• gravid

vad göra med överbliven mos.?

Jag fick potatismos över igår o tänkte jag skulle något med den till kvällsmaten. Ska ha sprödbakad fisk till det. Nån som har tips på vad jag kan göra med den? Kan man göra nån slags potatisplättar?

• Svar på tråden vad göra med överbliven mos.?
  • timberhochmandie

Min svägerska och en vän till henne serverade ugnsbakat potatismos till en fiskrätt som nyårsmiddag. Det var jättegott! De spritsade ut små toppar av potatismos på en plåt och satte in i ugnen. Det måste ju gå att göra även av gammalt mos.

• Nyfiken gul

knäck två ägg i moset och spritsa ut på en plåt och kör i ugnen.

Eller riv ner lite morötter och blanda med ett ägg och stek plättar i stekpanna.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tecken

Du kan ju göra duchesse (med reservation för stavningen...) av det! Blanda i ägg/-gula och spritsa ut på en

timberhochmandie skrev 2009-04-07 12:55:28 följande:
    Min svägerska och en vän till henne serverade ugnsbakat potatismos till en fiskrätt som nyårsmiddag. Det var jättegott! De spritsade ut små toppar av potatismos på en plåt och satte in i ugnen. Det måste ju gå att göra även av gammalt mos.
    Måste man inte ha ägg i pommes duchesse (med stor reservation för stavningen!)?
  • Tecken
    Tecken skrev 2009-04-07 12:58:45 följande:
    Du kan ju göra duchesse (med reservation för stavningen...) av det! Blanda i ägg/-gula och spritsa ut på en

Måste man inte ha ägg i pommes duchesse (med stor reservation för stavningen!)?
    Haha, jag kan inte skriva idag! För att göra pommes duchesse (eller hur det nu stavas...) så tror jag att du måste ha ägg i? Eller? Jag kan ha fel
  • gravid

tack för svaren tror det blir ditt förslag ,nyfiken gul.

• timberhochmandie
    Tecken skrev 2009-04-07 12:59:31 följande:
    Haha, jag kan inte skriva idag! För att göra pommes duchesse (eller hur det nu stavas...) så tror jag att du måste ha ägg i? Eller? Jag kan ha fel
    Hehe, jag vet inte exakt hur de gjorde, de kallade dem för pommes de plutt. Mycket möjligt att det var ägg i. Å andra sidan har jag ju aldrig ägg i moset när jag gör fiskgratäng, så det kanske funkar utan också??
  • Tecken
    timberhochmandie skrev 2009-04-07 16:41:34 följande:
    Hehe, jag vet inte exakt hur de gjorde, de kallade dem för pommes de plutt. Mycket möjligt att det var ägg i. Å andra sidan har jag ju aldrig ägg i moset när jag gör fiskgratäng, så det kanske funkar utan också??
    Det funkar säkert till pommes de plutt - men i pommes duchesse ska det vara ägg
Svar på tråden vad göra med överbliven mos.?