• äppelskrutt

Vi ska resa till Tunisien med småbarn, tips?

Hej!

Vi har bestämt oss för att ta en välbehövlig lyxsemester med barnen till Tunisien, närmare bestämt till Djerba. Det är första gången vi reser till Afrika, och första gången vi flyger med barnen! Vi tänkte åka i slutet av september och vara där i 2 veckor på ett fyrstjärnigt familjevänligt apollo hotell. Är det någon som har varit i Tunisien med barn? Våra kommer att vara 1,5 respektive 0,5 år när vi reser. Vad ska man tänka på? Kan man amma "offentligt"? Alla tips välkomna!!

• Svar på tråden Vi ska resa till Tunisien med småbarn, tips?
  • äppelskrutt

En annan sak...Om det är någon som har solskyddskläder till salu till en liten kille som har strl 86 i vanliga kläder, så är jag jätteintresserad!

• KajsaSthlm

Jag har varit i Tunisien, men det var länge sedan. Vet inte hur det är att resa med barn där. Efter vad jag upplevde där och då så skulle jag spontant säga att det inte är socialt accepterat att amma offentligt i Tunisien. Men det var ju som sagt ett tag sedan jag var där och det kan ju förändrats...

• äppelskrutt

ingen som varit där med barn?

• Päiivi

Vi var där förra året- utan barn...men jag kan säga att det INTE är ok att amma offentligt! Vet inte om det är förbjudet- men jag skulle iallafall känna obehag av att göra det. Speciellt i södra Tunisien är man mycket konservativa-går du tex i kort kjol får du många blickar och kanske högljudda kommentarer- fast de ser att du är turist!
    Hygienen och standarden är också mycket låg jämfört med europa...kan nog kännas jobbigt med småbarn.
    Tunisien var underbart på många sätt (vi reste runt i hela landet under 2 veckor) men jag skulle aldrig åka dit med småbarn på charter, tyvärr...

• UmeGullan

Har varit på Djerba 2 gånger och jobbat, så jag känner väl till platsen. Jag trivs mycket bra där, det är varmt (förståss) och tempot är lugnt, stranden är fin... antar att ni kommer att vara på den del av Djerba där alla hotell ligger. Hotellen ligger lite avsides från resten av ön, ta gärna en taxi och åk runt och se lite grann. Man märker av att man är i en helt annan kultur samtidigt som det franska inflytandet finns där.
    Har inte varit där med barn, men det som jag skulle vara speciellt varsam på (förutom solskydd, solhatt och mycket flaskvatten)om jag åkte dit med barn är maten, många blev dåliga av maten de gånger jag var där. Tror det är bra att vara försiktig med grönsaker, ägg och glass bla. Kolla gärna upp allmänna råd kring vad man ska vara försiktig att äta när man åker utomlands. Ta med vätskeersättning som finns på apoteket, tror inte småbarn kan äta koltabletter, men kolla det med apoteket och var försiktiga med vad ni själva äter och köp koltabletter till er själva. Febernedsättande är också bra att ha med om barn blir sjuka. Kolla med apoteket om de rekommenderar något mer. Har själv rest med småbarn för många år sedan, men inte till Tunisien. Ta med försäkringspapper och telnr till SOS alarm
    På offentliga toaletter (utanför hotellen) är det inte ovanligt att toapapper saknas, eftersom muslimer ofta tvättar sig rena istället för att använda papper.
    Nu kommer jag inte på något mer att förmana om
    Hoppas att ni får en trevlig semester på Djerba! (Och akta er för saffranet, det är oftast inte äkta

• äppelskrutt

Linda: Vad kul, vart ska ni bo? Skriv gärna o berätta hur det var! Hur gamla är era barn?

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Sabina blir 3 år i November och Jonathan fyllde 1 år nu i Maj.
    Vi ska bo på Dar Taoufik (vet inte hur det stavas)....vart ska ni bo?

• äppelskrutt

Hej! Vi ska bo på Vincci Djerba resort, reser med apollo. Har ni bokat nån barnsäng eller tar ni med resesäng? På resebyrån här sa de att man inte kunde kolla om det fanns barnsäng o absolut inte boka i förväg så jag vet inte riktigt hur vi ska göra!

• äppelskrutt

Det blir bara en vecka förresten, mannen får inte ledigt från jobbet längre än så, men bättre en vecka än ingen alls!

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Vi reser också med Apollo och ska vara borta i 1 vecka.

Vi kommer inte ha resesäng eller barnsäng, den minsta får sova mellan oss.
    Vi var i Egypten när Joppe var 10 månader och då sov han i min säng, det gick jättebra.

Sabina sover i en extra säng.

