• smultr0n

måste bebisen rapa?

Min lill kille rapar inte alltid efter han har ätit, jag brukar försöka ett tag men händer inget lägger jag ner. Ofta kommer det någon rapa bara sådär ibland, så ut kommer ju raparna ändå. Så för mig är det bra. Men när svärmor är hära, så tjatar hon om att jag måste rapa han. Hon tycker t.om. att jag ska avbryta när han äter och rapa han. För mig känns det inte okej.

Så tänkte nu se vad ni vet/tycker, rapar alltid era? Och måste dom rapa?

• Svar på tråden måste bebisen rapa?
  • emmizenma

Jag har aldrig rapat min son.
    Ibland rapande han av sig själv men aldig att jag "framkallat/väntat" på en rapning.
    Visserligen kräktes han mycket så han kanske fick upp sin luft på det sättet?!

• 183

Jag frågade min BVC sköterska och hon sa att barnen sköter det själva om dom behöver rapa...

• pennanjenna

syftet med rapningen är väl just att de inte ska spy? men kommer det inte så kommer det ju inte.

• Caroline08

Min son rapade inte heller alltid... känner dock igen "tjatet", min mamma tyckte också att han alltid skulle rapa. Det tycker hon fortfarande fastän han är över ett år nu.

• Cia o krabaten

Dottern behövde aldrig rapa. Jag kämpade i början utan att få fram en enda liten rap
    Sonen däremot behövde rapa både en och 2ggr, annars kräktes han istället.

Låter som din lille klarar sig utan rapar.

• Kaxmaja

Vår Samuel rapade aldrig, han spydde aldrig och han hade aldrig ont i magen. Så nej de måste inte rapa Alla barn är olika. Får de i sig mycke luft när de ammar behöver de förmodligen rapa.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • paloma84

Alla barn är ju olika, vissa behöver rapa och vissa inte.
    Det beror ju på hur mycket luft dem sväljer.

• smultr0n

Skönt att höra, hade för mig att jag hört någonstans att dom små inte måste rapa. Så skönt att höra från flera att det går bra ändå, då kan jag stå på mig mera när tjatet kommer om rapa.

• Kaxmaja
    smultr0n skrev 2009-04-07 09:56:31 följande:
    Skönt att höra, hade för mig att jag hört någonstans att dom små inte måste rapa. Så skönt att höra från flera att det går bra ändå, då kan jag stå på mig mera när tjatet kommer om rapa.
    Samuel är 13 månader nu och en fullt frisk unge Så de går bra
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • nano

Min tös kräkes mycket lättare om jag försökte rapa henne, var mycket bättre att låta henne halvsitta iknät en stund.

• ToKar

min son på 2,5 vecka måste rapa, annars spyr han upp 1/4 dec., och det är inte så jätteroligt. Vi tror att han äter för fort, men det är ju lite svårt att ändra på...

• EliLeoMa

Bry dig inte vad hon säger. Du känner ditt barn bäst själv. Min son behövde inte heller jämt rapas. Och man behövde då aldrig "bumpa" honom (som MIN svärmor envisades med att ta honom ur min famn och göra) utan det räckte att bara dra handen från svanken på honom och upp över ryggen. rapade han så gjorde han det. Och rapade han inte så utgick jag ifrån att han inte svalt så mycket luft. Han är nu 19 mån och mår hur bra som helst idag ;)

• Paddil

Förr skulle alla barn rapas noga. Alltid. Så är det inte idag, står att läsa i modern litteratur (som jag pga amningsdemens inte kan referera till, hehe) att de sköter det själva. Jag vill hävda att verkligheten är någonstans mittemellan. Som flera före mig skrivit, alla barn är olika. Min son behöver verkligen rapas noga, nästan alltid, behöver avbrytas i ätandet för att rapa (men jag skulle aldrig avbryta när han ligger lugnt och äter - då skulle han ju bara bli mer glupsk och bli stressad dessutom - utan det är när han börjar vrida sig, suga några tag och släppa, suga igen och släppa osv. Då är det antingen tomt eller så behöver han rapa), behöver bumpas också. Rapar han inte ligger han och vrider sig som en mask sedan. Han är glupsk och sväljer väl mkt luft antar jag. Haha, det händer t o m att han rapar medan han äter

Din son verkar klara sig bra utan "Avancerad Strukturerad Rapning" (grattis!) och även om svärmor säkert menar väl och vill hjälpa så är det ju du som sköter ditt barn 24/7 och märker vad som fungerar. Lycka till med ståpåandet!

Svar på tråden måste bebisen rapa?