Först och främst vill jag säga att I-N-G-E-N känner barnet bättre än barnets föräldrar. Det är jag fullkomligt övertygad om. Tror inte att du behöver ha dåligt samvete för att du låter ditt barn sova på mage eftersom det i ert fall uppenbarligen är den metod som ger bäst resultat: dvs ett glatt och piggt barn! Med andningslarm har du ju också garderat dig.
Men med risk för att ge mig ut på minerat område måste jag ändå flagga rött för Anna Wahlgren. Visste du att hon i TV4:s morgonsoffa (eller om det var SVT, inte helt säker) satt och jämförde spädbarn med sköldpaddor för inte så länge sen??? Hon hade till och med en stor, illgrön leksaks-sköldpadda i famnen för att illustrera det hon sa:
''En sköldpadda som hamnar på rygg har svårt att få luft (de dör efter ett tag) och därför ska inte heller en baby sova på rygg.''
Yikes!!! Snacka om att jämföra äpplen med päron. Hur orimligt som helst. Att det till på köpet satt en forskare i andra soffhörnet med faktauppgifter som påvisade raka MOTSATSEN, dvs att spädbarnsdödligheten faktiskt MINSKAT sen man slutade lägga barnen på mage när de skulle sova, fick henne inte att backa en millimeter.
Nej, Anna Wahlgren har då inte många rätt. Människor som hon skrämmer mig, ärligt talat. Uttalar sig som ''expert'' på spädbarnsområdet enbart baserat på att hon har många barn själv. Ganska ynklig faktagrund om du frågar mig.
HON ÄR FARLIG.
Förutom det säger Anna Wahlgren att spädbarn, precis som vuxna, inte kan sova hela natten om de sover mycket på dagen. Men hallå!!!! Ännu en fullständigt löjeväckande jämförelse, spädbarn och vuxna??? Vår lill-tjej (6 månader) sover extremt bra om nätterna (9--10 timmar) och ändå sover hon upp emot FEM TIMMAR (!!) även dagtid.

Men även såna saker skiljer sig självklart otroligt mycket från barn till barn. Inget är det andra likt. Att jämföra spädbarn med vuxna (eller SKÖLDPADDOR för den delen) visar bara hur okunnig Anna Wahlgren de facto är.
/

mamma Mia & Linnie-Tumpan