• KamJo

Parkettgolv i kök?

Vi håller på att renovera nedervåningen och jag och sambon har fram och tillbaka diskuterat laminat kontra parkett. Nu fick jag min vilja igenom och vi har lagt ekparkett i vardagsrummet, vi har även köpt det till köket men börjar bli osäkra på om vi skulle ta och lägga laminat istället.

Några erfarenheter av parkett i kök?

Sedan har jag en annan fundering, det är en ganska fint trägolv under som jag annars är sugen på fixa upp, men problemet är att vid köksinredningen saknas en ganska stor bit golv och där är bara cement. Funderar på att lägga klinker just vid köksdelen men hur behandlar jag resten av golvet i så fall? Måla? Betsa? Lite tips tack...

• Svar på tråden Parkettgolv i kök?
  • MK84

Vårt hus vi har köpt har ekparkett i köket. Vi tänker lägga en plastmatta bara just under där sonen äter för han geggar så mycket! ;)

• KamJo

Jag vill ju helst ha enhetligt golv eftersom vardagsrummet går ihop med köket. Sedan gillar jag äkta vara som sten och trä.

MK 84: Mina barn kladdar oxå så mkt, smart med plastmattan.

Får försöka övertala sambon att behålla den inköpta ekparketten då

• Limefrukt

Vi har laminat i köket, men när vi renoverar blir det nog riktigt trä. Laminatet är så hårt att gå på och man står ju ganska mycket i köket. Dessutom verkar det vara en ganska billig laminat av dålig kvalitet som vi har, då den har börjat sticka upp lite i kanterna på vissa ställen. Och så tål den ingenting. Tappade en flaska i golvet och det blev en stor grop...

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • KamJo
    Limefrukt skrev 2009-04-06 11:19:23 följande:
    Vi har laminat i köket, men när vi renoverar blir det nog riktigt trä. Laminatet är så hårt att gå på och man står ju ganska mycket i köket. Dessutom verkar det vara en ganska billig laminat av dålig kvalitet som vi har, då den har börjat sticka upp lite i kanterna på vissa ställen. Och så tål den ingenting. Tappade en flaska i golvet och det blev en stor grop...
    Hmmm, det ska jag säga till sambon. Han säger att laminat är stenhårt och blir inga skavanker. Jag tror verkligen att det kan bli det och då kan man inte göra ngt åt det. trägolv kan ju oxå få skavanker men det går ju iaf slipa upp när det verkligen behövs.

Någon som har erfarenhet av parkett i kök?
  • KamJo

Yes, det blir ekparkett i vårt kök med, kommer att bli super!

• josan

vi hade ekparkett i köket i vår nybyggda lägenhet. Det blev rätt mycket hack och repor i golvet ganska snart. Nu kanske jag är extremt klumpig och tappar saker ofta, men i köket är det ju tyvärr ofta vassa och hårda saker man tappar och då blir det märken.

Nu när vi renoverar vårt hus tänker vi lägga gummigolv i köket. Vi har tänkt oss ett sådant med pluppar, som ser ut som lego. finns bla hos norament. Mjukt att gå på, lätt att göra rent och grymt snyggt.

• KamJo
    josan skrev 2009-04-06 13:24:10 följande:
    vi hade ekparkett i köket i vår nybyggda lägenhet. Det blev rätt mycket hack och repor i golvet ganska snart. Nu kanske jag är extremt klumpig och tappar saker ofta, men i köket är det ju tyvärr ofta vassa och hårda saker man tappar och då blir det märken. Nu när vi renoverar vårt hus tänker vi lägga gummigolv i köket. Vi har tänkt oss ett sådant med pluppar, som ser ut som lego. finns bla hos norament. Mjukt att gå på, lätt att göra rent och grymt snyggt.
    Hmm, tråkigt att höra måste jag säga ... Men kul att ni har hittat ett golv till köket som känns bra, det är ju viktigt...

Sitter nu och kollar i gamla lantliv- tidningar om jag ev skulle måla om golvet som redan ligger, skulle nog bli rätt fint... men jag har då tillåtelsen nu att vi lägger parketten iaf
  • Meli

Vi har parkett i köket och det är inga problem alls. Problemet blir ju om ex diskmaskinen skulle gå sönder, men det har man hemföräskring till, och det händer ju sällan eller aldrig.

Jag gillar inte laminat och tycker klinker är hårt och ser kallt ut, så parkett valde vi.

• Karisma

Såg i programmet homestyling där det fattades en bit av det riktiga trägolvet. Det var just framför spisen. Där la de ner nya brädor där cementen var sen målad de det shackrutigt på snedden i vita och ljusgråa rutor. Blev snyggt tycker jag. Iaf i det köket.

/K

• Prinsessan Leia

jag skulle satsa på det gamla trägolvet slipa ner det och antingen olja det lr lasera vitt
    trägolv lyfter husets värde enormt (säger hon som inte orkade fixa sin och la laminat över )

Svar på tråden Parkettgolv i kök?