Lither skrev 2009-04-08 11:53:36 följande:
Det är nog otroligt svårt att gå ur ett missbruk utan hjälp. Det är ju inte direkt så att din man VÄLJER att dricka, på samma sätt som vi andra som inte är missbrukare gör. Har man kommit till missbrukstadiet, så behöver man hjälp, med det är svårt att inse för många. Om han har svårt att ta steget till att be om hjälp, så är det naturligtvis extra tufft. Den bästa hjälpen du kan ge honom, är faktiskt är göra just det som du nu är på väg att göra - att lämna honom. Var också öppen med varför du lämnar honom, alkoholism är ingenting att skämmas för. Ju mer öppet det är att han dricker, desto lättare för honom att söka hjälp faktiskt. Finns ingen anledning att dölja sånt här. Sen får ni ju se vad som händer, kanske är det precis detta han behöver för att sluta. Du ska dock försöka koncentrera dig på dig själv och hur du mår och inte ha för mycket fokus på honom sen, för du är ju också skadad av detta, och det är inte bara han som behöver hjälp. Kontakta AA's anhöriggrupp som är otroligt duktiga och proffissionella, så får du hjälp att bearbeta din egen situation också.
Tack!
Just nu så bara bråkar vi, nu är det om pengar, om vem som har rätt till vad och vad vi är skyldiga varandra. Tydligen så kommer jag att få betala skilsmässan själv också, men det gör jag för att bli av med kräket till karl. Jag är så arg på honom just nu så jag kan inte tänka klart om framtiden, än mindre kunna stötta honom längre fram. Jag vill bara att han skriver på, och det ser ut som om han kommer att göra det imorgon, hoppas jag i allafall. Det är mycket hårda ord och öknamn för tillfället...
Jag pratar med min psykolog, men har kontaktat alanon för stöd och bearbetning av allt detta.