• Heliodora

Få till rätt "grepp" vid amning

Har en tjej som är 4dagar gammal och vi har problem vid amningen. Tjejen hugger bröstet för snabbt så jag hinner inte få in så mkt bröst i hennes mun vilket resulterar till ömma och såriga bröst. Mängden mjölk är det inget fel på men eftersom hon inte får till rätt grepp så blir det inte så mkt hon får i sig under en kortare tid utan måste ligga länge länge och snutta. Bröstvårtorna är nu såriga och blöder lite efter amningen.

Fick tips av BM att ta henne till bröstet när hon precis vaknat så hon inte hinner jaga upp sig så mkt och vara så ivrig. Har testat det men hon fortsätter sova eller så blir hon förbannad och jagar upp sig på 5sekunder! För att hon ska få i sig nått så ger vi henne ersättning vilket hon slukar på direkten om man inte hejdar henne och ser till så hon inte får i sig allt på en gång.

Nu sitter jag har med två sprängfulla bröst (känns det som) och undrar vad ska jag göra för att få henne att lugna ner sig vid amning så jag hinner få in bröstvårtan i hennes mun. Min kille hjälper mig att få henne att ligga still och inte vifta för mkt med armarna. Men han kan ju inte kunna hjälpa mig när han börjar jobba igen.

Ska köpa en bröstpump imorgon för att på så vis så hon får i sig den nyttiga mjölken men jag vill inte sluta amma helt utan bara få ut mjölk ur brösten så dom blir mindre fulla och kanske lättare att forma för att stoppa in i munnen.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

• Svar på tråden Få till rätt "grepp" vid amning
  • paloma84

Man brukar ju säga att man ska stoppa in bröstvårtan då barnet gapar som störst så att barnet får rätt tag.
    Men i detta fall verkar det som om att hon inte har något tålamod, och det kan ju också vara den negativa effekten av att ge flaska. Då barnet vänjer sig att mjölken kommer snabbt och vid brösten måste hon suga igång allt...

• Kya

jag tycker du ska skippa flaskan, för det vänjer henne bara vid att maten faktiskt kan komma snabbt och gör henne bara än mer otålig när hon ska ta bröstet. varför vänta på maten när man kan få den direkt, utan minsta ansträngning?

ha istället tålamod, och ta henne från bröstet när hon greppar fel. när hon har släppt så testar ni igen, och igen, och igen tills hon lärt sig att ta rätt grepp. ni får kanske hålla på såhär några amnings-omgångar men barn lär sig snabbt!

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Kya

javisst ja, jag kanske var otydlig, men när hon tar rätt grepp så får hon ju en belöning med att få sitta kvar och få mat. ta inte bort henne när hon hittat greppet!

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Morran09

För mig var det precis så som du antyder att när brösten blev mindre spända var det lättare för X att få bra tag - han var också väldigt otålig. När brösten blev mer mjuka var det lättare att lirka in mer av bröstet efter hand. Jag vet inte om detta är rätt väg att gå, blev tillsagd på BB att hålla på och bända loss honom tills han fick rätt grepp men då blev han ju fullständigt tokig...så jag höll ut med såriga bröstvårtor och tårar tills brösten mjuknade...

• Lippans

Mitt råd som jag själv fick på amningscendtrum på södersjukhuset är att låta bebisen skrika så att h*n gapar riktigt stort och då "docka" barnet snabbt som tusan med hjälp av handen på bakhuvdet på bröstet. Då får den lättare tag. Det funkade för mig. Sen kan det vara så att dina bröstvårtor pekar lite åt något håll. För mig var det uppåt och jag fick lägga tjejen högt så att hon dök ner på bröstet liksom. Förstår du vad jag menar?

• Småknatte

Kan tipsa om amningsnapp för att bröstvårtorna ska läka och det inte ska göra lika ont. Min tjej är oxå väldigt ivrig men om jag tar bort henne från bröstet tillräckligt många gånger fattar hon till slut att hon ska gapa stort och då "trycker" jag fort som attan in hennes huvud mot bröstet så hon får ett ordentligt tag. Sen brukar hon fortsätta vifta och sparka en del samtidigt som hon äter, men det får man försöka strunta i. Lycka till!

• Heliodora

Tack för alla tips och råd. En sån där amningsnapp ska jag nog oxså köpa så bröstvårtorna får vila sig. Killen min är just nu och köper en bröstpump så jag kan tömma ur brösten så det finns en chans att forma dom. Nu är dom så fyllda att jag inte har nån bröstvårta alls utan den är helt platt som vårtgården.

Tipset jag fick av en av er att stoppa in brösten när hon gallskriker och har munnen öppen som mest har jag prövat utan succé. Hon bara skriker mer då (trots munnen full med bröst)...

• Lippans

Var försiktig med att använda amningsnapp och du inte behöver den..

Svar på tråden Få till rätt "grepp" vid amning