• TezzoAlexx

SÄFFLE bor se hit!!!!

Vi ska flytta till säffle.

behöver tips.

Har två småbarn och en hund.

Vill flytta till hyresrätt.

Så kan ngn ge tips om

bra dagis
    bostadsområde
    aktiviteter för att träffa nytt folk med barn
    osv

Ångesten finns över att flytta till ett alldeles okänd ort..

måste få lite tips och råd och hur trivs DU där???

• Svar på tråden SÄFFLE bor se hit!!!!
  • MrsF

Hej!
    Är själv säfflebo och ska försöka ge dig lite tips

Ang boende, det finns lägenheter utspritt över hela stan men två områden man ska tänka till lite extra om är vegagatan och vintergatan. Vegagatan har ganska dåligt rykte för att det var där flyktingförläggningen låg för en massa år sen, och fortfarande är det ett områden som inte är det bästa för barnfamiljer... mycket knepigt folk där om man säger så.
    Vintergatan är där flyktingförläggningen ligger nu och den senaste tiden har det varit väldigt mycket polisinsatser där... i tidningen häromdagen kunde man läsa om att 30 invandrare varit i storbråk(har absolut inget emot invandrare men som förälder skulle jag inte välja att bo där.) Och så har vi ju förstås gläntstigen uppe i annelund, där bor det faktiskt några få barnfamiljer men också säffle kommuns boende för alkoholister och de drar ju gärna till sig annat knepigt folk, typ knarkare/alkoholister.

Vill man bo i hyresrätt utanför själva stan så finns det två oråden att välja på, värmlandsbro och svanskog. I värmlandsbro finns det mest radhus att hyra med nära till lekpark, svanskog är ett lite större område än värmlandsbro, det ligger längre från staden säffle. Barn från värmlandsbro och svanskog går i skola i områdena ända fram tills de börjar högstadiet, när de börjar sjuan får de åka buss till säffle och då har ju v-bro barnen kortare resväg.

Som förälder kan man gå på någon av våra öppna förskolor, vi kanske har fler men de jag vet om är Hörnan som ligger lite centralt i säffle och öppna förskolan som håller till i ett bostadsområde som heter annelund. Sen kan man ju gå på sagoläsning på biblioteket ibland också.

Två dagis som jag har haft väldigt bra erfarenhet av är dagisen Kyrkmyren i annelund och Bävern som ligger nära badhuset. Jättego och trevlig personal. Nu har jag aldrig haft barn där själv men jag tror att dagiset Pluto har lite sämre rykte om sig men som sagt, har ingen erfarenhet själv.

Det finns ju både privata och ett kommunalt hyresbolag, www.safflebostader.se där kan man kolla lite, vill man se privata fastighetsägare så kan man kolla i gula sidorna.

Svar på tråden SÄFFLE bor se hit!!!!