• Mara

Sluta med blöjan på dagis?

Jag är intresserade av att veta hur andra har gjort när det gäller att sluta med blöja på dagis. Har era barn slutat med blöja hemma och på dagis samtidigt? Hur var personalens inställning till att sluta med blöja?

Jag har ett barn som blir 4 år till sommaren. I ett halvår nu har vårt barn varit utan blöja hemma, men med blöja ute och på dagis. Att vara utan blöja går allt bättre och olyckorna blir allt färre. I helgen provade vi att barnet var utan blöja även utomhus, och det gick utan några problem. Nu funderar jag på om vi borde skippa blöjan helt även på dagis. Problemet är bara att personalen inte känns så positivt inställda till det.

• Svar på tråden Sluta med blöjan på dagis?
  • FrökenLinda

Jag jobbade på dagis innan jag blev mammaledig och har hjälpt till att få många barn blöjfria. Tycker absolut att du ska tala om för personalen att du nu ska låta ditt barn vara blöjfri på dagis också! Lägg massa extra underkläder och byxor och låt det ta sin tid. Säg till personalen att du vill att dem påminner ditt barn lite titt som tätt att gå på toaletten och ge dem små tips som kanske kan underlätta toabesöket? Vi hade en liten kille som totalvägrade att gå på pottan och toaletten både hemma och på dagis, men jag var envisare än honom och efter 2 veckor var han blöjfri! Så lycka till och kom ihåg att personalen är där för er och era barn!

• ashera

Med min son var han blöjfri hemma först, och jag sa till på dagis att de fick säga till när de trodde han var redo på dagis också, och efter ett par månader kom de med förslaget att han skulle vara blöjfri även där.

Med dottern var det mitt förslag, hon hade varit blöjfri hemma länge när jag föreslog det och det var inga problem. Hon har pottränat där sedan dag 1, eftersom hon fixade pottan hemma redan innan hon började på dagis.
    I början fick hon ha blöja även när de gick ut och när hon sov, men på dagis intiativ slutade de även med det, då blöjan alltid var torr när hon kom in/vaknade.

Här har de bara varit positivt inställda.

Om jag var du hade jag plockat bort blöjan helt på dagis om du tror/vet att ditt barn är redo, lägg bara dit flera ombyten med extrakläder så kan de inte säga något.

• Leija

Jag har bara sagt till när mina tjejer varit någolunda torra hemma att dem ska sluta med blöja inne på dagis först sen när det funkat bra så har dem slutat med den ute också.
    Smartast är att ta det när det är lite mindre kläder på kroppen ute, dvs nu när det börjar bli lite varmare ute.

• 5 barnsmamman

våran son var nästa blöjfri vud 2 år när han började på dagiset och dom hjälpte honom när han behövde bli påmind han är 3 år nu och har ingen blöja på dag eller natt sen 2 veckor efter han börjat på dagiset.
    men minna barn har varit tidiga att sluta med blöja så fråga dig fram

• Maggis Nervis

Min dottter slutade ha blöja hemma på dagen en helg när hon var två, hände inga olyckor så på måndagen sa jag till på fsk: Jag skulle vilja att ni sätter henne på pottan. Oj då redan sa dem, ja sa jag. Ok, sagt och gjort. En vecka hade hon blöja på dagis men gick på pottan, medan hon bara hade blöja på natten hemma. Sedan tog vi bort den helt på dagarna. JAg såg till att hon hade mkt trosor ochbyxor på fsk för ev olyckor.

Hon var nästan tre när hon slutade med nattblöja.

Jag struntade i ärligt talat vad förskolan tyckte, hon var redo för att sluta med blöja, det märktes och hon sa ifrån när hon var kissenödig.

Sonen är lite segare, han är två nu och visar inget intresse alls att sluta kissa i blöjan, men jag ska ta ett tag i sommar när vi är lediga och han kan gå naken utan att frysa.

Fuck Google, ask me
Svar på tråden Sluta med blöjan på dagis?