• Isabell2008

Koffein - Påskmust

Hej

Jag har ju läst överallt att man ska undvika koffein, så jag dricker nu inget kaffe.
    Men nu undrar jag hur det är med Påskmusten? När man kollar på colan, så står det aromämnen(koffein). Men på Påskmusten så står det bara aromämnen. Betyder det att det inte är någe koffein i den då?

• Svar på tråden Koffein - Påskmust
  • AnneSophie
    Isabell2008 skrev 2009-04-07 18:47:17 följande:
    HejJag har ju läst överallt att man ska undvika koffein, så jag dricker nu inget kaffe. Men nu undrar jag hur det är med Påskmusten? När man kollar på colan, så står det aromämnen(koffein). Men på Påskmusten så står det bara aromämnen. Betyder det att det inte är någe koffein i den då?
    Men du behöver inte avstå helt TS.

När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein och därför får man begränsa intaget där också, men kanske främst för att coladrycker innehåller så väldigt mycket socker.

Har du läst på Livsmedelverkets hemsida? www.slv.se
    Där finns all information som du som gravid behöver, och det är den informationen du behöver tänka på. 
    moderatorsvart
  • Maarit78

hej så ni säger det e ingen fara dricka påskmust????jag slutade med all ne jag fick reda på att jag e gravid men så sen efter tredje månaden så drack jag cola ibland för jag älskar cola men inte ofta o nu e det påsk så e gott o dricka det...

• AnneSophie
    Maarit78 skrev 2009-04-11 16:08:27 följande:
    hej så ni säger det e ingen fara dricka påskmust????jag slutade med all ne jag fick reda på att jag e gravid men så sen efter tredje månaden så drack jag cola ibland för jag älskar cola men inte ofta o nu e det påsk så e gott o dricka det...
    Helt ok, men begränsa intaget lite bara.

Som ett tips i all välmening: läs lite på www.slv.se Det är en jättebra sajt där man kan söka efter information.
    T ex kan man i sökrutan skriva in gravid ost eller gravid koffein eller gravid fisk osv och få fram det man behöver veta. Så slipper man oroa sig i onödan.
    moderatorsvart
  • Kyltsi

Ingen koffein i påskmusten vi har hemma iaf.

Svar på tråden Koffein - Påskmust