• Anonym (empati?)

Beviljad / avslag av försäkringskassan för sjukskrivning som gravid?

Jag läser så himla mycket om detta med att Försäkringskassan beviljar VISSA sjukpenning när de är gravida, medan andra - för samma besvär - får avslag.

Att de säger att all prövning sker individuellt, och att varje fall prövas för sig själv.
    Detta ständiga att "graviditet är ingen sjukdom".
    Plocka ut föräldradagar istället för sjukpenning (trots att du uppnbarligen är så dålig att du inte kan göra någonting alls) *ironi*

Det skulle vara väldigt intressant att få höra vad personer i fråga har fått för besked från FK, och för vilka besvär.

* VAD skrev läkaren?
    * HUR stor sjukskrivning? (heltid/deltid)
    * HUR och NÄR fick du besked?
    * Fick du förlängt efter första intyget, eller ändrade de sig och tog bort sjukskrivningen?

Försöker förstå mig på hur FK resonerar, och vore intressant att se de olika resultaten, från samma myndighet, för samma besvär, men med så olika besked...

• Svar på tråden Beviljad / avslag av försäkringskassan för sjukskrivning som gravid?
  • Anonym (empati?)

Jag avvaktar besked från FK om sjukpenning.

"Min" läkare har skrivit att jag har tilltagande smärtor i ryggen, låsningar vid lägesändring, att besvären inte kommer bli mindre med tiden (i graviditeten)
    Att arbetet innebär spring i trappor, vissa tunga lyft, ensida arbetsrörelser.

Är sjukskriven 50 % (för att jag SJÄLV inte vill vara hemma mer!)

• Anonym (empati?)

PUFF
    Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Vore så himla intressant att få se vad som ger avslag/beviljande hos FK.

Iofs vet vi ju inget här om hur någon UPPLEVER sin smärta eller sina obehag. Men det vet ju inte FK heller! De sitter där och bedömmer utan att veta någonting...

• Anonym (empati?)

Puff......?

INGEN som är intresserad av att dela med sig?

• Limja

Blev sjukskriven 50% i v 17 pga mycket sammandragningar. Inga problem med fk, fick tre olika intyg från läkare, en månad i taget, med ungefär samma innebörd - att sammandragningarna förvärrades vid långa arbetspass, och att ajg därför skulle jobba halva dagar. Detta var för ett år sen precis och jag minns inte hur lång tid det tog innan jag fick besked. Det som var nervigt var istället att få besked om havandeskapspenning efter sjukskrivning - trots att jag skickade in ansökan tidigt fick jag inte veta att hp var beviljad förrän under mitt näst sista arbetspass.
    50% valde jag också i princip själv, läkaren frågade vad jag tyckte kändes okej. Jag ville ändå jobba lite eftersom jag just avslutat min tidigare fröäldraledighet ett par månader innan ...

• taksi

I min första graviditet blev jag sjukskriven på 25 % för illamående och blödingar några veckor i början. Sedan på 100 % pga foglossning sista kanske 6 veckorna (minns inte) och innan dess på 50 % från v. 28 pga förvärkar. Då var det jag själv som vägrade att jobba mindre än halvtid. Läkaren ville heltidssjukskriva.

Andra gången sjukskrevs jag på 50 % för förvärkar från v. 23 (tror jag det var). Jag ville att läkaren skulle skriva med foglossning ett par veckor senare när sjukskrivningen skulle förlängas, men läkaren tyckte att det var stor risk att det kunde ifrågasättas och ville därför bara ha med själva förvärkarna i sjukintyget. I alla fall om jag fattade saken rätt.
    Sedan fick jag havandeskapspenning på heltid sista två månaderna och sjukskrev mig själv på heltid en vecka innan jag gick på hp. Då kunde jag inte jobba längre pga foglossingen.

Båda gångerna har jag fått sjukpenning från FK. Det tog lång tid att få besked. över en månad om jag inte minns fel.

Nu har jag varit långtidssjukskriven sedan förlossningen först på heltid och därefter halvtid, pga foglossning och ryggproblem. Jag har fått min sjukskrivning godkänd av FK och det står liknande det som du har fått i ditt intyg förutom att det så klart inte står något om graviditet.

Nu andra gången kan jag tipsa om att jag skickade med ett helt brev där jag själv beskrev hur mina problem påverkade min arbetsförmåga och jag har även haft telefonkontakt med min FK-handläggare (och nu också träffat henne). Det kan vara väldigt bra om du skickar med ett brev som utförligt beskriver din situation redan när du skickar in sjukanmälan, så är det större chans att du slipper att de begär in extra uppgifter för sitt beslut. I mitt första brev (när jag var gravid) skrev jag själv med mina ryggproblem och foglossningen trots att jag nu inte var sjukskriven pga de besvären. Självklart också om förvärkarna och hur de påverkade min arbetsförmåga. Efter förlossningen skickade jag med ett brev som beskrev mina ryggproblem och foglossningen.

