• LjubaviMoja

Mörkrädd hund??

Ja min lilla hund verkar vara det. Han är 5 månader och varje kväll när vi ska ut speciellt den sista rundan så verkar han så osäker och vill upp till mig hela tiden. Han stannar till tittar runt och vänder om för att gå hem. Jag har svårt att få honom att kissa pga att han är så orolig,så ibland kan jag få vara ute med honom i en timme tills han äntligen kissar.

vad kan detta bero på? kan vi ha gjort något fel eller? Han är annars en jätteglad och social vovve som kommer överänns med alla han skäller inte alls och går bra ihop med både barn och andra hundar.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Svar på tråden Mörkrädd hund??
  • jessicolors

Jadå, det finns hundar som är mörkrädda och det är mest unga hundar. :) Ofta också i samband med att det blåser ute för då är det så mycket konstiga ljud samtidigt.
    Din hund är fortfarande ung och det kommer att växa bort när han blir lite större och säkrare på sig själv. Gör ingen stor affär av det bara och ömka honom inte, det kan förstärka ett oönskat beteende.

• LjubaviMoja
    jessicolors skrev 2009-04-07 08:36:33 följande:
    Jadå, det finns hundar som är mörkrädda och det är mest unga hundar. :) Ofta också i samband med att det blåser ute för då är det så mycket konstiga ljud samtidigt.Din hund är fortfarande ung och det kommer att växa bort när han blir lite större och säkrare på sig själv. Gör ingen stor affär av det bara och ömka honom inte, det kan förstärka ett oönskat beteende.
    Ja där ser man trodde att det skulle vara något allvarligare men skönt att höra att det ändå är rätt vanligt och att de kan försvinna med tiden.

Nä det där med att ta upp honom när han vill försöker jag att inte göra för då blir det bara värre.

Tack för ditt svar
  • dogcatbird

Släpa inte runt honom - stå still på i princip samma fläck tills han kissar/bajsar och gå inte på nån promenad då. Det blir bättre med tiden, men inte om han sas blir helt säker på att man är rädd på kvällen och att matte inte är att lita på heller...

• LjubaviMoja
    dogcatbird skrev 2009-04-07 22:25:34 följande:
    Släpa inte runt honom - stå still på i princip samma fläck tills han kissar/bajsar och gå inte på nån promenad då. Det blir bättre med tiden, men inte om han sas blir helt säker på att man är rädd på kvällen och att matte inte är att lita på heller...
    Jo jag satte mig på bänken igår men då börjar han gnälla och vill upp. Jag säger nej men det hjälper inte. Och reser jag mig upp och bara står så sätter han sig vid mina ben.

ja jag hoppas verkligen att det blir bättre med tiden.
  • dogcatbird

Försök att inte bli arg för då känner han att du är missnöjd med honom. Att "inte trösta" får inte tippa över till att bli avvisa/banna en osäker hund. Då blir det värre ändå för den lille som är rädd.

Jag tycker det låter som typiska "spökåldern" - olika tydlig hos olika raser - och det växer bort.

• LjubaviMoja
    dogcatbird skrev 2009-04-08 08:06:02 följande:
    Försök att inte bli arg för då känner han att du är missnöjd med honom. Att "inte trösta" får inte tippa över till att bli avvisa/banna en osäker hund. Då blir det värre ändå för den lille som är rädd. Jag tycker det låter som typiska "spökåldern" - olika tydlig hos olika raser - och det växer bort.
    Tack hoppas på det bästa
Svar på tråden Mörkrädd hund??