Mannagrynsgröt?
Kan man äta mannagrynsgröt med gott samvete, eller är det lite onyttigt som allt annat som är gott? :P
Kan man äta mannagrynsgröt med gott samvete, eller är det lite onyttigt som allt annat som är gott? :P
Beror väl på vad du menar med nyttigt. Mannagryn är ju vete och något man enligt vissa bör undvika.
Energimässigt är en portion gröt med mjölk och sylt samma som en rostad macka med marmelad och ett glas mjölk.
Nyttigare mellanmål finns någ men ...
Jag skulle inte klassa mannagrynsgröt som nyttigt, har du försökt med havregrynsgröt?
Havregrynsgröt äter jag till frukost varje dag, och mannagrynsgröt äter jag gärna på kvällen lite då och då. Jag har jäääättelite socker (ibland inget) men mkt kanel på och ingen mjölk i tallriken. Då är det väll okej? :)
klart att det är okej men inte särskilt nyttigt eftersom det inte innehåller särskilt mycket fibrer osv
Men du kommer inte att bli smällfet för att du äter gröt då och då
Rent kalorimässigt är det ingen större skillnad mellan havregryn, mannagryn, risgryn, vanligt ris etc.
Jag gör mannagrynsgröt på havremjölk. Eftersom jag inte tål mjölk. Det är gott och jag äter det ibland. Jag tycker det mättar bra.
Sen om det är nyttigt eller inte... det är kolhydrater helt enkelt.