Jag blev igångsatt i v 36.
Hade föreliggande moderkaka med blödningar under graviditeteten och började öppna mig själv i v 36.
sedan gick vattnet och och eftersom läkaren inte kunde känna någon moderkaka för längre så fick jag en igångsättning med dropp, så att huvudet fort skulle komma ner och moderkakan inte skulle lossna på vägen.
Tog 1 h 15 min från första värken.
Har fött 2 barn tidigare utan igångsättningsdropp och tycker att med igångsättningen så blir värkarna mycket kraftigare, mycket snabbare.
Hann knappt att andas mellan värkarna.
efter 1h och 8 minuter var jag öppen 4 cm och 7 minuter och 2 krystvärkar senare var hon född :)
Skriver neg och positivt enligt min egen åsikt och inte efter fakta:
Negativt:
Ondare snabbare än en vanlig förlossning, då värkarna vid en vanlig förlossning ökar eftersom och jag tycker att det är lite lättare att kontrollera smärtan.
Ville absolute ha epidural när jag var öppen 4 cm, men de hann inte ens skriva upp det på tavlan.(då kändes smärtan som om jag var öppen ca 8 cm vid mina andra förlossningar).
positivt:
Fortare(iallafall för mig), de andra förlossningarna tog 24 resp 12 h.
Man hinner inte bli lika trött och jag var både pigg och förvånad efteråt eftersom det tog så kort tid.
Min dotter mådde jättebra trots att hon var född i v36, andades utan problem och vi fick åka hem dagen efter båda två, behövde inte sy något.
Jag skulle gärna ta en igångsättning igen hellre än en vanlig förlossning som blir mer utdragen, (men den kan säkert bli långdragen ändå,trots igångsättning om man har otur och inte öppnar sig).
Kanske du fick något svar på dina frågor?