• Vilmagbg

Förskola i Danmark ?

Min syster ska flytta till Danmark. Hennes arbetsgivare kommer att betala en barnflicka till deras barn men hon vill heller att barnet ska gå på förskolan/dagis. Är det någon som vet hur det funkar med barnomsorg när man inte är dansk medborgare men ska bo i landet i ett par år.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förskola i Danmark ?
  • mamma i malaga

Det är nog inga probelm för henne att söka om plats, men dagis är väldigt dyrt jämfört med Sverige.. Man betalar ca 3600 DKK exkl. mat i Köpenhamn om barnet är under 3 år och sen tror jag det är 1700 DKK när om är över 3. Vissa kommuner (dom flesta) kräver att man ska ha en folkbokföringsadress i kommunen innan man kan söka plats, det fungerar med andra ord ungefär som i Sverige

• Sissa Blom

Hej

Jag kan även tillägga att det just nu är stor brist på dagis platser i just Köpenhamns kommum. Har själv vänner som ville ha sina barn (tvillingar) på dagis i maj men får kanske plats först till jul! Det blir därför vanligare att barn går hos dagmamma eller att två mammor delar om att ta hand om sitt och ett annat barn (privat dagpleje). Mer info finns på www.kk.dk/pasning.

Vissa dagis har även sk språkplats, platser reserverade för barn vars modersmål inte är danska. De har extra resurser att hjäpa ett barn som behöver språkstöd i början (svenska och danska är ju lika men ändå inte, och det kan ju vara förvirrande för ett litet barn).

SB

• Dalkulla i Danmark

Hej! Jag är svensk mamma som bor i Danmark, visserligen har jag bott här i fem år, och min son är född här....men kanske kan jag bidraga med något? Tror det är lite olika beroende på var man bor, men det är många som har dagmamma (dagpleje) under barnets första två år. Sen är det dagis som gäller från 3 år. VH Ida

• buselibus

Min vän flyttade till Köpenhamn med sina två barn och fick dagisplats till båda direkt. Hon är jättenöjd med platserna. De går på olika p.g.a. att det var ett för 1-3 och ett annat för 3-5.

På lillans dagis får de bara ekologisk mat, på stora får de själva skicka med mat. Det är vanligt där. Jag tror hon fick betala max 3000 för båda om jag inte minns fel. Vet att hon fick förtur p.g.a. att de var nyinflyttade. Kanske p.g.a. språket då.

Sen har de inte så mycket planerade aktiviteter utan det är mest fri lek, men så går det ju till på många förskolor i Sverige också trots läroplanen.

Svar på tråden Förskola i Danmark ?