• Kevlarsjäl87

Ni som haft Urinvägsinfektion...

Hejsan alla. Tänkte höra med er som haft urinvägs infektion, vad fick ni för penicillin mot det?
    Jag har varit på vårdcentralen 2 ggr idag för lämna urin prov och jag hade till början på urinvägs infektion. Så jag fick penicillin då och det heter Penomax. När jag rådfrågade hon på apoteket att det var helt säkert att ta dom när man var gravid så sa hon: Ja nu kan man ta dom när man är gravid. för enligt henne var det rätt så nyligen att man kunde det. Men jag tyckte hon lät så osäker ändå. Så jag gick in på fass hemsida och då står det Rådfråga din läkare eller apotekspersonal innan du tar Penomax.

Hmm jag känner bara mig så osäker läkaren verkade allmänt stressig och hispig och förklarade inte så bra och noga.

Så min fråga är då att om det är någon annan som ätit Penomax? Eller vet att dom är helt okeja att äta?

• Svar på tråden Ni som haft Urinvägsinfektion...
  • Sissel79

Hej!

Jag får alltid uvi under mina graviditeter och har ätit selexid tidigt i grav och efter vecka 12 är det furudantin som gäller. Vem har skrivit ut receptet åt dig? Gyn- eller allmänläkare?
    Hör av dig till kk innan du börjar äta medicinen är mitt råd.

Hoppas det går bra {#lang_emotions_sunny}

• Kevlarsjäl87

Hejsan. Ja jag skulle fått selexid, men dessa jag fick var likadana tabletter fast dom heter penomax istället, det är samma ämnen i mm förklarade hon på apoteket.
    Det var en allmänläkare som skrev ut receptet, tänkte jag skulle ringa min BM sen senare, men jag har redan börjat äta dom för att jag vill bli av med besvären så fort som möjligt.

Men om läkaren visste att jag var gravid skulle han väl inte skriva ut något skadligt? jag är i vecka 20, 21 imorgon.

• clinan

Har haft uvi under hela min graviditet och har varvat mellan
    Furudantin, Cefadroxil och Selexid

• maria30

Jag hade uvi för första gången i mitt liv i början av min andra graviditet
    fick Selexid.

• Kevlarsjäl87

Okej, Ja då skriver dom ut lite olika då. Men man kan ju inte låta bli att bli lite nojig ändå jag gillar inte att käka pencillin nu när man är gravid, men om man vill bli av med skiten är det bara till att äta det.

• Lappen

jag har fått flera olika pencillin för uvi har ätit dom men inte under graviditeten men fick äta den för får inte ätta samma varje gång för uvi bakterien kan bli imun mot pencilinet

• Kevlarsjäl87

Nu har jag precis pratat med en från apotekets kundservice, ringde dit för jag orkade inte vänta tills kl 11 då min BM har tele tid.
    Och hon sa att dom var helt okej att äta, dom var exakt likadana som selexid fast med ett annat namn och lite billigare, hon förklarade för mig oxå att olika pencillin delas upp i olika "kategorier" och Penomax som jag fick låg i den "säkraste" kategorin.

Så nu känns det lite mer lugnande :)

• Nivlar

Ja Selexid och Penomax har samma aktiva substans. På apoteket är de skyldiga att erbjuda det billigaste alternativet, så även om du hade haft Selexid på receptet hade du blivit erbjuden Penomax. Men hon på apoteket borde ha kunnat ge dig lite mer info.

• Kevlarsjäl87

Ja jag hade selexid på receptet och hon erbjöd mig sedan penomax, men då sa jag att det spelar ingen roll om den är billigare och sen sa hon att dom inte hade selexid inne så det fick bli penomax iaf, så då tänkte jag varför sa hon inte det direkt?

Ja jag tycker med att hon kunde gett mig mera info, tror hon var rätt ny men ändå. Men fick iaf prata med en jätte gullig när jag ringde apotekets kundservice som kunde ge mig den informationen jag ville ha.

• clinan

Har inte gillat detta heller med att gå o äta pencillin under graviditeten. Men min barnmorska sa till mig att det är värre att gå med infektionen i kroppen än att äta pencillin. Så det gjorde mig lite lugnare!

• Lappen

ja det är bara att äta..själv känner jag på mig när jag börjar få uvi och dricker då mycket citronvatten med lite mer citron koncentrat i för att få bort det utan att äta pencillin...Brukar känna av uvi innan det syns på provet...sist jag hade det så hade jag så besvärlig så fick ta dubbel dos alltså dubbelt så länge än vanligt..

• Kevlarsjäl87

Ja det har jag hört med. Sen har jag hört att man kan dricka tranbärsjuice det ska tydligen hjälpa väldigt mycket med, men det smakar ju inget vidare :S

• clinan

Det där med tranbärsjuice fungerar nog inte för alla. Jag drack 1 liter tranbärsjuice om dagen och fick ändå uvi

Har även hört att färskpressad äppeljuice, sån som inte är filtrerad ska vara bra för att motverka uvi. Va min bror som hade fått det rådet av en läkare.

• Nivlar

Dricka mycket överhuvudtaget är bra för att förhindra UVI. Sura drycker, citron, tranbär. Och vara noga med hygienen nertill så bakterierna inte trivs

Svar på tråden Ni som haft Urinvägsinfektion...