torkad får/lammbog
Är det någon som kan det här med att torka kött? Hur ska man krydda? Vilken temperatur på och hur länge i ugn? Jag är sååå sugen.
Har ni något annat recept med torkat kött så går det också bra.
Är det någon som kan det här med att torka kött? Hur ska man krydda? Vilken temperatur på och hur länge i ugn? Jag är sååå sugen.
Har ni något annat recept med torkat kött så går det också bra.
Ingen?
Hittade på www.alternativ.nu:
1. "Gör en 10% saltlake genom att
Koka upp 10 liter vatten
rör i 1 kg grovsalt, låt svalna.
Obs det går inte att använda vanligt salt eftersom Jod ger en bismak.
Lägg i köttet gärna mindre bitar, bogen sågar man när den är fryst. Köttet skall ligga i saltlaken i 36 timmar. Därefter tar man upp det och trär i trådar med en stor nål.
Sen är det bara att hänga upp på ett blåsigt ställe inte i direkt solljus. Sen är det bara att vänta. Det tar mellan 3-6 veckor beroende på väder och vind och storlek på köttet. Mindre bitar torkar fortare.
För att torka i ugnen: (vilket jag alltid gör av hygienskäl)
75-100 grader beroende på hur stor/grov biten är.
Låt ligga på galler i ugnen med luckan lite lite öppen och torka från 10-16 timmar....kolla så att köttet är genomtorrt..
fortast går det att dela uppi tunna skivor så klart
men sänk då t 50-75 grader!
mumsigt gott, helst om du har i ordentligt med vitlök och lite andra kryddor i laken!!!"
2. "Sannolikt ingen större skillnad på teknik om det är t.ex får, ren eller gris. En större bit behöver mer tid.
Jag brukar torka skinka, och låter en hel skinka ligga i saltlake en månad. Jag använder havssalt och tar ca fem kilo salt i ett kar som nog rymmer ca 50 liter. Mäter inte så noga.
Därefter får den hänga tills den är torr, vilket kan ta upp till tre månader."
Ska själv torka några lammbogar så kollade ändå...
Vi får väl prova oss fram och se vad det blir av det!!! Lycka till!!!
Tack för det.
Här ska torkas, det lovar jag.
Kul!!! Återkommer när jag fått tid över att prova! ![]()