• josan

Tapetklister

Har hört att man ska vara försiktig med att måla om hemma när man är gravid pga starka lukter / ämnen i färgen.
    Vad är det som gäller egentligen? Vanlig vattenbaserad färg kan väl inte vara farligt? Den luktar ju ingenting alls.
    Och hur är det då med tapetlim? Vi håller på att renovera huset och jag får inte hjälpa till med någonting eftersom svärfar (som är jättesnäll och hjälper oss få klart tills bebisen kommer) är så orolig och tror jag ska falla död ner om jag anstränger mig överhuvudtaget eller råkar andas in lite slipdamm eller målarfärg. Är i v.24
    Någon som vet?

• Svar på tråden Tapetklister
  • Marma

aldrig hört nåt om tapetklister, luktar ju inget typ eller smakar speciellt konstigt. e nog ingen fara att du hjälper till nån stund eller 2 om dagen....du känner ju själv om du börjar bli trött eller nåt. Om din svärfar e orolig kan du kanske säg att ni ska ha alla fönster o dörrar öppna om det går när du e där om de redan inte har det.

• Waterlilly

Jag får erkänna att nu denna graviditeten, min 2a, har jag både tapetserat, målat, stått i slipdamm, fått sniffa kvistlack och allt som hör renovering till ;) Vi håller på och bygger ut villan och det går liksom inte att undvika alla dofter. Däremot så kan jag ju undvika att vara delaktig, men äh, är mycket mindre nojjig denna gången ;) Äter och dricker nästan allt, rensar kattlådan osv osv Visst festar jag inte eller röker, men fisk, ost och allt som är så farligt enligt vissa är jag mindre nojjig med och på min barnmorskas rådgöran dessutom :) Nu får jag säkert massor av hatsvar från moralkärringar som äääär så mycket bättre och duktigare mamma än jag ;) men, jag tror helhjärtat på att mår du bra så mår din bebis i magen bra :) Undvik sånt du vet är jätteskadligt och mini,mera sånt du vet bara KAN vara skadligt i ett fåååtal fall. Det rådet fick jag av min BM och jag å bebis mår suveränt :) Moralsvar undanbebedes nu, ni kan ändå inte ändra min åsikt med moralkakor, för det finns alltid mer rätt att göra å fler fel att undvika.... Så som i övriga livet :)

• josan

Mrs Rasmusson skrev 2009-04-06 08:07:53 följande:

Moralsvar undanbebedes nu, ni kan ändå inte ändra min åsikt med moralkakor, för det finns alltid mer rätt att göra å fler fel att undvika.... Så som i övriga livet :)
    Inga moralkakor från mitt håll. Allt jag vill är ju att sniffa tapetlim :)
  • Flickan och kråkan

Om jag inte minns fel ska man undvika tapetsering....kommer inte ihåg varför.....

Målade själv under förra graviditeten med vattenbaserad färg och god ventilation, vilket ska vara ok.

• P i x i e

Vi håller också på att renovera, men vad jag förstått så är det grejjer med lösningsmedel i man skall passa sig för... typ olje och lack färger och lacknafta... men tapetklister klingar också i mitt huvud, kanske är något lösningsmedel där i med?

Själv funderar jag på att köpa en andningsmask, vi målar om dörrfoder och jag är en sådan perfectionist att jag har svåert att släppa det....vill inte ha något rinn ju{#lang_emotions_laughing}

and then I told myself - of course I deserve it!
Svar på tråden Tapetklister