Har varit på Djerba 2 gånger och jobbat, så jag känner väl till platsen. Jag trivs mycket bra där, det är varmt (förståss) och tempot är lugnt, stranden är fin... antar att ni kommer att vara på den del av Djerba där alla hotell ligger. Hotellen ligger lite avsides från resten av ön, ta gärna en taxi och åk runt och se lite grann. Man märker av att man är i en helt annan kultur samtidigt som det franska inflytandet finns där.
Har inte varit där med barn, men det som jag skulle vara speciellt varsam på (förutom solskydd, solhatt och mycket flaskvatten)om jag åkte dit med barn är maten, många blev dåliga av maten de gånger jag var där. Tror det är bra att vara försiktig med grönsaker, ägg och glass bla. Kolla gärna upp allmänna råd kring vad man ska vara försiktig att äta när man åker utomlands. Ta med vätskeersättning som finns på apoteket, tror inte småbarn kan äta koltabletter, men kolla det med apoteket och var försiktiga med vad ni själva äter och köp koltabletter till er själva. Febernedsättande är också bra att ha med om barn blir sjuka. Kolla med apoteket om de rekommenderar något mer. Har själv rest med småbarn för många år sedan, men inte till Tunisien. Ta med försäkringspapper och telnr till SOS alarm
På offentliga toaletter (utanför hotellen) är det inte ovanligt att toapapper saknas, eftersom muslimer ofta tvättar sig rena istället för att använda papper.
Nu kommer jag inte på något mer att förmana om
Hoppas att ni får en trevlig semester på Djerba! (Och akta er för saffranet, det är oftast inte äkta