• Anonym

Tandhygienist eller tandtekniker - Vad tjänar ni?

Funderar på att utbilda mig till antingen tandhygienist eller tandtekniker, och undrar vad lönen ligger på på ett ungefär?

• Svar på tråden Tandhygienist eller tandtekniker - Vad tjänar ni?
  • Anonym

Tandhygienister har väldigt lön för att var högskoleutbildade. 2006 fick jag i ingångslön 18500kr. Ett år senare fick jag löneförhöjning till 19300kr. En kollega som jobbat ca 7 år hade 22000kr. Privat ligger det oftast högre. Skiljer en del mellan landstingen också.

• Anonym

väldigt LÅG lön ska det naturligtvis stå

• Anonym

det var ej så mkt. jag hade haft 17000kr o är hemvårdare, ja hade fått högra för lönen ska höjas.

• Anonym (Tandtekniker)

Jag är en nyutexaminerad tandtekniker. Tog examen i maj förra året. Min ingångslön var/är på 20000 kr.
    Kanske ska tilläggas att jag jobbar på ett privat labb.

• Anonym

Tack för svar!

Hur trivs ni på era arbeten, vad har ni för uppgifter? Jag är jättenyfiken, berätta gärna om ni vill

• Anonym (Tandtekniker)

Att efter 3 års universitetstudier, sen komma ut i arbetslivet och känna att; "varför har jag inte gjort det här tidigare", det är en skön känsla.

Jag är porslinstekniker men hjälper även till på metall när det behövs.

Inget jobb är det andra likt, och jag får utlopp för min kreativitet.Dessutom känns det som om man kan utvecklas och lära sig nya saker hela tiden.

Tandhygienist eller tandläkare har aldrig varit ett alternativ för mig, då jag inte är intresserad att jobba med patienter å det sättet.
    Men hur funderar du Trådstartaren kring valet runt tandhygienist eller tandtekniker?

Det är två så helt olika yrken.

• Anonym

Anonym (Tandtekniker) skrev 2009-04-07 07:16:57 följande:

Att efter 3 års universitetstudier, sen komma ut i arbetslivet och känna att; "varför har jag inte gjort det här tidigare", det är en skön känsla.Jag är porslinstekniker men hjälper även till på metall när det behövs.Inget jobb är det andra likt, och jag får utlopp för min kreativitet.Dessutom känns det som om man kan utvecklas och lära sig nya saker hela tiden.Tandhygienist eller tandläkare har aldrig varit ett alternativ för mig, då jag inte är intresserad att jobba med patienter å det sättet. Men hur funderar du Trådstartaren kring valet runt tandhygienist eller tandtekniker?Det är två så helt olika yrken.
    Låter spännande Jag tänker så att jag gärna vill jobba med tänder och/eller tandvård på något sätt, bara att jag inte har kommit på vilket yrke som intresserar mig mest. Jag är också lite osäker på om jag vill ha den patientkontakt som tandläkare eller tandhygienist innebär, men å andra sidan är jag inte så säker på hur haj jag är på den kreativitet och skapande som tandtekniker innebär =/ Hur stor fallenhet måste man ha för att bli tandtekniker? Hur ser arbetsmarknaden ut? Det spelar också in en hel del i mitt tänk
  • Anonym (Tandtekniker)

Enviss fallenhet måste man ju ha för tandteknikeryrket som även är ett hantverksyrke. Känsla för färg och form tex.

När tandteknikutbildningarna har intagning har många universitet en form av praktiska prov, så man kan få känna på hur det är lite grann. När jag tog examen förra året spåddes vi en lysande framtid, med mycket arbetserbjudanden.

• Anonym
    Anonym (Tandtekniker) skrev 2009-04-07 11:17:35 följande:
    Enviss fallenhet måste man ju ha för tandteknikeryrket som även är ett hantverksyrke. Känsla för färg och form tex.När tandteknikutbildningarna har intagning har många universitet en form av praktiska prov, så man kan få känna på hur det är lite grann. När jag tog examen förra året spåddes vi en lysande framtid, med mycket arbetserbjudanden.
    Jaså, vad smart! Då ska jag kolla upp det och gå och prova på TAck så mycket att du tagit dig tid att svara
  • Anonym (Tandtekniker)

Varsågod, det var så lite så. Lycka till

Svar på tråden Tandhygienist eller tandtekniker - Vad tjänar ni?