• kicks

Små barn ska sova på mage enligt Anna Wahlgren.

Små barn ska sova på mage enligt Anna Wahlgren. Jag som varit så orolig för min son vill endast sova på mage och fått dåligt samvete varje gång jag lägger honom så. Men han sover som en prins och därför gör vi det i alla fall. Han sover ca6-8 timmar i sträck på natten och han är sååå mycket piggare och gladare på dagarna. Innan var han lite gnällig och orolig av sig. Läs Anna Wahlgrens debattartikel:

www.annawahlgren.com/kronikor/juni_2005_l%F6gn.htm

Är det flera som har sina barn sovandes på mage och har ni andningslarm? Hur funkar de och vad kostar ett sånt? Hur sover era barn som sover på mage?

• Svar på tråden Små barn ska sova på mage enligt Anna Wahlgren.
  • SandvikenMamma

Anna Wahlgren säger att dom ska sova på mage. Forskningar visar att det är större risk för PSD då.
    Sen får man välja själv hur man gör.

• jojjo113

Anna W Är ju varken forskare eller läkare eller expert inom ämnet!

• fågelblå

Ska och ska...Finns nog inget SKA. Många barn sover kanske bäst så men att risken för PSD är större då är tyvärr ett faktum.

Tycker det är lite skrämmande att Anna W fortfarande är så bombsäker på att det är det enda rätta och att hon förespråkar en sovmetod/sovställning som kräver teknisk utrustning....

• akman

Love sover på mage och lägger sig själv så när han snurrar runt när han sover - hur ska man kunna ha koll på honom under natten så att han inte lägger sig på mage...?

• Jag älskar Flora

Ibland somnar Flora på mage, det verkar som om hon gillar det. Men då brukar vi alltid vända över henne till ryggläge efter ett tag, så hon inte ligger på mage hela natten.

• Bianka

Anna Wahlgren har inte ändrat sina åsikter på 30 år, och för 30 år sedan sa man inte att barn ska ligga på rygg. Tills det visade sig att betydligt fler barn dog i plötslig spädbarnsdöd här än i länder där man rekommenderade ryggläge. Anna Wahlgren är bara en privatperson med många barn! Hon tycker vissa saker, och andra tycker annat. Jag får intrycket av att hon är en "Jag har minsann alltid gjort så här och det har gått bra minsann"-person. Sådana finns. Medicinska saker (som det här) är det nog bra att lyssna till forkningen om, annars gör man bäst i att tänka själv! (Alternativt fråga mamma! Ha!)

• Bonniehund

Hej,
    jag har min son sovandes på mage, han sover 12 timmar per natt och är en väldigt glad kille.
    Jag hyr andningslarm på www.technomedica.com
    Man lägger en platta under madrassen som känner av barnets andningsrörelser.
    Slutar barnet att andas tjuter det som ett brandlarm, man hinner därmed ingripa.
    Jag har blivit mycket lugnare sedan jag börjat använda det!

• Göteborgstjej

Vilken tur att alla får göra som de vill!

Personligen är jag av samma åsikt som Bianka "Anna Wahlgren är bara en privatperson med många barn" Hon har ingen läkarutbildning, och jag tror i alla fall mer på forskningen än på henne. Nu har min dotter lärt sig att rulla runt själv så hon sover ibland på rygg, ibland på sida och ibland på mage!

• Melly

Jag tror också mer på läkarna och forskarna än på Anna Wahlgren. Hon är bara en vanlig mamma helt utan någon medicinutbildning. Jag håller med den som skrev att Anna Wahlgren verkar vara en sån där människa som bara vill fortsätta göra som hon alltid har gjort. Hon är ju typ 65 år så det är ju längesen som hon hade småbarn.

• mia 2004
    Först och främst vill jag säga att I-N-G-E-N känner barnet bättre än barnets föräldrar. Det är jag fullkomligt övertygad om. Tror inte att du behöver ha dåligt samvete för att du låter ditt barn sova på mage eftersom det i ert fall uppenbarligen är den metod som ger bäst resultat: dvs ett glatt och piggt barn! Med andningslarm har du ju också garderat dig.

Men med risk för att ge mig ut på minerat område måste jag ändå flagga rött för Anna Wahlgren. Visste du att hon i TV4:s morgonsoffa (eller om det var SVT, inte helt säker) satt och jämförde spädbarn med sköldpaddor för inte så länge sen??? Hon hade till och med en stor, illgrön leksaks-sköldpadda i famnen för att illustrera det hon sa:

''En sköldpadda som hamnar på rygg har svårt att få luft (de dör efter ett tag) och därför ska inte heller en baby sova på rygg.''

Yikes!!! Snacka om att jämföra äpplen med päron. Hur orimligt som helst. Att det till på köpet satt en forskare i andra soffhörnet med faktauppgifter som påvisade raka MOTSATSEN, dvs att spädbarnsdödligheten faktiskt MINSKAT sen man slutade lägga barnen på mage när de skulle sova, fick henne inte att backa en millimeter.

Nej, Anna Wahlgren har då inte många rätt. Människor som hon skrämmer mig, ärligt talat. Uttalar sig som ''expert'' på spädbarnsområdet enbart baserat på att hon har många barn själv. Ganska ynklig faktagrund om du frågar mig.

HON ÄR FARLIG.

Förutom det säger Anna Wahlgren att spädbarn, precis som vuxna, inte kan sova hela natten om de sover mycket på dagen. Men hallå!!!! Ännu en fullständigt löjeväckande jämförelse, spädbarn och vuxna??? Vår lill-tjej (6 månader) sover extremt bra om nätterna (9--10 timmar) och ändå sover hon upp emot FEM TIMMAR (!!) även dagtid.

Men även såna saker skiljer sig självklart otroligt mycket från barn till barn. Inget är det andra likt. Att jämföra spädbarn med vuxna (eller SKÖLDPADDOR för den delen) visar bara hur okunnig Anna Wahlgren de facto är.

/ mamma Mia & Linnie-Tumpan
Svar på tråden Små barn ska sova på mage enligt Anna Wahlgren.