• ACA

"Röda" fläckar på kläderna. Tips mottages tacksamt!

Min dotter som numer vägrar haklappen har lyckats förstöra andra nya tröjan i rad efter endatst en användning. Jätte tråkigt... Av typ röda tomatfläckar (köttförssås o sånt). Hur gör ni för att få bort fläckarna? Jag ska försöka köpa något bra medel idag i affären. Jag har provat Vanish (tror jag den heter) men jag tycker inte att det fungerat särskilt bra. Har ni några bra tips på bra sätt/medel att få bort röda fläckar? Kan jag lika gärna kasta hennes nya tröja eller?

• Svar på tråden "Röda" fläckar på kläderna. Tips mottages tacksamt!
  • srce

Ett tips är att du istället för nya kläder använder dig utav gamla...eller som jag, köp T-shirt några nr större än vad din dotter i vanliga fall har som hon kan ha på sig istället. Funkar alldeles utmärkt här hemma.

• ACA

Naturligtvis önskade jag ett tips på hur jag ska försöka få bort fläckarna nu när skadan redan är skedd.
    Däremot kanske den här frågan borde hamnat under hem och hushåll eller nåt istället!

• Hanni

"Ta bort" Den som är i flaska! Inget annat fungerar. Bara hälla på och lägga i tvättkorgen. Är det mycket fläckar lägger jag på en gång till innan jag stoppar in i tvättmaskinen. Fungerar utmärkt!

www.opushc.se/ProductItem.asp

• Buddha74

Yes diskmedel tar bort i princip allt. Jag tar och blöter fläckarna, häller på några droppar Yes och masserar in i fläcken. Slänger som vanligt i tvättmaskinen.  Fick tipset av min mamma för flera år sen. Har inte många förstörda kläder nu för tiden. 

• saris2008

Galltvål tycker jag tar bort det mesta, även när plagget har blivit tvättat med fläcken på, ibland kan man behöva 2 omgångar men alla fläckar har alltid gått bort här. Vanish tycker jag däremot inte alltid funkar. Galltvål köper du tex på Hemtex.

• Helstsyskonnu
    Hanni skrev 2009-04-07 15:43:05 följande:
    "Ta bort" Den som är i flaska! Inget annat fungerar. Bara hälla på och lägga i tvättkorgen. Är det mycket fläckar lägger jag på en gång till innan jag stoppar in i tvättmaskinen. Fungerar utmärkt! www.opushc.se/ProductItem.asp
    Fast jag har alltid använt Tabort och tycker inte att det funkar så särskilt bra på såna fläckar. Har precis bytt till Vanish och är mycket mer nöjd med det!
  • blå fisk

Jag tycker att Vanish i gel form fungerar riktigt bra, mycket bättre än både pulvret och sprejen. Först ha på riktigt mycket Vanish gel på plagget och sen även ha i tvättboll med Vanish gel direkt i tvättmaskinen. Tycker själv att Vanish gel fungerar mycket bättre än både Ta bort och Galltvål. Annars använder jag Citrontvål som också är bra och betydligt snällare både mot händerna och miljön. Men just på feta fläckar tycker jag inte Citrontvålen är så bra. Om det är köttfärssås så är det väl kombinationen av röd färg och fett som gör den svår att få bort.

• 3tjejer

Galltvål kör vi ofta med. Annars vanishspray(sprayen gnuggas in i fläckarna) eller blötläggning i vanish. Tänk på att när du tar nån slags fläckborttagning så låt det verka ett tag så att du inte bara kastar in i tvättmaskinen med en gång. Sen gäller det ju att ta fläckarna så fort som möjligt. Eller som jag - lämna dem till min man....

• myslan

När galltvålen inte har räckt för att få bort fläckarna helt så har jag hängt ut plagget i solljus efter tvätten. Det har hjälpt mot alla röda fläckar av sås med tomat/paprika.

Svar på tråden "Röda" fläckar på kläderna. Tips mottages tacksamt!