• MamaMia80

Hur är de att bo i Farsta?

Vi funderar på att flytta till Farsta (i Stockholm).

Jag är lite nyfiken på hur de är att bo där...
    Är de bra o tryggt o så?

Trivs du?

Samt själva Farsta linjen överhuvudtaget?
    Kanske speciellt Farsta strand...

Vore jättesnällt om nån ville berätta lite.

• Svar på tråden Hur är de att bo i Farsta?
  • Mizz Turko

bor inte i Farsta men i Haninge som ligger närheten. Det beror väl på vart i Farsta ni ska flytta till... T-banan är väl si och så, alltid förseningar och sen har de senaste somrarna varit avstängt för reparation...

men det ligger i närheten till natur och stan samt till Farsta Centrum bl a....

hoppas du får mer hjälp av någon Farstabo.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Tecken

Jag höll på att flytta till Farsta strand för några år sedan (Brunskogsbacken) - men är idag glad att jag inte gjorde det! Mysko hiss ned till Konsum/t-banan t ex. Däremot så är det rätt låga hyror där, och det kan ju vara trevligt. Aplångt från stan med både t-bana och pendel - men ska man inte till stan så gör det ju inget

Jag har bott längs med t-banelinjen som går mot Farsta Strand, och den var ofta försenad (men det här var ju några år sedan...) och ofta stängd för reparation.

Jag känner lite folk som bor i Farsta Strand, Hökis, Gubbis etc - och de flesta trivs alldeles ypperligt! Särskilt de med hund, då det är nära till grönområden.

Du vet väl om att www.stockholm.se har lagt ut väldigt mycket områdesstatistik om alla områden/stadsdelar i kommunen? Där kan du t ex hitta info om arbetslöshet, inkomster etc - samt även jämföra en stadsdel med en annan.

• leaah

Bor inte heller i Farsta utan i Hökarängen men rör mig en hel del med barnvagnen runt i trakterna.
    Fördelen med Farstaområdet är att det är så nära till grönområden, det finns många parker och fina badstränder på flera håll.
    Farsta centrum har de flesta butiker man kan önska sig så man slipper åka in till stan, men vill man det kan man ju välja på både pendeln och t-banan i Farsta Strand. Det tar väl ca en halvtimme in till city.
    Jag gillar söderort och har bott längs med Farstalinjen i 4 år. T-banan är sällan försenad, absolut inte mer än på de andra linjerna. Förra sommaren renoverades hela linjen+alla uppgångar så det är riktigt fräscht.
    Precis som på alla andra ställen finns det bra/dåliga gator. Jag har varit på lite lägenhetsvisningar i Farsta Strand och överlag tycker jag att det verkar lugnt och barnvänligt där. Centrumet skulle ju iofs behöva en uppfräschning..

• MamaMia80

Tack för alla svar, då vet ja lite...
    Tycker de e jättebra i Farsta just me att de finns t-bana, pendeltåg, stort centrum, bussar, bad o massa massa mer :)

Men gärna om nån mer har nå bra eller inte bra o berätta ;)

• andypandy

jag bor i Farsta. typ 5 min från centrumet. trivs kanonbra. nära fint centrum och nära natur. finns fina promenadstråk runt både magelungen och drevviken. ungdomsgäng finns det ju överallt och på kvällarna kan det hänga lite vid t-banan. men jag känner mig trygg i farsta.
     det dåliga är väl alla affärer på gångavstånd : ) haha ! t-banan går punktligt och man har även bussföbindelser till tex högdalen , när pendeln också. från hökis går bussen till ikea !!! nä ajg kan verkligen rekommendera farsta. men kanske inte molkolmsbacken eller forshagagatan utan åt andra hållet dör det är lugnare

• MaShi

Vill tillägga att Farsta C har många alkoholister och missbrukare, tror att det finns ett antal missbrukarboenden i Hökarängen/ Farsta området.
    Lugnare förorter är de som ej har systembolag. tex Skarpnäck där vi bodde förut, som är nära till nacka reservatet och Flatenbadet.
    Mycket gap och skrik på helgerna, missbrukarslagsmål, tonåringar osv.
    Å andra sidan finns ju fin badstrand och många affärer.
    Gör ett besök i Farsta en lördag och ta en sväng runt omkring, lite studiebesök innan ni bestämmer er.

lycka till!

• Maya

Nu har det gått ett tag sedan frågan ställdes men jag vill i alla fall skriva att även jag bor i Farsta. Flyttade hit 2000 när jag träffade en kille (numera min man) som bodde här och jag trivs jättebra. Vi bor på Kristinehamnsgatan och jag tycker att det är ganska lugnt här. Jag känner mig trygg i Farsta.

Vi har två barn och har finns gott om små lekparker och flera parklekar. Grönområden och badställen finns också. Ja och alla affärer i centrum vilket kan vara bra och dåligt.

I Farsta strand är det väl generellt lite mer socialt belastat än i centrala Farsta men det beror lite på var..

Svar på tråden Hur är de att bo i Farsta?