• Fabienne

Gravid i kön till IVF...

Vi står i kö för IVF. Väntetiden är ju rätt lång här i storstan och man ombeds att kontakta kliniken om man blir gravid under tiden. Vilket jag ju garvade rått åt... har det inte hänt de senaste två åren trots idoga försök lär det ju inte hända nu. Men det var precis vad som hände. Plussade för en vecka sedan. Min fundering är: man måste väl ändå kunna få vänta tills det gått tre månader innan man meddelar IVF-kliniken att man är gravid? Det vore inte så kul att ramla ur kön och sen få ett tidigt missfall...

• Svar på tråden Gravid i kön till IVF...
  • Althea

Jag hade stått kvar, alla gånger. Man vet ju inte tyvärr.

• Strix

Man förlorar inte sin köplats för att man blir gravid - det står det i alla fall i våra papper. Vi köar i Stockholm. Men blir det bebis får man ingen gratis IVF

• princess77

Du kan ju alltid stå kvar i kön men om du skulle få missfall(vilket inte händer ) så måste du vänta 6 månader innan du får starta med ivfen ändå.

Så det är viktigt att du är ärlig mot din IVF klinik,ring och hör med dom vet ja

Lycka till!!

• Amis

Vi var med om samma sak förra året. Stod i IVF kö och lyckades bli gravid med pergo. Jag ville står kvar i kön tills jag passerat v. 12 men på Repro sa de att nu var jag gravid och då ska platsen avanmälas. Tyvärr gick det inte så bra med gravditeten och vi var tvungna att ställa oss i kö igen senare. Vi har turen som bor i Göteborg där man håller vårdgarantin även för IVF så det blev inte så lång väntetid. Bor du i Stockholm där kötiden är på mer än ett år tycker jag du ska stå kvar tills du passerat de kritiska veckorna.
    Lycka till!

• Fabienne

Tack för era tankar kring detta. Det hela är ganska luddigt formulerat i bekräftelsen på remissen man får. Jag citerar: "Ibland händer det att kvinnan under väntetiden blir gravid och får barn. I så fall är vi tacksamma för ett meddelande om detta." Så visst, det bästa är väl att ringa och fråga. Det lär väl ha hänt förr på den privata gynmottagningen jag går på som remitterat också...

• Raihana

Jag stod i IVF kö samtidigt som jag blev gravid med min son.
    Ringde sjukhuset (Huddinge/Sthlm) och dom lät mig stå kvar i kön tills sonen var född. När han var född ringde jag och avbokade tiden, toppensjysst tyckte jag!
    Detta var i och för sig -03/-04, kanke är annorlunda nu.

• Marge75

Fabienne - var bor du någonstans?
    Vi står i IVF-kön i Stockholm, och hade till och med fått tid för första besöket då vi blev gravida med hjälp av insemination i höstas. Jag ringde och ställde in besöket, och då sa de att vi står kvar i kön så länge vi inte fått barn, och när vi väl fått barn får vi ringa och avanmäla oss. Så skulle det gå åt fanders så har vi kvar vår plats i IVF-kön.
    Det är säkert lite olika på olika ställen, men så är det i Stockholms landsting.

• Fabienne

Marge: Jo, jag bor i Stockholm så det är Huddinge det gäller. Tack för ditt svar! Nu känner jag mig mycket lugnare.

• Individia

Står själv i kö till Huddinge men lyckats plussa med MI under väntetiden. Det går till såhär, när du börjar närma dig start för IVF i Huddinge (ca två månader kvar i kötid) får du ett papper hem via posten som du ska fylla i. Om du är gravid då, då fyller du i det, och står kvar i kön till IVF tills barnet är fött.

Svar på tråden Gravid i kön till IVF...