• Tyche82

Sätta om jordgubbsplantorna nu?

Törs jag det? Eller är det för tidigt?
    Rensade nyss och nu stör jag mig på att det inte är fint utan huller om buller i alla tre små odlingslotterna vi gjort (dom har alltså förökat sig, vi satt fem förra året och har ett trettiotal nu).
    Jag vill inte att dom ska dö, så kanske borde jag vänta?
    Eller vad tror ni?
    Tänkte lägga på lite ny jord oxå.
    Vi bor i Sthlmsområdet. 
  • Svar på tråden Sätta om jordgubbsplantorna nu?
  • tisteln

Jag har inte en aning . Går i samma funderingar - ska jag gräva om jordgubbarna nu eller vänta tills efter att årets skörd av jordgubbar blivit skördade??

• PitraPi

Jag ska få från min svärmor och har tänkt gräva upp och plantera om dom under april. Bor i Norrköping men har ingen erfarenhet om det är "rätt tid" att flytta dom.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ mamma till världens finaste skatt ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • ALJO

Jag tycker att du skall plantera om dom nu i nygödslad jord, vattna noga i början. Tänker själv anlägga ytterligare ett jordgubbsland såfort jag hämtat gödsel, jag sätter dom i markduk, lägger ut markduk, skär kryss och stoppar ner plantorna där. Så slipper jag allt ogräs och revor som rotar sig.

• Tyche82

Dom är numera omplanterade. 45 stycken var det. Vi ska ge bort ett 15 tal och resten behåller vi. Jag hoppas dom vi satt i krukor håller sig ett par dagar tills alla hämtat sina plantor hos oss. Satt i nygödslad jord.

Jag önskar att vi kunde ha ett litet land, vi har tyvärr alldeles för liten gård för det. Men en dag så *drömmer*
  • Tovetott

Jag hittade några överväxta jordgubbsplantor på min "nya" tomt för två år sedan. De flyttade jag på våren. Vet inte om det var april eller maj. Men jag tänkte att det blir nog inga jordgubbar i år. Men det blev det! Och inte så några heller. Under några veckors tid kunde vi plocka ca 1 liter varannan dag! Och det var bara från 8-10 plantor. Hoppas det går lika bra för er!

• Tyche82
    Tovetott skrev 2009-04-12 20:40:53 följande:
    Jag hittade några överväxta jordgubbsplantor på min "nya" tomt för två år sedan. De flyttade jag på våren. Vet inte om det var april eller maj. Men jag tänkte att det blir nog inga jordgubbar i år. Men det blev det! Och inte så några heller. Under några veckors tid kunde vi plocka ca 1 liter varannan dag! Och det var bara från 8-10 plantor. Hoppas det går lika bra för er!
    Åh, det var inte dåligt!!
    Förra året hade vi, som sagt 5 plantor, och fick runt 7-8 jordgubbar på varje planta och jag hoppas på en repris i år{#lang_emotions_laughing}
    Förra året var ju alla första års plantor, jag har hört att dom ger mer efter något år.
    Hoppas på minst 5 jordgubbar på varje planta. Så kanske maken och jag oxå hinner smaka och inte bara barnen{#lang_emotions_wink}
  • tisteln

Hur är det med markduk - ska man ta bort den till hösten och sätta ny varje år, eller kan den ligga kvar i flera år?

• ALJO

Nej, den ligger kvar så länge du har landet.
    JAg gjorde två nya land igår, en med markduk, är lite pill att få ner plantorna i hålen i duken, sedan hade jag så många plantor kvar så det blev ytterligare ca 10 meter jordgubbar runt ena hallonlandet.

• Elena 8

vilken sort jorgobbar är bäst??? hur är polka någon vet något om den???

Svar på tråden Sätta om jordgubbsplantorna nu?