• gravid85

Det här med snutte

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår det här med snutte som de flesta barn verkar ha (iaf om man läser här). Vad fyller den för funktion? (Samma som napp? - varför har man då båda?) I vilket fall verkar det underlätta för folks barn att somna så jag undrar hur får man barnet att vilja ha en sådan? Är det något barnet väljer ut själv eller tar man någon speciellt filt och försöker göra den till en snutte?

Och blir det inte lite äckligt efter ett tag? Poängen verkar för vissa barn vara att den luktar på ett visst sätt och då förstörs det ju om man tvättar den men vecka efter vecka med dregel, snor och smuts verkar ju inte så trevligt när barnet ska gosa med den.

Jaja upplys mig som uppenbarligen är ovetande.

• Svar på tråden Det här med snutte
  • BejbyBoo

Min dotter har en sk "snutte" som hon numer har när hon ska sova för natten. Hon gillar att "böka" med den och ha den över ansiktet när hon ska somna. Antar att den gör det lite varmt och ombonat på något vis. Dessutom har jag haft den innanför min tröja så att den har en lukt av mig, vilket jag tror ger henne trygghet.
    Det är jätteviktigt att tvätta det barnet använder som snutte. Som du säger, det samlas både ett och annat i den annars. När jag gjort det ser jag till att gå med den innanför tröjan några timmar, så luktar den mig igen och hon tar den.

♥ Mitt hjärta brister av kärlek till dig min älskade dotter ♥
  • MariaWalton

Min son har båda. Nappen för sug-behovet barn har och snutten tror jag e mer att han gillar att ha något för ansiktet när han ska sova. Men jag byter snuttefilt då o då så att han inte är för fäst vid en och samma (så att man kan tvätta etc). Han valde inte snutte själv, utan det blev så att vi la någon mjukt vid kinden när vi nattade honom och nu vill han alltid ha nåt att gosa med/krama på/ha över ansiktet när han är trött och ska sova. Enligt min syster som är barnmorska så är det tydligen vanligt att barn vill ha något mjukt mot kinden då de skall sova.

Men barn är nog olika på denna punkt, precis som med allt annat! =)

• BejbyBoo

Ang napp OCH snutte. Snutten tillfredsställer något sorts trygghetsbehov skulle jag tro, medan nappen är bra för hennes stora sugbehov + att hon kan tugga lite på den när det kliar i munnen.

♥ Mitt hjärta brister av kärlek till dig min älskade dotter ♥
  • Joje

Mina barn har snuttefiltar. Dem fick en filt redan på förlossningen/BB, som har hängt med hela tiden. Vi ser det som en trygghet, något som de alltid kan ha med sig, som ett gosedjur eller något annat. Sonen har även napp, men det har inget med snuttefilten att göra tycker jag, det har kommit av ett behov han hade som bebis. Dottern har ingen napp. Vi tvättar filtarna med jämna mellanrum (oftare om det är snor, kräk eller smuts på dem). Dem verkar inte reagera när vi tvättat dem, de känner ju igen filtens mönster och färger!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • elvinaOstefan

Min son har aldrig haft någon sk snutte, och det är jag glad för. Givetvis har han filtar/nallar i sin säng, men inget som han måste ha för att kunna somna (förutom nappen). Jag är glad att han inte har haft något behov av en snuttefilt för att jag hört vilka problem det skapat när man glömt snutten hemma eller tvättar den.

Devin, det finaste vi har ♥
  • hewa

Vår äldsta valde en snutte själv. Det var filten han hade som täcke när han var spädis. Den började bli viktig när han var runt 10-11 månader. Den hänger fortfarande med på ett hörn, han är drygt 5 nu. Den är förstås inte lika viktig längre men nog dräller den runt i huset och ibland frågar han efter den när han ska sova.

