• Kosmoskatten

Barn som haft kal fläck bak på huvudet, när försvann den?

Har en dotter som är 13 månader och har haft en kal fläck bak på huvudet som hon haft sen 3-4 månader. Den försvinner ju aldrig! Ser ju aldrig detta på så "stora" barn, mest små bebisar ju Hon sover förstås mest på rygg men även på sidan ibland. När brukar den försvinna tro?

• Svar på tråden Barn som haft kal fläck bak på huvudet, när försvann den?
  • AlvaLovisa

Hmm... Dotterns hår började växa ut så fort hon började röra sig mer, nu är håret bara lite kortare där bak och hon är snart 1 år.
    Är det helt kalt eller är det fjunigt? För jag kommer ihåg att på vår lilla var det först stubbigt, sedan blev det små spridda tunna fjun bara ett par månader innan det kom mer riktigt hår som på resten av huvudet

• Kosmoskatten

AlvaLovisa: Det är helt kalt på fläcken och på kanterna lite stubbigt och små hårstrån liksom. Hon rör sig konstant, ligger aldrig på rygg vaken tid utan bara när hon sover.

• Candra

Inte säkert att den kommer försvinna.. Jag har ännu kvar lite av det, och har opererats flera gånger för att få bort det.. Tar ganska lång tid, de kan inte ta allt på en gång.

• Kosmoskatten

Candra: Va kan det bli konstant? Hade du en kal fläck hela tiden tills du opererades? Och när gjorde du det? Nu blev jag lite orolig...

• Lajkie

Sandra hade en kal fläck väldigt länge... gud jag minns knappt även fast hon är 2 år bara... men jag tror hon var "flintis" tills iaf 9-10 månader och sen växte det håret på toppen upp fortare än de där bak... runt 15-16 mån var de nog jämnt och runt 18-19 mån hade hon fått lite längd på det.
    Nu är hon snart 2½ och har kanske 20 cm hår från topp till rot, inte så mycket hårväxt alltså =)

• Kosmoskatten

Lajkie: Ok det kan dröja alltså tills det växer ut. Hon har ganska mycket hår i övrigt och ganska mörkt också så då syns ju fläcken ännu mer. Men då får vi väl ha tålamod och hoppas att det växer ut så småningom. Vill ju inte att hon ska behöva opereras för det som Candra skrev...

• Candra
    Kosmoskatten skrev 2009-04-06 20:19:07 följande:
    Candra: Va kan det bli konstant? Hade du en kal fläck hela tiden tills du opererades? Och när gjorde du det? Nu blev jag lite orolig...
    Det kan bli det, tyvärr, men det måste ju inte bli så. Jag har tre operationer bakom mig, och ska göra den fjärde när lillan i magen har kommit ut. Första op var när jag var 12, andra 15, sista 16.
  • Kosmoskatten

Candra: Var det pga att du låg på rygg och gnuggade bort håret när du var bebis alltså? Är det vanligt? Har aldrig hört talas om det...

• Candra
    Kosmoskatten skrev 2009-04-06 21:42:36 följande:
    Candra: Var det pga att du låg på rygg och gnuggade bort håret när du var bebis alltså? Är det vanligt? Har aldrig hört talas om det...
    Så vitt jag har förstått ja.
    Jag har ingen aning om det är vanligt.
  • Kosmoskatten

Ojdå...får hoppas det inte blir bestående så hon måste opereras!

Någon annan med barn som haft kal fläck länge?

• Kosmoskatten

DevilsDaughter: Ok, det kan dröja så pass länge. Hade hon lite hår överhuvud taget innan dess?

• 08Mars

Emma skavde bort så hon var helt kal bak men håret började växa ut vid ca 6 mån o nu vid ett år har hon masssooor av långt hår!!!!

• Kosmoskatten

08Mars: Ja jag trodde också det skulle växa ut till den här åldern, men inget händer! Så man börjar ju undra

• 08Mars

Min systers dotter hade väldigt högt hårfäst dvs hon var väldigt kal fram på skallen. Vid 2,5 år började håret att växa och nu ser det ut "som vanligt" och hon har lugg

• Busbellan

Det beror väl på när resten av håret börjar växa
    När håret börjar växa ordentligt så gör det ju även det på den kala fläcken i de flesta fall.
    Sen när håret börjar växa på barn är ju väldigt olika. Min ena dotter var ca 6 mån, däremot sonen fick inget hår förren han var 3,5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kosmoskatten

Nogula: Ja men hon har ganska mycket hår på resten av huvudet om man jämför med andra barn i samma ålder och resten av håret har växt från det att hon var 6 mån ca. Men det är klart, det är ju inga längder på håret direkt. Får väl vänta och se...

Svar på tråden Barn som haft kal fläck bak på huvudet, när försvann den?