"Det som gör mig pissförbannad är när folk slår prefix för att KUNNA ringa skyddat!!!
varför?????"
Som lärare gör jag det om jag måste ringa någon förälder på kvällstid hemifrån. Jag vill inte att de ska ha mitt hemnummer, utan kontakta mig på skolan eller på mobilen, men ibland måste man ta saker utanför arbetstid och då ser jag till att ringa skyddat. Man vet ju aldrig om numret hamnar hos en förälder som ska hålla på och ringa om allt möjligt på både sena kvällar och helger (har varit med om sådana), jag vill inte heller att eleverna ska ha mitt hemnummer, har fått obehagliga busringningar från elever på min mobil och vill absolut inte utsätta min familj för sådant.
Så därför nyttjar jag detta praktiska lilla prefix. Anledningen till att vi inte har skyddat nummer helt och hållet (vilket kanske någon fick för sig att föreslå nu) så är det för att abonnemanget står på min man, så man kan inte hitta mig i katalogen utan att veta vad han heter i förnamn och var vi bor. Dessutom har han ett jobb där det är viktigt att han kan bli nådd.