• Anonym (orolig)

Vad har skolorna för rutiner rymlingar?

Någon som vet hur skolorna ska bete sig när ett barn sticker från skolan eller fritids?
    finns det några bestämda regler eller rutiner? eller är det enbart föräldrarnas ansvar att barnen håller sig på skolans område..eller söker rätt på dom om sticker iväg?

• Svar på tråden Vad har skolorna för rutiner rymlingar?
  • Anonym (orolig)

ingen som vet?

• Anonym

Beror nog på hur gammal rymlingen är. Små barn måste ju skolan ha koll på och kontakta föräldrarna om de försvinner.

• Anonym (orolig)

nyligen fyllt 9 år..får absolut inte lämna skolan själv.blir alltid hämtad!

• Puls

Vart går älsklingen när hen rymmer.
    Och viktigare, VARFÖR rymmer hen?
    Om allt vore som det skulle, skulle barnet knappast rymma, så vad är fel och hur åtgärda det.
    Det måste vara första åtgärden, tycker jag.

• Jesspa80

En ide är ju att fråga skolan, rimligtvis får du ett adekvat svar av dem.

• Anonym (orolig)
    Jesspa80 skrev 2009-04-06 00:20:45 följande:
    En ide är ju att fråga skolan, rimligtvis får du ett adekvat svar av dem.
    Jo..såklart..ska vi kolla upp det idag..om nu någon ansvarig finns där..påsklov på skolan. det hände i fredags för första gången.men nu fick han troligen smak för det,när han lyckades "komma undan" första gången han försökte.*suck*
    Han har en npf sjukdom..så han är impulsstyrd..betydligt yngre än sina 9år i vissa lägen..tyvärr
    ville bara kolla här om någon visste vad era barns skolor har för rutiner när det gäller sånt!
    I fredags hade den ansvariga fritids fröken inte tid att leta eller ringa runt,för hon skulle gå hem!!!
  • Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-04-06 07:45:52 följande:

I fredags hade den ansvariga fritids fröken inte tid att leta eller ringa runt,för hon skulle gå hem!!!
    Fast det kanske inte är så konstigt, hon kanske har barn på förskola som måste hämtas osv.
    Jag antar att du blev informerad, och är det efter hennes arbetsdags slut blir det väl kollegor eller föräldrar och ev även polis som ska leta och ringa runt.
    Sen är det klart att kan man stanna på jobbet så kan man ju göra det, men alla kan inte jobba över.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2009-04-06 08:16:39 följande:
    Anonym (orolig) skrev 2009-04-06 07:45:52 följande: Fast det kanske inte är så konstigt, hon kanske har barn på förskola som måste hämtas osv. Jag antar att du blev informerad, och är det efter hennes arbetsdags slut blir det väl kollegor eller föräldrar och ev även polis som ska leta och ringa runt. Sen är det klart att kan man stanna på jobbet så kan man ju göra det, men alla kan inte jobba över.
    ok..det är så hos er då..usch vad jobbigt..polisen behöver inte prata m personal och barn som ev kan ha sett nåt då.blir ju betydligt svårare när alla berörda gått hem.Jag vet ju inte vad alla heter som var kvar där då när han smet..nån kunde ju ha tagit honom..barnen kanske sett nån smyga omkring men inte tänkt på det.kanske kommit fram om polisen frågat.
    Nu var det ju inte så i det här fallet men ändå..kan ju hända även här.
  • Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-04-06 08:46:30 följande:

ok..det är så hos er då..usch vad jobbigt..polisen behöver inte prata m personal och barn som ev kan ha sett nåt då.blir ju betydligt svårare när alla berörda gått hem.Jag vet ju inte vad alla heter som var kvar där då när han smet..nån kunde ju ha tagit honom..barnen kanske sett nån smyga omkring men inte tänkt på det.kanske kommit fram om polisen frågat. Nu var det ju inte så i det här fallet men ändå..kan ju hända även här.
    Hos oss?
    jag har ingen erfarenhet alls av problemet, jag tycker bara inte det är konstigt om en personal måste gå hem efter arbetsdagens slut. Om hon har barn som ska hämtas på förskola så måste hon ju gå. Så länge det finns annan personal kvar så är det väl ingen fara med att en går?
    Och det kanske inte är så lätt att ge sig ut och leta heller för personalen, alla andra barn som inte har rymt måste ju ha personalen kvar hos sig också.

Ja, kontaktar man inte polisen om ett barn försvinner, det trodde jag! Nog klarar polisen av att kontakta berörda folk som har gått hem, det är ju deras jobb!

Antar att om ett barn försvinner så ringer man föräldrar, polis, chef och ser om någon personal kan komma loss och gå runt och leta, men det är ju inte säkert att det sistnämnda går.
  • sasssyy

Om ett barn försvinner ser jag det som SJÄLVKLART att man letar efter det.
    man löser det på något vis, det finns alltid någon personal som kan stanna en liten stund extra, man ringer föräldrarna och man kanske drar in städpersonal, bambapersonal vem som helst.

Om nu barnet dessutom har ett handikapp så ser man extra noga till att finna barnet omedelbums.

har vikarierat mycket inom förskola och fritids och en gång försvann en knatte på 7 år... jäääklar vad vi letade. Jag som vikarie som inte ens kände barnet riktigt var ute i skogen två timmar efter min arbetsdags slut, städpersonalen var med ute och vi fann till slut pojken som inte alls fattade vad grejen var.. han bodde själv på andra sidan skogen och var van att vara där..

Man har som personal ANSVAR för barnen, man kan inte ha 100% koll hela tiden.. och det är sorgligt men det beror på att det inte finns resurser att ha full personal som man borde.. alltså inte personalens fel, men försvinner en liten som har ett handikapp av något slag så ringer man föräldrarna DIREKT, sen kontaktar man polis ganska direkt.

Sen är det ju så att personal ska gå hem när de ska gå hem... men ibland får man faktiskt göra det där lilla extra. Man kan oftast ringa sina egna barns förskola och säga att man blir lite sen (såvida det inte är vid stägning) pga saker som inträffat, man måste ju tänka sig in i hur man skulle vilja att personalen skulle göra om det rörde sig om ens eget barn.

Svar på tråden Vad har skolorna för rutiner rymlingar?