tillfällig föräldrapenning - prematur
Jag undrar hur man fyller i blanketten för tillfällig föräldrapenning. Ska man kryssa alla dagar mån-söndag eller mån-fred? Hittade nånstans att för vård av prematura barn ska redovisas även lör-sön.
Jag undrar hur man fyller i blanketten för tillfällig föräldrapenning. Ska man kryssa alla dagar mån-söndag eller mån-fred? Hittade nånstans att för vård av prematura barn ska redovisas även lör-sön.
Som mamma fyller man i även lör,sön. Pappan kryssar bara i mån-fre...om han också har tillfällig föräldrapenning.
Jag har bara fyllt i för de dagar jag skulle ha arbetat, kanske skulle ha ändrat det på de sista blanketterna för då skulle hon ju varit född. Försäkringskassan har inte sagt ngt om detta, men det är klart dom inte gör när det rör sig om att ge mindre pengar:) Har äntligen fått läkarintyg för mars månad så nu ska de sista papprena för tillfällig fp in.
Som Leia82 säger:
Mamman kryssar 7 dagar/vecka så länge barnet är inskrivet på sjukhuset. Pappan kryssar endast arbetsdagar.
Varför får man ersättning för helgerna? jag skulle inte ha arbetat då har aldrig helgarbete. Är det ngn av er som har det? Skickade iväg ett mail till fk för att få svar om jag har rätt till det om jag kan ansöka retroaktivt, skulle vara välkomna pengar i så fall, som gör att jag kan dryga ut den vanliga föräldrapenningen med ytterliga en månad.
Jag fyllde i mån till fredag, som jag skulle jobbat men FK rinde då mig. Jag skulle ha fyllt i mån till sön då jag skulle ha haft föräldrarpenning o inte jobbat. Det blir tydligen samma summa vilket sätt du än skriver på.
EN förälder (mamma eller pappa) får fylla i alla veckodagar, den andre endast arbetsdagar. Det beror på att en byter föräldrapenning mot tfp (den som kryssar alla dagar) medan den andre går under vanliga tfp-regler.
Oj.. jag trodde att båda kryssade i alla dagar man var hemma :-O.. Får nog ringa till FK och ändra . Har inte riktigt haft tid att läsa igenom reglerna.
En liten fråga. Får både mamman och pappan TFP ? Det fick inte vi. Tror bara vi fick det båda i tio dagar sedan fick mannen börja jobba igen. Vår son var inskriven i 7 veckor, född ca 12v för tidigt. Tur att vi har snälla mor och farföräldrar som ställt upp!
och tagit hand om våra andra barn menar jag...