• Fiacia

Ringsjal till nyfödd?

Väntar mitt andra barn om några veckor och skulle vilja testa att använda bärsjal redan från det bebisen är liten.

Jag har ingen erfarenhet av att bära i sjal, men har fått en vävd ringsjal som prenumerationspremie från Föräldrar & Barn.

Till min fråga, kan man använda en vävd ringsjal till nyfödd?
    Eller finns bättre alternativ för de yngsta?

• Svar på tråden Ringsjal till nyfödd?
  • Ezder

Jag skulle inte rekommendera det... Ringsjal är ganska svårt att få till, som jag förstått det, framförallt för nyfödd. Den är lämpligast till att bära lite större barn i korta stunder.

Jag skulle starkt rekommendera en trikåsjal! Öva lite på någon docka eller katt innan bebis kommer, så kan du knyta in redan på BB och bebis sitter varmt, tryggt och mysigt medan du får äta och greja i lugn och ro. Trikåsjalen fungerar troligtvis utmärkt under ca det första halvåret, beroende på hur snabbt bebis växer.

Om du inte vill betala 5-800 för en ny finns det gott om begagnade på sjalbarn.se, sjalar.nu, blocket och tradera.

Lycka till med bebis!

• vittra

Skulle inte rekommendera det nej, ringsjal ger sällan ett fullvärdigt stöd som en nyfödd behöver. De allra flesta använder trikåsjal till nyfödda, de behöver stöd för nacke och rygg etc och vill ligga så nära som möjligt och ha det varmt och gosigt. Trikåsjal sluter tätt omkring dig och belastar din rygg på ett oerhört bra sätt, du kan alltså bära en hel dag utan problem! Ringsjal belastar ju inte alls din rygg på ett lika bra sätt eftersom du bara har den över ena axeln, den är främst till för kortare stunder och då med äldre barn som framförallt kan sitta själva. Själv får jag ont efter bara en snabbis till affären i ringsjal... hade däremot aldrig någonsin problem att bära i trikåsjalen!
    Ringsjal kan lätt upplevas som väldigt ostadig, även med en lite stadigare bebis, och jag skulle själv aldrig ens våga ha en nyfödd så. Då skulle jag vara livrädd att hon skulle ramla ur

Nej, skaffa en trikåsjal är mitt tips, och börja använda den redan på BB, dömysigt!

• Rmamma

Jag har bara använt ringsjal - BB Sling - till min son, som nu är 8 mån.

Tycker inte alls att den är ostabil osv. Gillar den jättemycket!

Går snabbt att få på och är smidig att justera vid behov - vilket är svårare när man knyter en sjal, och går utmärkt att amma i!

Svar på tråden Ringsjal till nyfödd?