilen) sa hon att det farliga är bubblorna då dessa kan starta förlossningen. värmen borde ju inte vara någon fara, för då skulle man ju inte få bada badkar hemma. sen har vi UVI aspekten med. men hon sa att om man inte haft UVI innan så bör man inte få det av att bada i varmvatten med andra. jag brukar hoppa upp när bubblorna sätter igång.
  • Tingeling83

jag har ALLTID badat bubbel pool med båda mina barn i magen ... från första veckorna till slutet .. mina barn e friska o mår kanon ..

• Malin och Micke

det enda jag vet om just bubbelpool är att det sätter igång blodflödet i kroppen då det är både varmt vatten och bubblor som masserar. och då tänkte jag som så att det kanske inte var bra för gravida att bada bubbelpool.

• LAV0LINA

Jag skulle på SPA i v 35 och frågade då min bm som sa att det inte var att rekommendera eftersom det kan sätta igång förlossningen.
    Hade BF igår och nu får det ju mer än gärna sätta igång - nån som har en bubbelpool till övers????

Hallå lilla plutten, var är du? Kom ut nu, vi längtar ju så efter dig!
Svar på tråden Får jag som är gravid bada bubbelpool?