• 840903

Snälla hjälp med eksem...

Min son har alltid haft eksem. Vågar inte använda mer kortison på honom mne inget annat hjälper ju...nån som har några tips?
    Blir så ledsen när han kliar sönder sig...

• Svar på tråden Snälla hjälp med eksem...
  • Irme

För mig så hjälper det med salvor från hälsobutiken. A-creme, ringblomme-salva eller Aloe vera-kräm. Urtekrams lotion för barn, har varit den bästa för mitt eksem. Även Jasons Aloe vera.

Det kliar minst när jag sover med flanellpyamas och fönstret en aning öppet. Den svala luften lindrar mycket.

Efter dusch så smörjer jag in mig med kräm INNAN jag torkar mig. Fast jag torkar mig helst inte alls, utan låter krämen torka in i huden tillsammans med vattnet efter duschen. Min hud blir inte så torr då.

När det är som värst använder jag endast hydrokortison från Apoteket. Men alla deras mjukgörande krämer svider så illa...

• 840903

okej tack för tipsen, nån mer?

• PLUPP09

Jag har en son som besvärats mycket av eksem sedan flera år tillbaka. Vi har varit på div behandlingar o provat i princip alla salvor som finns (både receptbelagda o alternativsalvor).

Det som har fungerat bäst på honom är Zona (laxromsbaserad hudsalva) i kombination med Derma Silk, tröja / byxor / strumpor / vantar (tunnt material med särskilda fibrer). Tyvärr är inget utav det något man kan få på recept eller som hjälpmedel, men för oss fanns det inga andra alternativ o det har varit värt varenda krona!!

• Ripper500

Vad änvänder du för kortison?
    Finns ju i olika styrkor och den mildaste räcker ju inte alltid till.

• Smamman

Istället för Kortisonsalvor har jag använt Biwelen by XLNT-salva.
    Även baddat med Derma Optima från Biwelen för att stilla klådan.

• WimsA

Min stora son har extremt svårt atopiskt eksem över hela kroppen, värst är fötter, händer. Vi använder i perioder mkt kortison varvat med mjukgörande, kortisonet är flutivate och mjukgörande miniderm, det som hjälpt bäst är dermasilks silkesvantar och strumpor, tack vare dom sover han nu hela nätter utan att klia sönder sig. Dermasilks produkter finns som pyjamas med, byxor tröja osv. Det lindrar eksemen betydligt!

• Prinskorv

Jag vet inte om Mildison fortfarande finns att fa tag i men det hjälpte min yngste son väldigt mycket. Han hade väldigt hemska atopiska eksem första aret. Nu är han 5 och har inga som helst problem. Mildison rejält tjockt och smörja in länge länge sa att det verkligen gar in i huden. Sedan är det viktigt att INTE bada för mycket och inte i för varmt vatten. Det löser upp de hudegna fetterna och oljorna och förvärrar problemen. Vi badade honom väldigt sällan utan tvättade med tvättlapp och kallt vatten istället, och det verkade fungera bra för honom.

Kanske värt ett försök?

Prinskorv

• Grizelda

När mina egna eksem är som värst är talkpuder, vanligt oparfymerat från affären, det enda som hjälper mot den akuta klådan, och det brukar lindra direkt. Tyvärr är det ju uttorkande i längden, så salva behövs ju ändå när den värsta klådan gått över. Minns att jag avskydde alla eländiga salvor och krämer när jag var barn, för allting sved och ingenting hjälpte. Barnolja brukar vara snällt och neutralt. Vaselin eller cerat, typ Lypsyl, är också snällt mot huden och brukar inte svida. Är han utredd för allergi så du vet vad som ska undvikas i matväg och liknande?

• 840903

Finns det någon som sökt läkarvård för eksemen? Finns inget dom kan göra?

Svar på tråden Snälla hjälp med eksem...