• Anonym (Fundersam)

ERFARENHET omskärelse spädbarn

Ni som har gjort en omskärelse på era söner hur gick det till och hur var dem efter ingreppet? vad kostade och var gjorde ni det?

har så många om och men kring frågan på ett sätt vill jag avvakta tills han är mogen att fatta beslutet själv även fast jag ser många positiva fördelar med att vara det men samtidigt vill jag göra det nu då det läker bättre när de är små än stora.

• Svar på tråden ERFARENHET omskärelse spädbarn
  • Anonym (sara)

det kan man ju inte som förälder bara bestämma själv tycker jag. det måste ju pojken få bestämma själv. han kanske inte ens vill. helt idiotiskt. och varför lixom?

• Anonym

Jag tycker du skall vänta tills han är stor nog att han kan bestämma själv.
    Tycker att det räknas som misshandel och övergrepp att göra det på han när han är liten och inte kan välja själv.

• Anonym

Jag håller med de föregående. Vänta och se om han vill, så får han ju själv ta beslutet.. Han kanske inte ens vill vara omskuren?!
    Och sen så anser jag att man blir skapt som man ska vara.

• Anonym (positiv)

Det är väl bättre att göra det på ett litet barn än att göra det som vuxen då det är mer komplicerat och känns mer. Barn läker snabbt! För en tonåring är det smärtsamt och tar längre tid att läka (talar av erfarenhet).

Att det dessutom är mycket snyggare och renligare är bara trevligt i sammanhanget :)

• Anonym (också positiv)

Jag är väldigt positiv till det här.. min bror är det och han har då aldrig klagat vad jag vet! ((han hade för trång förhud när han var liten))

Jag frågade min sambo om han skull ekunna tänka sig att omskära vårat barn om vi får en son och han svarade "neej!, varför då??"
    "ja, för att det är renare" blev då mitt svar... han stod fast vid att, det ska vi då inte göra!

men mja, våran bebis dimper ner nu i juni och vi får se vad det blir.. om det blir en pojke så ska nog jag argumentera för omskärelse i alla fall.
    En tonåring skulle aldrig gå med på att göra det... i alla fall inte en tonåring som inte är uppväxt med det... då menar jag tonåringar från kulturer/religioner där man gör såhär.. t.ex judar.
    Vi är båda svenskar och jag är ateist och min sambo är väl lite "halvkristen"...
    så det har inget med det att göra... jag tycker bara att det verkar fräschare.

((ah, en bebis minns inte smärtan medans en tonåring gör det. ska väl tilläggas))

• Anonym (Barnmisshandel)

Att låta sitt barn bli omskuret enkom av kulturell eller religös anledning är att likställa med barnmisshandel. Skulle han mot all förmodan lida av förhundsförträngning kommer saken i nytt ljus.

Tycker absolut inte att du ska könsstympa ditt barn utan låta honom bestämma själv när han är vuxen.

Det är en myt att det skulle bli renare och fräschare och förhuden fyller ju faktiskt en funktion, både genom att skydda ollonet och genom att innehålla en mängd känselceller.

Jag själv har förhud har har aldrig känt mig speciellt ofräsch gentemot en gammal kamrat som är omskuren.

Herregud, det är väl sundare att lära sitt barn hygien än att stympa det?

• Anonym

Nej varför ska man bestämma det åt barnet?? Att så ska han se ut..
    Skillnad om förhuden är för trång-om det är något fel!
    Men för att du tycker att det är ett "skönhetsfel", nej fy!

• LeWi
    Anonym (också positiv) skrev 2009-04-08 04:56:41 följande:
    Jag är väldigt positiv till det här.. min bror är det och han har då aldrig klagat vad jag vet! ((han hade för trång förhud när han var liten))Jag frågade min sambo om han skull ekunna tänka sig att omskära vårat barn om vi får en son och han svarade "neej!, varför då??""ja, för att det är renare" blev då mitt svar... han stod fast vid att, det ska vi då inte göra!men mja, våran bebis dimper ner nu i juni och vi får se vad det blir.. om det blir en pojke så ska nog jag argumentera för omskärelse i alla fall.En tonåring skulle aldrig gå med på att göra det... i alla fall inte en tonåring som inte är uppväxt med det... då menar jag tonåringar från kulturer/religioner där man gör såhär.. t.ex judar.Vi är båda svenskar och jag är ateist och min sambo är väl lite "halvkristen"... så det har inget med det att göra... jag tycker bara att det verkar fräschare.((ah, en bebis minns inte smärtan medans en tonåring gör det. ska väl tilläggas))
    Att påstå att en bebis inte minns smärtan är rätt naivt.
    Minnet så som vi definierar det är ofta kopplat till språket - när vi kan klä en händelse i ord kan vi även beskriva minnet av den.
    Det finns dock mycket som tyder på att vi även kan "minnas" saker från vår tidigaste barndom men då handlar det om betydligt djupare rotade intryck och känslor.
    Grunden för trygghet och tillit byggs ju upp under de där första månaderna.
    Att "en bebis inte minns smärtan" är ett synnerligen dumt argument för könsstympning. 
    Hur svårt är det att lära sin son lite grundläggande personlig hygien istället liksom?
    I reject your reality and substitute my own.
  • aggexa

Det är inte så länge sedan som operationer utfördes på spädbarn utan bedövning med villfarelsen att de inte kände smärta, idag vet vi bättre.

Allt vi utsätts för som små barn får vi leva med hela livet vare sig vi vill det eller inte.

Om du nu är övertygad om att ditt barn inte skulle vilja utsättas för detta som stor, varför ska du då passa på att utsätta honom för det som liten? Skulle han som stor skämmas eller må dåligt över ingreppet så kommer han kanske spendera en hel del timmar hos psykologen för att försöka förlåta dig.

Jag hoppas att pappan i detta fallet vinner denna diskussion.
    Det är inte du som ska bestämma hur dina barns könsorgan ska se ut.
    En annan sak är om förhuden är trång och att man måste av andra orsaker göra ett ingrepp, men din åsikt att "det känns fräschare" är tunn och får stå för dig. Låt inte ditt barn plikta för den.

Anonym (också positiv) skrev 2009-04-08 04:56:41 följande:

En tonåring skulle aldrig gå med på att göra det... i alla fall inte en tonåring som inte är uppväxt med det... då menar jag tonåringar från kulturer/religioner där man gör såhär.. t.ex judar. Vi är båda svenskar och jag är ateist och min sambo är väl lite "halvkristen"... så det har inget med det att göra... jag tycker bara att det verkar fräschare. ((ah, en bebis minns inte smärtan medans en tonåring gör det. ska väl tilläggas))
  • Glamrockare

Fy fan att könsstympning av pojkar är tillåtet! Det är ta mig fan skandal! O vi påstår att vi är civiliserade människor!

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
Svar på tråden ERFARENHET omskärelse spädbarn