Förr skulle alla barn rapas noga. Alltid. Så är det inte idag, står att läsa i modern litteratur (som jag pga amningsdemens inte kan referera till, hehe) att de sköter det själva. Jag vill hävda att verkligheten är någonstans mittemellan. Som flera före mig skrivit, alla barn är olika. Min son behöver verkligen rapas noga, nästan alltid, behöver avbrytas i ätandet för att rapa (men jag skulle aldrig avbryta när han ligger lugnt och äter - då skulle han ju bara bli mer glupsk och bli stressad dessutom - utan det är när han börjar vrida sig, suga några tag och släppa, suga igen och släppa osv. Då är det antingen tomt eller så behöver han rapa), behöver bumpas också. Rapar han inte ligger han och vrider sig som en mask sedan. Han är glupsk och sväljer väl mkt luft antar jag. Haha, det händer t o m att han rapar medan han äter
Din son verkar klara sig bra utan "Avancerad Strukturerad Rapning" (grattis!) och även om svärmor säkert menar väl och vill hjälpa så är det ju du som sköter ditt barn 24/7 och märker vad som fungerar. Lycka till med ståpåandet!