• Anonym

Kallrökt lax?

Är det ok att äta det? Har nämligen mummsat i mej massor nu & det står i en bok jag fick av bm att det är ok att äta lax 2-3ggr i veckan.
    Men förra grav när jag fick en liknade bok stod det att man bara fick äta lax i gång i månaden? Vad stämmer igentligen får man ens äta det????

Lite förvirrad!

Snabba svar vore super!

• Svar på tråden Kallrökt lax?
  • Anonym

Man får äta det om den är färsk eller blivit fryst direkt efter att den vacuumförpackats. Tillagad lax som inte är fångad i östersjön kan du äta flera ggr i veckan om du vill!

• lia76

Gravar och rökt lax skall ätas om den är färsk.
    Dvs inom 24 timmar eller om man tillagat den själv, inte vacuumförpackad.

Detta skrev jag i en annan tråd:

Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går bra att äta.
    Vacuumförpackad bör man inte äta, men kollar man datumet och den är nygravad/nyrökt så är det helt ok..

Jag åt varmröktlax under min graviditet.
    Inte dagligen, men kunde ske typ 2-3 gånger.
    Åt även gravad lax
    Gör inget om man äter det någon enstaka gång. Man ska ju inte vräka i sej överdrivet mycket.

Här står lite information:

"Du är inte ensam om att vara orolig över att ha ätit något som inte rekommenderas.  Detta är givetvis något som kan hända och som förmodligen är ganska så vanligt.

Man avråder i skrivande stund gravida från att avstå från vakuumförpackad rökt och gravad fisk, om fisken däremot är nyrökt/färsk (inte vakuumförpackad) är det ingen fara. 

Anledningen till att man avråder gravida för att äta vakuumförpackad
    rökt/gravad fisk är att det finns en liten risk att bakterien Listeria kan
    växa till sig i dessa produkter. Skulle det vara så att man av misstag får
    i sig vakuumförpackad rökt eller gravad lax är risken för att man fått i
    sig Listeriabakterier och att detta i sin tur påverkat ens bebis negativt
    mycket liten. Statistiken över fall som smittats av listeriabakterien
    visar på att i dem fall där personer insjuknat i Sverige så var
    övervägande del över 65 år."

Stella och Ida
  • aggexa

Du bör avhålla dig från all mat som inte blivit ordentligt upphettad och endast förvarats i kylskåp. Detta på grund av listeriabakterien kan växa till sig och som i sin tur kan skada ditt foster.

www.primavi.se/Risker%20med%20mat/artikel.cfm?newsID=3020&Listeria

Anonym skrev 2009-04-07 17:49:19 följande:
    Är det ok att äta det? Har nämligen mummsat i mej massor nu & det står i en bok jag fick av bm att det är ok att äta lax 2-3ggr i veckan. Men förra grav när jag fick en liknade bok stod det att man bara fick äta lax i gång i månaden? Vad stämmer igentligen får man ens äta det???? Lite förvirrad! Snabba svar vore super!
  • Anonym
    lia76 skrev 2009-04-07 17:57:46 följande:
    Gravar och rökt lax skall ätas om den är färsk.Dvs inom 24 timmar eller om man tillagat den själv, inte vacuumförpackad.Detta skrev jag i en annan tråd:Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går bra att äta.Vacuumförpackad bör man inte äta, men kollar man datumet och den är nygravad/nyrökt så är det helt ok..Jag åt varmröktlax under min graviditet.Inte dagligen, men kunde ske typ 2-3 gånger.Åt även gravad laxGör inget om man äter det någon enstaka gång. Man ska ju inte vräka i sej överdrivet mycket.Här står lite information:"Du är inte ensam om att vara orolig över att ha ätit något som inte rekommenderas.  Detta är givetvis något som kan hända och som förmodligen är ganska så vanligt. Man avråder i skrivande stund gravida från att avstå från vakuumförpackad rökt och gravad fisk, om fisken däremot är nyrökt/färsk (inte vakuumförpackad) är det ingen fara.  Anledningen till att man avråder gravida för att äta vakuumförpackadrökt/gravad fisk är att det finns en liten risk att bakterien Listeria kanväxa till sig i dessa produkter. Skulle det vara så att man av misstag fåri sig vakuumförpackad rökt eller gravad lax är risken för att man fått isig Listeriabakterier och att detta i sin tur påverkat ens bebis negativtmycket liten. Statistiken över fall som smittats av listeriabakterienvisar på att i dem fall där personer insjuknat i Sverige så varövervägande del över 65 år."
    Ook ,detta gjorde mej väldigt nervös ,har ätit vacuumförpackad röktlax ,köpt på en vanlig mataffär. Óch antar då att den inte är färsk ,den var heller inte fryst!

Jag som bara ÄLSKAR detta det är så gott ,svårt att motstå det.

Hjälp! {#lang_emotions_undecided}
  • Anonym

Så länge du hade god marginal med bäst före datumet så är det absolut inget att oroa sig över. Det är mycket större risk att ditt barn dör av ingen orsak alls än att ni skulle få listeria.

