• Hella Pella

Vilken häck runt tomten ska vi välja?

Ja som rubriken lyder... Vi ska sätta häck runt större delen av vårt nybyggda hus och vill ha tips på bra/snygga häckar. Har funderingar på Avenbok då vi tycker att den är fin alternativt Liguster (den som är vintergrön). Någon som har andra förslag? För och nackdelar från er med erfarenhet? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Vilken häck runt tomten ska vi välja?
  • tisteln

Vi går i samma tankar.. Vill helst plantera idegran - de är gröna året runt, men de kostar ganska mycket (ca170:- st för buskar somär 60 cm höga eller ca 45:- st för 20 cm höga) och så växer de väldigt långsamt. Men har man tålamod så blir det ett väldigt fint resultat. Annars tuja - de går att köpa ganska höga från början, skönt om man har grannar man vill skärma av sig lite från, och de är också gröna året runt.

• Snigelfart här

Ligustern blir tät och hög om man sköter den, jag tycker den är absolut snyggast!

Vi vill också byta ut vår skräphäck, dne är dåligt skött, för att skapa insyningsskydd. Alla bara glor på tomten hela tiden...

I byn där vi bor finns det ett hus som har en pilhäck, den är också riktigt snygg. De har liksom flätat de som ett staket. Är dock inte så tät.

• ALJO

Jag tycker att liguster och avenbok ger dom finaste häckarna. Ja, idegran är underbara dom med, thuja är helt överreklamerad trendgrej, iaf i alla zoner kallare än zon 2. Avenbok får inte klippas i höjd förrän den är färdig, därför blir den hög ganska fort, liguster måste klippas ner efter planteringen (nästa vår om den planteras nu) och sedan klippas varje år så att den inte växer mer än 10-15 cm varje säsong.
    Häckplantor brukar kosta runt 150-200 kr /10 st, gäller ej barr och städsegröna då förstås som är mkt dyrare.

• Hella Pella

Kostar Avenbok och Liguster ungefär lika mycket?

• biaw

hej.
    har oxå relativt nytt hus och därmed trädgård, men har kommit lite längre än Er andra...
    Vi satte avenbok runt hela tomten. har för mig att vi köpte...hmhm.. 300 plantor. de har tagit sig ok, en del har dött men det får man ju räkna med.. dock har väldigt många plantor på ena långsidan dött. Och inte pga misskötsel utan pga av sorkar.
    Vi har åkermark utanför och där bor det åkersorkar och de små jävlarna älskar små späda avenboksrötter; mums mums tugg tugg.. de käkar upp allt underifrån och kvar står (eller snarare ramlar) en död planta.. så nu har vi tänkt att flytta alla ännu så länge levande plantor därifrån och plantera något annat som småjävlarna/sorkarna inte gillar. Jag har pratat med alla som påstår sig veta något men har inte fått något slutgiltigt bra svar på vad det skulle vara för någon superväxt..hmhm.
    Vad gäller pris på plantor: köp inte på de "vanliga" växthandlarna, köp av en riktig växtgrossist/planskola, dvs sådana som skogsägare köper sina plantor ifrån. då är priserna HELT annorlunda..
    ha det!

• ALJO

Jag har beställt mina från hortogreen. Tycker att dom är väldigt bra.
    www.mamut.net/hortogreen/shop/ Brukar plantskolor för skogsträd ha liguster? Trodde bara dom hade gran och tall

• Hella Pella

ALJO: Vilken underbar sida hortogreen är, blir verkligen sugen på att börja beställa plantor, träd och buskar NU! :)
    Har du varit nöjd med dina inköp därifrån?

• ALJO

Jättenöjd, dom packar väldigt omsorgsfullt och har varit bra kvalite på grejorna. Senast beställde jag avenbokshäck, gulbladig fläder mm.

• Hella Pella

Då ska jag också beställa därifrån när det börjar bli dags! Är sugen på Avenbok runt tomten och en Ullungrönn till att börja med... :) Tack!
    Är priserna bra jämfört med andra?

• Zenobia

En sak man ska tänka på med hortogreen är att om man beställer och väljer ett senare leveransdatum så kan varan vara slut sen när man ska ha den. Så hände det här, jag beställde i april för leverans i början av juni för jag bor norrut. Sen kom varorna, men allt fanns inte med för det var slutsålt och inte hade dom informerat heller. Så jag stod med en halv syrenberså, inte så skoj.

Svar på tråden Vilken häck runt tomten ska vi välja?