Laxrecept, tack!
Jag ska bjuda en söt kille på middag imorn, jag vill göra nåt med lax.
Har ni några enkla, goda laxrecept med inte alltför dyra eller konstiga ingredienser? :)
Jag ska bjuda en söt kille på middag imorn, jag vill göra nåt med lax.
Har ni några enkla, goda laxrecept med inte alltför dyra eller konstiga ingredienser? :)
Lägg laxbitarna i en ungsfast form. ( Är de frusna, salta o peppra efter smak o låt "tina" i ugnen på 200g ca 15 min)
Halvera en burk coctailtomater
Hacka en lagomt stor rödlök
2 dl creamfraisch som du blandar m
en 3dl matlagningsgrädde/grädde eller liknande
smaksätt med en skvätt citron, lite peppar, salt
Läggg lökhack o tomater på fisken
Häll såsblandningen över
Sen in i ugnen tills laxen är genom varm ungefär 20min.
Servera med potatis o rivnamorötter.
Gott och enkelt.
(behöver inte använda creamfraich. Bara jag som måste få såsen lite "fastare", sambon tyckte den blev vattnig att ha i matlåda annars pga tomaterna. Häll annars bara grädden över. )
Okej, joo det lät rätt så gott, ska fundera på det. :)
Tack förresten!
De e gott. Enkelt oxå
Lycka till
Mosa ihop grädde, fetaost och hackad rödlök.
Gör djupa snitt i laxen, fyll med geggan. Salt och peppar. In i ugnen (portionsbitar i 225* i 12 minuter).
Gott med "gröna ormar" till:
Gör potatismos och blanda med hackad spenat. Spritsa ut på en plåt - som "toppar", bokstäver, ormar... In i ugnen ca 10 minuter.
Tomathalvor som kryddas med salt, peppar, basilika och oregano. I ugnen ca 6 minuter.
Hahaha, det lät jäkligt gott, men jaa, hur sexigt är det med gröna ormar på en dejt? hahaha.
Men laxen med fetaost lät jäkligt gott. :) Tack.
Har en annan variant med feta, som brukar vara poppis bland mina vänner. Och den är enkel:
4 Laxfilé i ungsfast form. Smeta på rikligt med pesto, (röd och/eller grön, det gröna är fint till de röda tomaterna.) Smula på en fetaost och ha på två hackade tomater. Funkar säkert med lite rödlök på också om man vill, men det har jag inte provat.
In i ugnen (200 grader i 20 min, tror jag).
Potatis, ris eller pasta funkar till.
Lycka till på dejten!
Ugnsbaka potatis, morötter och palsternacka i ugnen. Salta och peppra laxen och sedan in med laxfileerna i ugnen.
Servera med en god sallad och kall sås gjord på : cremefraich, 1 pressad vitlöksklyfta och saft + rivet skal av ½ lime, salta + peppra efter smak.
Enkelt och smaskigt!
Fan vad gott allt låter!
Fler tips mottages tacksamt. :)
Hihi, nej jag kopierade bara receptet från en annan tråd - gröna ormar kanske inte passar på dejten! Men det är egentligen ett vuxen-fest-recept, det heter spenatduchesse och ser avancerat och lyxigt ut - jag lovar! Skriver ner receptet mer ordentligt, om du skulle ändra dig...
6 potatisar
0,5 dl urkramad hackad spenat
2 msk smör
2 äggulor
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm muskotnöt
Skala och koka potatisen, mosa (elvisp) och blanda med det andra.
Spritsa moset till toppar på en plåt, gratinera 10 minuter 225*.
Ja, alltså det låter jäkligt gott, jag ska absolut prova det nån gång. :)
Haha, fast kanske skulle överraska killen med typ små gröna figurer? Hahah
Har du provat att söka på recept.nu? Jättebra när man har en huvudingrediens som man vill använda.
Laxpudding
800 800 g potatis
1 1 st purjolök
1 1 st rödlök
150 150 färsk lax
150 150 g gravad lax
2 2 knippen dill
5 5 st ägg
5 5 dl grädde
Salt och peppar
Gör så här
1. Skiva potatis, pujolök, rödlök och dill, blanda alltsammans.
2. Skiva den gravade och den färska laxen i skivor.
3. Varva potatisblandningen och laxen i en ugnsfast form.
4. Vispa ägg och grädde med lite salt och svartpeppar.
5. Häll äggstanningen över lax och potatis i formen så att det täcker.
6. Baka av i ugn på 175 C tills äggstanningen har stannat och laxpuddingen fått fin gyllenbrun färg.
7. Servera gärna med skirat smör.
Jag får tacka för inspirationen. Kunde inte komma på något gott att laga idag så jag tog lite här och där från några recept här och det blev supergott.
Jag tinade laxfile i ugnen (kall ugn som jag satte på 200 grader) och blandade creme fraiche, pesto, hackad tomat, oliver, rödlök och fetaost. När laxfilen var halvfärdig la jag på röran och en liten stund innan jag tog ut laxen la jag på lite kräftstjärtar så dom bara blev lite varma.
Cous cous till. Barnen älskade det.
Lycka till på daten!