• Anonym (lite panik)

har du blivit gravid med spiral???

Satte in spiral för drygt 2 månader sedan, har haft 2 st mens. Nu är min mens över en vecka sen och jag mår illa. Vet inte om det bara är att kroppen är ovan spiral och inte ställt in sig än eller om jag är gravid!!!
    Känns ju som en katastrof när jag har en 7 månaders hemma.
    Har beställt grav.test men de kommer inte förrän imorgon.
    Nån som blivit gravid med spiral?

• Svar på tråden har du blivit gravid med spiral???
  • Judy

Vad har du för sorts spiral? Kopparspiral eller hormonspiral?

• Anonym (lite panik)

kopparspiral

• Judy

Okej, ja kopparspiralen är lite osäkrare än hormonspiralen. Men den har fortfarande en hög säkerhet. Jag har hört om att vissa får rubbad mens med kopparspiral, vet inte varför.

Det som gäller är ju att få reda på detta snabbt så man fort kan ta ut spiralen (om du väljer att behålla) eller att utesluta utomkvedshavandeskap, vilket risken ökar för om man har kopparspiral.

Hoppas att den bara har rubbats lite!

• Anonym (lite panik)
    Judy skrev 2009-04-06 15:33:29 följande:
    Okej, ja kopparspiralen är lite osäkrare än hormonspiralen. Men den har fortfarande en hög säkerhet. Jag har hört om att vissa får rubbad mens med kopparspiral, vet inte varför. Det som gäller är ju att få reda på detta snabbt så man fort kan ta ut spiralen (om du väljer att behålla) eller att utesluta utomkvedshavandeskap, vilket risken ökar för om man har kopparspiral. Hoppas att den bara har rubbats lite!
    får vänta till imorgon och se.
    det är bara det att sedan mensen kom igång efter förlossningen har den varit som på klockan samma dag, även när jag satte in spiralen...så man blir nervös.
    särskilt som risken för missfall ökar om BM väljer att ta ut spiralen om man är gravid, ibland låter dom den sitta kvar.
  • Judy

Anonym (lite panik) skrev 2009-04-06 15:45:54 följande:

får vänta till imorgon och se. det är bara det att sedan mensen kom igång efter förlossningen har den varit som på klockan samma dag, även när jag satte in spiralen...så man blir nervös. särskilt som risken för missfall ökar om BM väljer att ta ut spiralen om man är gravid, ibland låter dom den sitta kvar.
    Ja risken för missfall ökar också om man låter den sitta kvar, även risken för för tidig födsel. Det är ju inte roligt om du skulle bli gravid med spiralen oavsett.. Hoppas det löser sig!
  • Dr Mupp

Ja vår spiralbebis är 2 år.

Kopparasprial har ganska låg säkerhet.

• Judy
    Dr Mupp skrev 2009-04-12 16:47:50 följande:
    Ja vår spiralbebis är 2 år. Kopparasprial har ganska låg säkerhet.
    Den har bättre säkerhet än p-piller så speciellt låg säkerhet är det inte, färre än 1 graviditet på 100 personer under 1 år
  • Dr Mupp
    Judy skrev 2009-04-12 23:24:16 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-04-12 16:47:50 följande: Den har bättre säkerhet än p-piller så speciellt låg säkerhet är det inte, färre än 1 graviditet på 100 personer under 1 år
    Enligt medicinsk litteratur har kopparspiral en säkerhet på ca 94-96% vilket kan jämföras med 99,9 på kombinerade p-piller.

Oftast när de räknar ut säkerheten på spiral tar det inte med det faktum att spiralen kan stötas ut, vandra eller helt enkelt sitta fel. En spiral som sitter rätt har en säkerhet på 99%, men det finns en ganska stor risk att den inte sitter som den ska.
  • Judy
    Dr Mupp skrev 2009-04-13 12:09:39 följande:
    Enligt medicinsk litteratur har kopparspiral en säkerhet på ca 94-96% vilket kan jämföras med 99,9 på kombinerade p-piller. Oftast när de räknar ut säkerheten på spiral tar det inte med det faktum att spiralen kan stötas ut, vandra eller helt enkelt sitta fel. En spiral som sitter rätt har en säkerhet på 99%, men det finns en ganska stor risk att den inte sitter som den ska.
    Okej! Jag har bara läst på de vanliga sidorna om olika preventivmedel. När de räknar på p-piller räknar de väl bara på de som tar dem rätt och inte på de som glömmer?
  • Bullerbyn
    Dr Mupp skrev 2009-04-12 16:47:50 följande:
    Ja vår spiralbebis är 2 år.Kopparasprial har ganska låg säkerhet.
    Vill du berätta mer ? Lider av min spiral sen 1 vecka tillbaka, är illamående men har haft min mens som vanligt. Men är orolig för att det ska bli en graviditet ändå.
  • Anonym (lite panik)

jag var inte gravid iaf...men min mens blev 2 veckor sen.nu denna månad är den hittills en vecka sen...skumt

• Anonym (antiskydd)
    Den har bättre säkerhet än p-piller så speciellt låg säkerhet är det inte, färre än 1 graviditet på 100 personer under 1 år
    Ja då var jag den personen som blev gravid två gånger med kopparspiral. Jag litar aldrig mer på en kopparsoiral. Jag kan inte heller äta minipiller för dem ger mig en massa biverkningar. Så nu kör vi med kondom istället.
  • Judy

Anonym (lite panik) skrev 2009-05-14 12:40:08 följande:

jag var inte gravid iaf...men min mens blev 2 veckor sen.nu denna månad är den hittills en vecka sen...skumt
    Nu har jag inte fått min mens än, men jag är inne på min andra månad med kopparspiral och jag tror denna cykel kommer bli längre än vanligt. Om den skulle ha varit som tidigare borde jag få mensen på onsdag, men denna månad märkte jag av ägglossningen nu i onsdags, på dag 21. Detta betyder att min cykel denna månad kommer vara 1 vecka längre, dvs 35 dagar mot exakt 28 dagar som den varit tidigare.

Tror det är ganska vanligt med en förlängd menscykel med kopparspiral, vad det beror på vet jag inte. Men inte gör det mig något i alla fall
  • LillaFlamman

japp, gravid efter knappt 3 mån medd kopparspiral

• Anonym
    Bullerbyn skrev 2009-05-14 12:18:56 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-04-12 16:47:50 följande: Vill du berätta mer ? Lider av min spiral sen 1 vecka tillbaka, är illamående men har haft min mens som vanligt. Men är orolig för att det ska bli en graviditet ändå.
    Första gången blve jag gravid pga utsött sprial. Andra gången blev jag gravdi och fick missfall eftersom spiralen satt i livmodertappen,
  • Anonym

2gravidieter och lika många missfall med kopparspiral på 8månader... är bytt nu!

Svar på tråden har du blivit gravid med spiral???