• Anonym (fru)

Kan man ta sig ur alkoholmissbruk på egen hand?

Min man vill inte förlora mig och säger att han ska söka hjälp. Det var förra veckan, har inte sett att något hänt ännu. På eftermiddagen idag ringde jag för att få tag i läkaren han säger ska ha semester nu i tre veckor, han säger sig ha ringt idag på förmiddagen. Jag hade otur, för de hade stängt för dagen. I morgon bitti får jag veta om han ljög, och gjorde han det så skriver jag under skilsmässopapprena jag har i skåpet.

Om en människa med alkoholproblem VILL ta sig ur det, kan han göra det utan hjälp? Kan kärleken till mig vara större än alkoholen tro?
    Jag tvivlar på det, eftersom jag redan fyllt i namn och adress på papprena till tingsrätten. Finns det någon som tagit sig ur missbruk på egen hand?

• Svar på tråden Kan man ta sig ur alkoholmissbruk på egen hand?
  • Anonym

Ja det är klart man kan klara det på egen hand. Men det krävs ju en hel del självdiciplin och så ska man ju verkligen vilja annars är det ingen ide

• sötäpplet

Det kanske går...

Men jag skulle då inte satsa mina pengar på någon som inte söker hjälp. För jag har då aldrig hört om någon som klarat av att sluta själv (jo sluta, men sedan börjar de igen förr eller senare). Medan jag däremot mött flera nyktra alkolister som fått hjälp via olika behandlingar och stödgrupper.

Förutom läkare finns det faktist AA mfl. Om läkaren är borta i 3 veckor kan han ändå börja gå dit, så länge.

• Anonym (fru)

Ja jag hoppas ju att han verkligen kommer att gå dit! Jag har trott att han vill ha mig kvar, men då är det att sluta dricka som gäller och jag tvivlar på att han klarar det... Jag tror att alkoholen betyder mer för honom. Jag får veta i morgon bitti, om läkaren finns på plats har ju mannen ljugit IGEN för mig. Åhhh, om han bara kunde skärpa sig!!!

• Anonym

Klart att en människa kan sluta utan hjälp.
    Det i sig betyder inte att en människa måste vara nykter för resten av sitt liv.

• Anonym (lisa)
    Anonym skrev 2009-04-08 09:43:43 följande:
    Klart att en människa kan sluta utan hjälp.Det i sig betyder inte att en människa måste vara nykter för resten av sitt liv.
    Håller med här...... precis så anser jag också!
  • PrettyGirl

Skit samma, kanske finns någons som räknat ut att det är jag ändå som skrivit;)? Jag ringde dit idag, läkaren som maken pratade om skulle finnas där imorgon och inte om 3 veckor. Jag kommer att kräva att han skriver under de närmaste dagarna nu. Just nu är jag så jävla arg och skulle nog ge honom en snyting om han var här... Nej, men jag skulle gapa på i allafall... Ingen idè, för han har supit bort halva sin hjärna så han fattar ingenting...

• PrettyGirl

Jag tror att hade han menat varje ord hade han kanske kunnat göra detta utan hjälp med, men han klarar inte det.

• Lither

Det är nog otroligt svårt att gå ur ett missbruk utan hjälp.
    Det är ju inte direkt så att din man VÄLJER att dricka, på samma sätt som vi andra som inte är missbrukare gör. Har man kommit till missbrukstadiet, så behöver man hjälp, med det är svårt att inse för många.

Om han har svårt att ta steget till att be om hjälp, så är det naturligtvis extra tufft.

Den bästa hjälpen du kan ge honom, är faktiskt är göra just det som du nu är på väg att göra - att lämna honom. Var också öppen med varför du lämnar honom, alkoholism är ingenting att skämmas för. Ju mer öppet det är att han dricker, desto lättare för honom att söka hjälp faktiskt. Finns ingen anledning att dölja sånt här.

Sen får ni ju se vad som händer, kanske är det precis detta han behöver för att sluta. Du ska dock försöka koncentrera dig på dig själv och hur du mår och inte ha för mycket fokus på honom sen, för du är ju också skadad av detta, och det är inte bara han som behöver hjälp. Kontakta AA's anhöriggrupp som är otroligt duktiga och proffissionella, så får du hjälp att bearbeta din egen situation också.

• PrettyGirl
    Lither skrev 2009-04-08 11:53:36 följande:
    Det är nog otroligt svårt att gå ur ett missbruk utan hjälp. Det är ju inte direkt så att din man VÄLJER att dricka, på samma sätt som vi andra som inte är missbrukare gör. Har man kommit till missbrukstadiet, så behöver man hjälp, med det är svårt att inse för många. Om han har svårt att ta steget till att be om hjälp, så är det naturligtvis extra tufft. Den bästa hjälpen du kan ge honom, är faktiskt är göra just det som du nu är på väg att göra - att lämna honom. Var också öppen med varför du lämnar honom, alkoholism är ingenting att skämmas för. Ju mer öppet det är att han dricker, desto lättare för honom att söka hjälp faktiskt. Finns ingen anledning att dölja sånt här. Sen får ni ju se vad som händer, kanske är det precis detta han behöver för att sluta. Du ska dock försöka koncentrera dig på dig själv och hur du mår och inte ha för mycket fokus på honom sen, för du är ju också skadad av detta, och det är inte bara han som behöver hjälp. Kontakta AA's anhöriggrupp som är otroligt duktiga och proffissionella, så får du hjälp att bearbeta din egen situation också.
    Tack!

Just nu så bara bråkar vi, nu är det om pengar, om vem som har rätt till vad och vad vi är skyldiga varandra. Tydligen så kommer jag att få betala skilsmässan själv också, men det gör jag för att bli av med kräket till karl. Jag är så arg på honom just nu så jag kan inte tänka klart om framtiden, än mindre kunna stötta honom längre fram. Jag vill bara att han skriver på, och det ser ut som om han kommer att göra det imorgon, hoppas jag i allafall. Det är mycket hårda ord och öknamn för tillfället...

Jag pratar med min psykolog, men har kontaktat alanon för stöd och bearbetning av allt detta.
  • Lither
    PrettyGirl skrev 2009-04-08 12:05:21 följande:
    Tack! Just nu så bara bråkar vi, nu är det om pengar, om vem som har rätt till vad och vad vi är skyldiga varandra. Tydligen så kommer jag att få betala skilsmässan själv också, men det gör jag för att bli av med kräket till karl. Jag är så arg på honom just nu så jag kan inte tänka klart om framtiden, än mindre kunna stötta honom längre fram. Jag vill bara att han skriver på, och det ser ut som om han kommer att göra det imorgon, hoppas jag i allafall. Det är mycket hårda ord och öknamn för tillfället...Jag pratar med min psykolog, men har kontaktat alanon för stöd och bearbetning av allt detta.
    Bra, då har du tagit första steget mot ett bättre liv.
    Nu är det tufft och det finns mycket ilska, men det blir väl så till slut, att det brister. Koncentrera dig på dig själv, och tag en dag i taget. Du kommer klara detta fint, och du kommer mår väldigt mycket bättre när du är igenom detta.
Svar på tråden Kan man ta sig ur alkoholmissbruk på egen hand?