• Sleepyhead

Magen blir spänd ibland?

Hej
    måste bara höra efter: ibland spänner min mage upp sej som en lite n ballong KÄNNS det som, men det SYNS inte. Kan hända i vilken situation som helst tom när jag ligger ner utan ansträngning. Vad kan dtta vara? Byter Pluppis (som vi kallar den) plats och knölar runt eller vad är det för något... ? *fundersam* Det gör inte ont heller utan bara känns som det spänner. Svårt att förklara, men ja hopps ni är med på hur ja menar.

• Svar på tråden Magen blir spänd ibland?
  • wellah

sammandragning låter det som.... livmodern tränar inför förlossningen dvs.

• öresund

Japp, låter som sammandragningar! Började få mina i vecka 19-20 och trodde det var en alien i magen, är nu i vecka 27 och har börjat vänja mig vid dem, fast de blir starkare och starkare. Det blir liksom en hård bula på magen, som en melon, ibland bara ena sidan (ser helt sjukt ut), ibland nedre delen, tydligen där bebisen helst vill ligga. Kommer oftast när jag varit på toa, när jag ligger på rygg och när jag går snabbt/långt. Det är inget farligt så länge de inte kommer jätteregelbundet och gör ont. BM sa att runt 10 ggr per dag är helt normalt.

• Marresmarre

Visst kan det vara sammandragningar, men det låter mer som att bebisen spänner ut livmodern. Jag känner det ofta och fr o m igår kan jag till och med se att magen blir alldeles sned. Minns från förra graviditeten att det blev tydligare längre fram att det var bebisen som rörde på sig. Då kunde man tydligt känna en arm eller ett knä eller så utanpå magen. När det är sammandragningar blir hela livmodern stenhård. Det är i alla fall min erfarenhet.

• Claudia gbg

Jag tror också att det är bebis. Har själv inte känt av sammandragningar. Däremor har jag ibland känt en eller anann knöl som jag tror kan vara en rumpa eller huvudet. Ibland har jag kunnat känna att bebisen ligger vågrät i magen. Häftigt!
    Kanske är jag ute o cyklar. Det kanske är sammandragningar. Men jag tror att det är lilla bebben!
    /C

• guldplutt

Min mage blir ofta spänd när jag har ätit och på kvällarna. Ibland känner jag att jag har en massa luft i magen, och så tror jag också att det beror på att det blir så mkt för kroppen att ta hand om både bebis/livmoder och tarmar/matsmältning mm så att det blir jobbigare än vanligt, vilket gör att man kan svullna upp lite. Men dessutom har jag rent generellt fått en hårdare mage nu (v 17) än tidigare, då den var mer "degig". Det är väl plutten och livmodern som växer till sig!

• LilleKylle

Blir hela magen hård är det säkerligen en sammandragning.
    Men om du känner att det trycker och hårdnar endast på en sida så är det nog bebisen som trycker och bökar

• Sleepyhead

Tack för alla svar! :0)

Svar på tråden Magen blir spänd ibland?