• wewe

Matförgiftning (pga kyckling) påverka barnet?

Hjälp! Gravid i v.14-15. Jag har ätit kyckling som var dålig på restaurang i fredags. Hade ont i magen hela natten till lörd, och kräktes i lörd en gång. Men nu är det mkt bättre så det varade bara ett dygn.

Nu är jag så orolig att det ska påverka graviditeten.

Ngn annan som haft det? Salmonella, campylobacter, ngt annat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Matförgiftning (pga kyckling) påverka barnet?
  • pp08

Se till att du dricker mycket nu. Både för att få bord alla slängprodukter och för att få ordning på din vätskebalans. Barnet får all näring det behöver, det är din kropp som lider. Jag hade ätit något konstigt i v.22/23, hade diaree (1 gång) och kräktes några gånger under 1 dygn. Sedan var den dåliga maten borta. Kände mig jättesvag men barnet mådde bra.

Barnet klarar sig fint! Eftersom vår egen kropp reagerar så snabbt (inom 1 dygn) när man äter något som är inte bra, når detta inte barnets tillförsel.

• Snooze

Jag hade campylobacter (chicky Bits från MCDonalds) när jag var i v.8-9 och var riktigt dålig. När jag kontaktade läkaren sa dom att man inte åtgärdar det utan det är bara att vänta ut. Däremot fick jag dropp under 2 dygn för barnets skull, speciellt eftersom jag spydde 15-20 ggr/ dag ÄNDÅ pga av graviditeten.

• wewe

Tack för svaret!

Jag gick genast och hämtade ett stort glas vatten!

• wewe
    Snooze skrev 2009-04-05 18:15:26 följande:
    Jag hade campylobacter (chicky Bits från MCDonalds) när jag var i v.8-9 och var riktigt dålig. När jag kontaktade läkaren sa dom att man inte åtgärdar det utan det är bara att vänta ut. Däremot fick jag dropp under 2 dygn för barnets skull, speciellt eftersom jag spydde 15-20 ggr/ dag ÄNDÅ pga av graviditeten.
    Hur många dagar var du dålig med kräkningar/diarre? Jag mådde ju bra ett ett dygn så därför undrar jag om det kan vara Campylobacter?

Fick du lämna avförningsprov för att diagnostisera? Campylobacter ska väl anmälas via Smittskyddslagen, eller hur?
  • Snooze

Jag fick lämna prov ja...och allt som allt var jag riktigt dålig (satt på toa eftersom det rann rakt igenom samtidigt som jag spydde i handfatet...) i ungefär 3 dygn, sen tog det nog minst en vecka innan man åt allt utan att känna efter och ytterligare nån vecka innan man slutade vara öm i magen...

• 040609

Stackars dig!

Jag hade samonella när jag var gravid förra gången - högst troligen kyckling, men inte helt säker. Var i v. 27. Bajsade grön-brunt vatten i 10 dagar (sorry äckligt, men det är sant!!!) och kunde inte äta någonting. Fick inag medeciner, eftersom jag var gravid (!) - födde en 4-kg bebis som mådde bra, men sååå orolig jag var när det var som värst....

Äter bara kyckling hemma nu för tiden aldrig på restaurang eller lunchmatsalar.

• wewe
    040609 skrev 2009-04-06 07:50:34 följande:
    Stackars dig!Jag hade samonella när jag var gravid förra gången - högst troligen kyckling, men inte helt säker. Var i v. 27. Bajsade grön-brunt vatten i 10 dagar (sorry äckligt, men det är sant!!!) och kunde inte äta någonting. Fick inag medeciner, eftersom jag var gravid (!) - födde en 4-kg bebis som mådde bra, men sååå orolig jag var när det var som värst.... Äter bara kyckling hemma nu för tiden aldrig på restaurang eller lunchmatsalar.
    Fick du göra ngt prov för att konstatera Salmonella?

Så skönt att höra att det gick bra och lilla bebisen mådde fint!
  • wewe

Fler som har erfarenheter??

Tack på förhand!!!

• wewe

Fler som har erfarenheter??

Tack!

Svar på tråden Matförgiftning (pga kyckling) påverka barnet?