Anonym (också positiv) skrev 2009-04-08 04:56:41 följande:
Jag är väldigt positiv till det här.. min bror är det och han har då aldrig klagat vad jag vet! ((han hade för trång förhud när han var liten))Jag frågade min sambo om han skull ekunna tänka sig att omskära vårat barn om vi får en son och han svarade "neej!, varför då??""ja, för att det är renare" blev då mitt svar... han stod fast vid att, det ska vi då inte göra!men mja, våran bebis dimper ner nu i juni och vi får se vad det blir.. om det blir en pojke så ska nog jag argumentera för omskärelse i alla fall.En tonåring skulle aldrig gå med på att göra det... i alla fall inte en tonåring som inte är uppväxt med det... då menar jag tonåringar från kulturer/religioner där man gör såhär.. t.ex
judar.Vi är båda svenskar och jag är ateist och min sambo är väl lite "halvkristen"... så det har inget med det att göra... jag tycker bara att det verkar fräschare.((ah, en bebis minns inte smärtan medans en tonåring gör det. ska väl tilläggas))
Att påstå att en bebis inte minns smärtan är rätt naivt.
Minnet så som vi definierar det är ofta kopplat till språket - när vi kan klä en händelse i ord kan vi även beskriva minnet av den.
Det finns dock mycket som tyder på att vi även kan "minnas" saker från vår tidigaste barndom men då handlar det om betydligt djupare rotade intryck och känslor.
Grunden för trygghet och tillit byggs ju upp under de där första månaderna.
Att "en bebis inte minns smärtan" är ett synnerligen dumt argument för könsstympning.
Hur svårt är det att lära sin son lite grundläggande personlig hygien istället liksom?