• Anonym (empati?)

Jag VILL ju också jobba, och hålla igång så länge det bara är möjligt.... Har valt själv att det skulle vara 50% och inte 100%.

Ryggen blir dock bara värre och värre.... sjukgymnasten konstaterade idag att pga min rygg och svagheter / tidigare skador där är min belastning enorm. Har INGA foglossningar, "bara" svank: korsrygg, ländrygg som "går av"....
    Och sammandragningar.

Håller fortfarande tummarna. TACK för att någon berättade

• cesseny

Jag fick min tös den 15:e oktober förra året. Under sista veckorna i juni så började jag känna av foglossning. Gick och fick akupunktur under hela juli månad då jag även hade semester. Var så dålig att jag knappt kunde gå ut med hundarna utan mest låg i soffan under hela min semester.

Blev sjukskriven 25% de två första veckorna i juli, förlängdes sedan med ytterligare tvåveckor. Läkaren skrev foglossning i sjukintyget.

Sedan blev jag beviljad havandeskapspenning och det var endast på grund av att jag hade foglossning (arbetar på en förskola).

• Anonym (Jag med)

Jag blev sjukskriven i v 24 pga blödning samt hjärtklappning. Blev sjukskriven under totalt fem veckor.

Läkaren skrev blödning och hjärtklappning som måste utredas och att detta inte ingår i en normal graviditet. Tog fem veckor sen satt pengarna på kontot från FK, fick inget brev eller så om att sjukskrivningen var godkänd. Så samma dag jag började arbeta igen kom pengarna in.

Satt och diskuterade med ett gäng läkare och de sa att skall man bli sjukskriven skall man helst bli det före v28-29 och absolut senast v32 för då tycker FK att man skall använda sig utav sina föräldradagar istället.

• Anonym (empati?)

Jag har liksom ALDRIG hört om någon som är sjukskriven pga tex operation, brutet ben, eller liknande som säger: "jag går och väntar på besked från FK om jag ska få sjukskrivning beviljad eller inte"

Sjukdomar påverkar ju vår ARBETSFÖRMÅGA olika.
    En person som pga knutor i halsen/stämbandsinflammation kan ju inte arbeta om personen arbetar som telefonist (liknande) men kan mycket väl arbeta trots att h*n går på kryckor.
    En person som arbetar som hantverkare/dansare kan ju arbeta stum, men inte på kryckor....

Men när det gäller gravida gäller andra regler tydligen.
    Bara en parantes.

• Anonym (empati?)

Jag hittade någonting som jag tyckte var väldigt intressant på nätet:
    www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____1093.aspx
    Från Riksrevisionen

"Sju av tio gravida kvinnor fick under 2006 ersättning från socialförsäkringen någon gång under graviditetens tre sista månader. En undersökning som dåvarande Riksförsäkringsverket presenterade år 2003 visade på stora regionala skillnader i uttag av sjukpenning, havandeskapspenning och föräldrapenning för gravida.

Riksrevisionens uppföljning 2006 visar att den totala andelen gravida som fått ersättning från Försäkringskassan under graviditetens tre sista månader har minskat något, men att det fortfarande finns stora regionala skillnader i uttag av sjukpenning, havandeskapspenning och föräldrapenning. För andelen gravida som år 2006 mottog sjukpenning finns en variation mellan 20 % och 37 % för det län som hade lägst respektive högst andel och för havandeskapspenning en
    regional variation mellan 12% och 32%."

"Fakta:

Gravida kan göra anspråk på tre socialförsäkringsförmåner: sjukpenning, havandeskapspenning och föräldrapenning. För rätt till sjukpenning krävs att det ska finnas sjukdom som sätter ned arbetsförmågan.
    Havandeskapspenning kan betalas ut om den gravidas arbete är för fysiskt ansträngande eller om det finns risker i arbetsmiljön.
    Föräldrapenning kan tas ut från och med 60 dagar före beräknad förlossning. Försäkringskassan ansvarar för beslut om och utbetalning av ersättning."

"För rätt till sjukpenning krävs att det ska finnas sjukdom som sätter ned arbetsförmågan."
    Kan man säga det tydligare????

"För rätt till sjukpenning krävs att det ska finnas sjukdom som sätter ned arbetsförmågan."

Svar på tråden Beviljad / avslag av försäkringskassan för sjukskrivning som gravid?