• lillstrumpis

Hur gick din igångsättning/erfarenheter av igångsättning??!!

Jag vill veta vad ni har för erfarenheter av igångsättning, varför blev ni igångsatta, var det planerat eller inte ?
    Fördelar och nackdelar?
    I vilken vecka blev ni igångsatt, vilken vecka brukar man planera en igångsättning om det skulle bli planerad igångsättning pga av olika anledningar?

• Svar på tråden Hur gick din igångsättning/erfarenheter av igångsättning??!!
  • hic sunt leones

Blev igångsatt v42+1, på min överburenhetskontroll pga för lite fostervatten. Inte planerat, men jag hade väskan med! (Vårat landsting hade igångsättning senast 42+3 sa min bm.)
    Jag har alltid trott att det var det "konstgjorda" som gjorde min förlossning överjävlig, att kroppen inte fick sköta det själv. Men min syster hade haft samma upplevelse som mig ungefär utan igångsättning, så det kanske bara var så att jag inte var gjord för att föda barn ;o) Därför kan jag inte svara på för- och nackdelar.

• Caroline08

Blev igångsatt 40+6 pfa havandeskapsförgiftning, fick hf två dagar innan bf men de ville vänta tills det startade av sig självt, men till slut var proverna så dåliga att de satte igång det ändå (hade svår hf med koagulationsrubbningar), var alltså inte planerat, de bestämde det på en kontroll. Fick gel första dagen, och dropp andra. Kan tyvärr inte jämföra och ge för- och nackdelar då jag bara har fött ett barn.
    Man sätter väl helst inte igång innan 37+0 om man absolut inte måste, eftersom det räknas som fullgånget först i vecka 37+0.

• agustina

Jag blev igångsatt i v 36.
    Hade föreliggande moderkaka med blödningar under graviditeteten och började öppna mig själv i v 36.
    sedan gick vattnet och och eftersom läkaren inte kunde känna någon moderkaka för längre så fick jag en igångsättning med dropp, så att huvudet fort skulle komma ner och moderkakan inte skulle lossna på vägen.
    Tog 1 h 15 min från första värken.
    Har fött 2 barn tidigare utan igångsättningsdropp och tycker att med igångsättningen så blir värkarna mycket kraftigare, mycket snabbare.
    Hann knappt att andas mellan värkarna.
    efter 1h och 8 minuter var jag öppen 4 cm och 7 minuter och 2 krystvärkar senare var hon född :)
    Skriver neg och positivt enligt min egen åsikt och inte efter fakta:

Negativt:
    Ondare snabbare än en vanlig förlossning, då värkarna vid en vanlig förlossning ökar eftersom och jag tycker att det är lite lättare att kontrollera smärtan.
    Ville absolute ha epidural när jag var öppen 4 cm, men de hann inte ens skriva upp det på tavlan.(då kändes smärtan som om jag var öppen ca 8 cm vid mina andra förlossningar).

positivt:
    Fortare(iallafall för mig), de andra förlossningarna tog 24 resp 12 h.
    Man hinner inte bli lika trött och jag var både pigg och förvånad efteråt eftersom det tog så kort tid.

Min dotter mådde jättebra trots att hon var född i v36, andades utan problem och vi fick åka hem dagen efter båda två, behövde inte sy något.

Jag skulle gärna ta en igångsättning igen hellre än en vanlig förlossning som blir mer utdragen, (men den kan säkert bli långdragen ändå,trots igångsättning om man har otur och inte öppnar sig).

Kanske du fick något svar på dina frågor?

• terkan

Jag blev igångsatt efter 39 fulla veckor pga humanitära själ. Förlossningen tog 2 dygn, värkarna gick i ett, fick aldrig vila. Första dagen låg jag med värkar i 9 timmar utan att ha öppnat mig en enda cm. Förlossningen slutade med sugklocka, vilket är vanligt vid igångsättning. Har ff svåra psykiska men från förlossningen 5 månader senare. Skulle aldrig rekomendera någon att göra en igångsättning om det inte handlar om barnet.

• Mirka

Igångsatt i v 38+2 med andra barnet och det tog nästan på exakt 12 timmar efter första värken. Jag blev igångsatt för att jag var skittrött helt enkelt. Jag är oerhört nöjd med det och ångrar inte en sekund att jag tog beslutet att sättas igång. Jag hade mer kontroll över saker före förlossningen och visste precis vad jag gav mig in på. Värkarna var dock mer intensiva den här gången än första förlossningen.

Jag rekommenderar igångsättning om man är rädd för förlossningen och har fött barn tidigare. Det behöver inte nödvändigtvis ta längre tid än en spontan förlossning. Man får mer intensiva värkar och är man omföderska ska man inte behöva vänta olidligt länge innan man blir förlöst. Personalen har ju möjlighet att skynda på processen med dropp osv.

Är man förstföderska så är det alltid en "testförlossning". Varesej man blir igångsatt eller inte. Det tar den tiden det tar. Och personalen väntar ju ändå in i det sista innan de tar vid några åtgärder i en långrdragen förlossning.

• strawberryicecream

Jag blev igångsatt i v. 41+3. Det tog 15 timmar och slutade i sugklocka. Värkarna var mycket intensiva och jag fick epidural så tidigt som bara möjligt. Jag skulle inte heller rekommendera en igångsättning om det inte är absolut nödvändigt...

• Kazeer

Jag blev igångsatt i vecka 36+1 efter tidig vattenavgång i veckan 32+3. Det tog fyra försök (gel) under två dagar innan förlossningen drog igång. Från sista försöket till sonen var född tog det 14 timmar.

Den jobbigaste delen av förlossningen var de knappa tre timmar då jag öppnade mig från 2 cm till 10 cm. Det kändes! Jippi för lustgasen! Jag fick värkstimulerande dropp och förlossningen avslutades med sugklocka.

Jag är supernöjd med min förlossning.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • shagha

Jag blev ingångsatt i v.42+1, bara för att min son ville inte komma ut.
    och det var planerat. jag fick värkdropp eller va man säger klockan 10:30 och min son kom klockan 23:56. jag fick ryggbedövning och hade så himla ont, kunde inte röra på mig , låg bara hela tiden . värkarna var intensiva ( man få lite intensiva värkar med ingångsättning) enlig min barnmorska.
    Men det är helt olika.
    Jag var nära och svimma. fick lustgas men tycker att det inte funkade för mig .

• Fröken Juni

Jag har blivit igångsatt 3 ggr och kan därför inte jämföra en igångsättning med en spontanstartad förlossning.

Värkar precis hela tiden har jag och hinner knappt andas emellan.

Jag blev planerat igångsatt pga sjukdom v.37+4 förlossningen tog 6 tim från dem tog hål på hinnorna.
    Andra planerad igångsättning 4 dar senare pga att barnet troligtvis var påverkad av min sjukdom och behövde få komma ut.
    Tredje planerad igångsättning i v.38+1 pga att jag var för sjuk helt enkelt och aldrig skulle orkat gå tiden ut med det.

Svar på tråden Hur gick din igångsättning/erfarenheter av igångsättning??!!