• mossan

Kom hem från 2 veckor i tunisien igår, vår dotter är 10 månader och det gick väl rätt bra men mina två absoluta tips är att ta med egen barnmat och egna blöjor för när vi var där nu så gick det inte att få tag på en enda burk barnmat förutom fruktpurré och blöjorna där är värdelösa.
    ta med barnstolar om ni ska hyra bil för trafiken där är ett kaos de följer inte en enda regel tror jag o bara kör som galningar så undvik helst att själva köra bil.
    vad löjligt att ni inte ska kunna boka barnsäng, vi åkte nu med detur och vi sa till att vi ville ha barnsäng.
    ta numret till hotellet o ring o hör med dem om det finns barnsängar och prata med resebyrån de ska kunna skriva på bokningen att ni önskar barnsäng om det finns.
    ge bara köpt flaskvatten att dricka. Vet inte hur det är med amningen där om man kan amma offentligt men det tror jag nog men du kan ju alltid täcka dig med en liten filt lr så om du ammar offentligt.
    använd solskydd på barnen och klä dem i en t-shirt när de inte badar o håll dem i skuggan, köp med vätskeersättning härifrån som du kan ge om det skulle behövas, kolla med apoteket här om nåt man kan ge barn om de drabbas av diarré jag litar inte på deras mediciner till barn.

• äppelskrutt

Hej hej igen!
    Tänkte ta med några kalla barnmatsburkar som man kan ge till lunch, för sen ingår middag på hotellet då vi bor på typ all inclusive och vår son äter all sorts mat. Lilltjejen ammas fortfarande så hon behöver inget. Blöjor tar vi med hemifrån. Resesäng gick det till slut att göra en förfrågan om men de kan inte garantera att vi får någon så i värsta fall får de väl sova i vagnen alternativt vår säng.

Päivvii: Varför skulle du inte kunna tänka dig att resa till Tunisien med småbarn? Tycker det verkar vara ett perfekt resmål för familjer?! Iallafall när man som vi bor på såpass fint hotell med alla tänkbara bekvämligheter. Kollade upp ammning i en guide bok och det är visst ok att amma offentligt bara man skyler sig lite med en sjal el ngt liknande.

Är nyfiken på att höra hur det har gått för "linda med sabina o joppe"!!

• mimam

Hej, var pa djerba nar dottern var 1/2 ar ocksa.

Hon hade borjat med smakportioner sa vi hade med oss mat till henne. Men de hade ocksa en baby corner pa vart hotell med allt for bebisen, utom valling dvs.
    I vart hotell rum fanns babysang, sterilisator, skotbord. Och vi fick sa mycket mineralvatten vi ville. Ammade inte offentligt, tyckte inte det kandes bra. (aven pa privat strand).

Vi hade med oss ett helt reseapotek, vilket var skont.

Dottern fick oroninflammation under vistelsen,mindre roligt, och vi fick 5 olika sorters medeciner vi skulle ge henne. (allt av franskt marke, sa visst tar de i, men det var speciella baby mediciner). Det fanns sjukskoterskor pa hotellet och de tillkallade en lakare.

Hade med mig vblojor ocksa.

(Kan tilllagga att det var jatte fint, harligt med sol och fint badvatten och pool!) Ja just det, vi hade med oss badblojor ocksa...

Ha en trevlig semester.

• mossan

ta med ordentligt med blöjor så ni inte får slut.. det kan bli diarré som gör att ännu fler blöjor går åt o ni vill verkligen inte använda blöjorna som finns där de är hemska lillan var alldeles röd bara av o kissat i dem, de kräver byte efter varje kiss nästan.

hoppas ni får en bra semester.

• äppelskrutt

Hej! Ville bara säga att vi hade det superbra! Funderar ni på utlandssemester så res med barnen på All inclusive till Tunisien! Perfekt för en utsliten småbarnsförälder!

• VooDooDoll

vi var i tunisien tidigare i år med vår son som då var ett år.
    de ni ska tänka på e att ta med välling/ersättning o blöjor så det räcker..
    ta gärna med lite överdrivet mkt... vi hade på håret att allt räckte..
    sista vällingen o blöjan gick åt på planet hem me lite snålande de 2 sista dagarna...

just me amining vet jag fakstiskt inte eftersom jag inte ammade själv..
    men det ska finnas bra sidor på internet o läsa om tunisien på där det står lite om hur man får/bör bete sej osv.

men en sak e säker... han man barn så behandlas man mycket mycket väl där nere...

o en sak till.....
    tänk på att ha ALLAS pass nära till hands... det e mkt pappers skrivande vad gäller vilka som kommer in o ut ur landet... o spara alla kvitton när ni växlar pengar...
    för man får inte ta med sej tunisiska dinarer utanför landets gränser, o när man åker hem så får man växla tillbaka till EUR elr nåt o har man då inget kvitto kan de bli jobbigt..

mkt regler har dom...

• desi

min kompis med hennes barn va där i 2 veckor. ta med svensk barnmat ,blöjor ,välling evt. ersättning. det är svårt att få tag på dessa grejer. det är bara sand överallt . stabil vagn behövs. allt är barnanpassat. flyplanen är trångt ner o dom kan ej svenska. Bra att ha med sg på flyplanet är leksaker till barnen. det är dåligt flygutbud
    Men resan dit va värt allt! ha en trevlig semester.

Svar på tråden Vi ska resa till Tunisien med småbarn, tips?