Få till rätt "grepp" vid amning
Har en tjej som är 4dagar gammal och vi har problem vid amningen. Tjejen hugger bröstet för snabbt så jag hinner inte få in så mkt bröst i hennes mun vilket resulterar till ömma och såriga bröst. Mängden mjölk är det inget fel på men eftersom hon inte får till rätt grepp så blir det inte så mkt hon får i sig under en kortare tid utan måste ligga länge länge och snutta. Bröstvårtorna är nu såriga och blöder lite efter amningen.
Fick tips av BM att ta henne till bröstet när hon precis vaknat så hon inte hinner jaga upp sig så mkt och vara så ivrig. Har testat det men hon fortsätter sova eller så blir hon förbannad och jagar upp sig på 5sekunder! För att hon ska få i sig nått så ger vi henne ersättning vilket hon slukar på direkten om man inte hejdar henne och ser till så hon inte får i sig allt på en gång.
Nu sitter jag har med två sprängfulla bröst (känns det som) och undrar vad ska jag göra för att få henne att lugna ner sig vid amning så jag hinner få in bröstvårtan i hennes mun. Min kille hjälper mig att få henne att ligga still och inte vifta för mkt med armarna. Men han kan ju inte kunna hjälpa mig när han börjar jobba igen.
Ska köpa en bröstpump imorgon för att på så vis så hon får i sig den nyttiga mjölken men jag vill inte sluta amma helt utan bara få ut mjölk ur brösten så dom blir mindre fulla och kanske lättare att forma för att stoppa in i munnen.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!