• Mejokana

Kanel?

När kan man börja krydda med kanel? Typ äppelpuré med kanel...

• Svar på tråden Kanel?
  • lia76

Kan du göra, men inte så mycket.
    barn under 1 år ska helst inte äta kanel...
    Iallafall inte mycket kanel

Stella och Ida
  • riotflickan

Ett tips är annars vanilj! Koka äpplet med vaniljstång!

• milimina
    lia76 skrev 2009-04-06 14:51:59 följande:
    Kan du göra, men inte så mycket. barn under 1 år ska helst inte äta kanel... Iallafall inte mycket kanel
    varför? och var kan man läsa om det? slv har inga riktlinjer om undvikande av kanel iaf.
    ♥junior 0608♥räsermini 0902♥
  • Hella Pella

Har heller aldrig hört att barn under 1 år ska undvika kanel. Var har du hört det?, nyfiken?

• lia76

Du kan ju ha i lite kanel i gröt, frukt och sånt bara man håller en låg dos

Det är nämligen så att kanel innehåller ett ämne som heter kumarin, som i stora mängder kan ge leverskador. Kanel som krydda på gröten eller i kakor och bullar innebär enligt Livsmedelsverket ingen hälsorisk.

Så därför skrev jag att dte inte är bra i stora mängder.
    Men man har ju inte så stora mängder heller, men ville påpeka det bara

Likaså med saffran, är giftigt det med för barn under 1 år.
    Men då mest i koncntrerad form (är ju även giftigt för oss vuxna om vi får i oss stora mängde koncentrerad.
    Men i bullar och sånt så blir det utspätt och är då ingen fara

Stella och Ida
  • vittra
    Mejokana skrev 2009-04-06 17:51:14 följande:
    då undviker vi det ett tag till.... tack för era svar!
    Det är väl klart ni kan ha kanel i! Herregud, finns inga riktlinjer om att man inte får använda det
    Vi har haft kanel i matlagning ända sen lilltjejen började med mat, vad kan hända? Det är ju en vanlig krydda ju!
  • vittra
    lia76 skrev 2009-04-06 19:59:25 följande:
    Du kan ju ha i lite kanel i gröt, frukt och sånt bara man håller en låg dos Det är nämligen så att kanel innehåller ett ämne som heter kumarin, som i stora mängder kan ge leverskador. Kanel som krydda på gröten eller i kakor och bullar innebär enligt Livsmedelsverket ingen hälsorisk. Så därför skrev jag att dte inte är bra i stora mängder. Men man har ju inte så stora mängder heller, men ville påpeka det bara Likaså med saffran, är giftigt det med för barn under 1 år. Men då mest i koncntrerad form (är ju även giftigt för oss vuxna om vi får i oss stora mängde koncentrerad. Men i bullar och sånt så blir det utspätt och är då ingen fara
    Men alltså, ärligt talat... STORA mängder, ska man trycka i sig en hel burk så kanske? Eller tre? Men att krydda normalt ger givetvis inga skador, då skulle man ha restriktioner kring det precis som med salt!
  • lia76
    vittra skrev 2009-04-06 20:04:47 följande:
    Men alltså, ärligt talat... STORA mängder, ska man trycka i sig en hel burk så kanske? Eller tre? Men att krydda normalt ger givetvis inga skador, då skulle man ha restriktioner kring det precis som med salt!
    Ja därför jag skrev i stora mängder
    Kanske finns nån här på FL som använder stora mängder.
    Inte en hel burk, men en tesked kan vara skadligt
    Stella och Ida
  • vittra
    lia76 skrev 2009-04-06 20:24:22 följande:
    Ja därför jag skrev i stora mängder Kanske finns nån här på FL som använder stora mängder. Inte en hel burk, men en tesked kan vara skadligt
    Nej, det kan det inte. Det kan vara skadligt om man öser i sig teskedsvis med kanel, rakt upp och ner, regelbundet, men en ynka tesked i tex mat eller i en kaksmet är givetvis inte farligt. Sen tror jag ju inte att någon öser på flera teskedar med ren kanel i barnens gröt? Du får det att låta som att risken är stor men det är den inte.
  • vittra

Livsmedelsverket:

"Normal användning av kanel som krydda exempelvis i kakor, bullar eller på gröt innebär ingen hälsorisk."

"På vissa internetsidor har det funnits rekommendationer om att teskedsvis med kanel skulle hjälpa till att normalisera blodsockernivåerna vid diabetes. Livsmedelsverket avråder från att följa denna rekommendation".

Tror inte TS åsyftade att följa en sådan internetsida

• Mejokana

Nä, jag funderade bara på att ha pyttelite i äppelpure´n. Tror det var i Frankrike de förbjöd pepparkakor pga att det fanns kanel i. Men det var inte därför jag undrade utan fick bara en känsla av att det kanske inte var bra för små magar.

Svar på tråden Kanel?