Och jo, ett tag var den riktigt äcklig eftersom han gärna snuttade på den. Men vi satte hårt mot hårt och tvättade, försökte göra det när han var upptagen med annat och såklart så den skulle hinna torka till natten. Numera är den bara sliten, inte äcklig, iom att han inte tuggar på den längre

När lillasyster föddes gjorde jag två liknande filtar till henne. De användes som täcke de också och iom att de alltid var med vid sovdags blev de efterhand gosefiltar de med. Hon pillade upp kantbandet på ena när hon var runt året och fick en liten ficka som tydligen var perfekt för lilla tummen. När vi bytte filt för tvätt gjorde hon i ett nafs exakt likadant med den andra Hon har dock aldrig snuttat på sina så de har aldrig varit lika äckliga.

Nu är hon 2½ och håller precis på att sluta sova middag och ibland märker jag att hon behöver en liten tupplur. Lägger jag henne i sängen sover hon oftast för länge så vi brukar ta bilen och uträtta något ärende. Utan snutten sitter hon och tittar ut genom fönstret men är hon det minsta trött och får snutten somnar hon garanterat och får en precis lagom liten tupplur

• Viking och Loke

Här har barnen valt själva...

Äldsta hade snutte och tutte gosa med snutten mot ansiktet när han skulle somna...

minsta hade snutte som bebis fast den låg bara över ansiktet då kunde han sova i vagnen
    sen runt året nånting blev kudden i sängen och en gose geting favossarna är fortfarande med nästan överallt. Getingen gosan han med lappen som sitter på imellan fingrarna...

• pigglet

Jag har sytt snuttar till barnen. De har 4 st var, som tvättas, och det går bra. (De använder alltså bara 1 åt gången, så byter jag ut den.) Jag har lagt en snutte vid bebisen när den ska sova, efter några månader hörde liksom nappen och snutten ihop - båda behövdes för att sova eller få tröst.

Det är en extra trygghet, som ett gosedjur fast tvättbart. Skönt att de har flera, då saknas det aldrig en snutte vid läggdags. Enkelt att byta ut vid magsjukor.

När det varit dags att sluta med napp är det skönt att ha en snutte. Den hänger med när man sover borta, är sjuk, reser, ligger på sjukhus... Ser inga nackdelar alls faktiskt. Alla barnen använder fortfarande snutte, den äldsta fyller 7 i sommar.

• Quinny

Våran dotter (8 månader) har en snutte, ingen napp. Den har hängt med sen bb. När hon ammat har hon velat ha något att gosa med under tiden, och dp gav jag henne den filten. Mer som att skärma av, sen har hon alltid velat ha den att dra över ansiktet, hålla i ett hörn o gosa runt med den i ansiktet. Och så har hon den när hon ska sova.

Vi är noga med att tvätta den, och det är inget som verkar störa. Vi har även en extra snutte i skötväskan som alltid är med, utifall man skulle glömma. Dock har det ännu inte varit katastrof om vi glömt hennes snutte, men kan tänkta mig det att det kanske kan bli det när hon är äldre.

Min son har haft nalle istället sen han va bebis, han är 5½ år idag o använder den fortfarande på natten, den är jätteviktig för honom o blir katastrof om han glömmer den när han ska sova hos mormor eller morfar. Tvättar den regelbundet, och han har aldrig protesterat mot det, däremot nämnt att den inte luktar lika gott när den är rentvättat

• Viking och Loke
    elvinaOstefan skrev 2009-04-07 19:49:01 följande:
    Min son har aldrig haft någon sk snutte, och det är jag glad för. Givetvis har han filtar/nallar i sin säng, men inget som han måste ha för att kunna somna (förutom nappen). Jag är glad att han inte har haft något behov av en snuttefilt för att jag hört vilka problem det skapat när man glömt snutten hemma eller tvättar den.
    Ja så har de varit med sonens geting här va ju en "gåva" från libero när han va nyfödd och han själv som börja gosa med lappen på den och enbart de gosedjuret som gäller...
    lyckades fixa 3 till en har han tappat bort så har 3 kvar men har alltid vetat vilken som är den första och den är ju den bästa de är klart...

Men har dock varit bra som trygghet på dagis och när han sovit borta...
Svar på tråden Det här med snutte