• Anonym

Så här står det på förpackningen:
    KALLRÄKT LAXFILE  ,har varit fryst. Innehåll: Odlad norsk lax salt.
    Kylvara högst +4.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-07 18:07:13 följande:
    Så länge du hade god marginal med bäst före datumet så är det absolut inget att oroa sig över. Det är mycket större risk att ditt barn dör av ingen orsak alls än att ni skulle få listeria.
    Köpt och öppnad idag ,bäst före datumet : 29042009.
    Vilket är e tag kvar till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-07 18:08:20 följande:
    Så här står det på förpackningen:KALLRÄKT LAXFILE  ,har varit fryst. Innehåll: Odlad norsk lax salt.Kylvara högst +4.
    KALLRÖKT! sSka det såklart stå!
  • aggexa

Det är inte ok, du ska inte läsa bäst före datum, du ska läsa förpackningsdatum. Du ska inte äta mat som förvarats längre än max två dagar i kylskåp.

Anonym skrev 2009-04-07 18:08:20 följande:
    Så här står det på förpackningen: KALLRÄKT LAXFILE  ,har varit fryst. Innehåll: Odlad norsk lax salt. Kylvara högst +4.
  • lia76
    aggexa skrev 2009-04-07 18:00:26 följande:
    Du bör avhålla dig från all mat som inte blivit ordentligt upphettad och endast förvarats i kylskåp. Detta på grund av listeriabakterien kan växa till sig och som i sin tur kan skada ditt foster. www.primavi.se/Risker%20med%20mat/artikel.cfm...
    Kallrökt lax går alldeles utmärkt att äta, gravad lax går utmärkt att äta.
    Fastän de inte blivit upphettad till 70 grader.

"Det är viktigt att livsmedel som t. ex. dessertostar och rökt fisk förvaras i rätt temperatur och förbrukas innan utgångsdatum. Maten måste värmas upp till minst + 70° C."

Ja, men man behöver inte hettat upp fisken över 70 grader för att få äta den.
    Bara man förvarar den i kylen direkt man gjort iordning den.
    Sen ska man väl helst inte äta den om den varit i kylen längre än 48 timmar.
    Men risken är väldigt liten att man får i sej den bakterien ändå.

Artikeln är förövrigt från 2007.
    Anonym skrev 2009-04-07 18:03:46 följande:
    Ook ,detta gjorde mej väldigt nervös ,har ätit vacuumförpackad röktlax ,köpt på en vanlig mataffär. Óch antar då att den inte är färsk ,den var heller inte fryst! Jag som bara ÄLSKAR detta det är så gott ,svårt att motstå det. Hjälp!
    Jo men jag åt också vacuumförpackad gravad/kallrökt lax under min graviditet.
    Jag sade till min BM att jag hade ett sådant sjukt begär efter gravad lax men jag vågade inte köpa någon eftersom den var vacuumförpackad.
    Varpå hon påpekade att jag gott kunde köpa en vacuumförpackad gravad lax och äta
    Stella och Ida
  • aggexa

Hur kan du påstå att risken är väldigt liten? Har du källhänvisning för det påståendet? Listeria är väldigt vanligt förekommande och vi blir inte normalt sjuka av den om vi är vuxna friska med normalt fungerande immunsystem.
    Listeria förökar sig och frodas även i kylskåpsförvarad mat, då menar jag all mat, inte bara lax. Listeriabakterien dör vid ordentlig upphettning men rökt lax upphettas inte. Den äts kall.
    Köper du en vakumförpackad bit rökt lax så har den oftast kylförvarats längre än två dygn. Där har listeriabakterier haft möjlighet att föröka sig.
    Listeriabakterien är farliga för foster, det kan leda till missfall, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation.

lia76 skrev 2009-04-07 18:15:38 följande:
    Ja, men man behöver inte hettat upp fisken över 70 grader för att få äta den.
    Bara man förvarar den i kylen direkt man gjort iordning den.
    Sen ska man väl helst inte äta den om den varit i kylen längre än 48 timmar.
    Men risken är väldigt liten att man får i sej den bakterien ändå.
  • Anonym

gå in på livsmedelsverkets hemsida o kolla när du är osäker, ja litar på dom iaf.

• Anonym
    lia76 skrev 2009-04-07 18:15:38 följande:
    Kallrökt lax går alldeles utmärkt att äta, gravad lax går utmärkt att äta.Fastän de inte blivit upphettad till 70 grader."Det är viktigt att livsmedel som t. ex. dessertostar och rökt fisk förvaras i rätt temperatur och förbrukas innan utgångsdatum. Maten måste värmas upp till minst + 70° C."Ja, men man behöver inte hettat upp fisken över 70 grader för att få äta den.Bara man förvarar den i kylen direkt man gjort iordning den.Sen ska man väl helst inte äta den om den varit i kylen längre än 48 timmar.Men risken är väldigt liten att man får i sej den bakterien ändå.Artikeln är förövrigt från 2007. Jo men jag åt också vacuumförpackad gravad/kallrökt lax under min graviditet.Jag sade till min BM att jag hade ett sådant sjukt begär efter gravad lax men jag vågade inte köpa någon eftersom den var vacuumförpackad.Varpå hon påpekade att jag gott kunde köpa en vacuumförpackad gravad lax och äta
    Alla säger olika så jag vet inte riktigt vad man ska tro..
    Har läst i boken från livsmedelverket och i den stod det att det var ok med lax..
    Så jag tror att normala mängden med lax inte gör någon skada!?
Svar på tråden Kallrökt lax?