• bambiii

Soja i maten?

min fråga är .

är det farligt att äta mat som innehåller soja när man är gravid?
    läste någonstans att det var farligt men tänkte mest om någon annan här inne har lite mer erfarenhet om det?

Bambiii

• Svar på tråden Soja i maten?
  • viseversa

eh nej varför skulle det vara farligt. jag åt både suchi med soya och mat med soya när jag var gravid och jag har två friska flickor.

• bambiii

ne googlade på det och det stod att det var jättefarligt och att det skulle öka till missfall så jag var tvungen att fråga :)

• viseversa
    bambiii skrev 2009-04-08 08:27:52 följande:
    ne googlade på det och det stod att det var jättefarligt och att det skulle öka till missfall så jag var tvungen att fråga :)
    Isåfall har jag utsatt mina barn för otrolig fara när dom låg i magen. Men dom blev inga missfall någon av dom.
  • GullpuckotMe

aldrig hört talas om att det skulle vara farligt? Vad var det för sida du fick det infot om?

• fairyfloss

Soja innehåller ju en massa växtöstrogener så det skulle inte förvåna mig. Soja är öht inte nyttigt så håll dig borta från det så gott det går.

• bambiii

ok ne men det var ju skönt att höra =) ne jag allmänt googlade men som sagt man ska igentligen inte tro på allt man läser på nätet =) tack för era svar

• bambiii
    fairyfloss skrev 2009-04-08 08:41:59 följande:
    Soja innehåller ju en massa växtöstrogener så det skulle inte förvåna mig. Soja är öht inte nyttigt så håll dig borta från det så gott det går.
    ojdå. ok bra att veta
  • fairyfloss
    bambiii skrev 2009-04-08 08:43:49 följande:
    ojdå. ok bra att veta
    Ja . Dock är det inte superfarligt i små mängder så om du "råkar" äta lite soja så kommer absolut inget att hända (det är inte som brieost eller nått sånt). Men i stora mängder ska man undvika det, så drick inte sojamjölk eller ät en massa sojaprodukter (t.ex. sojakorv, tofu, osv). Men inget att ha panik över!
  • La Lola

Det lilla som ska undvikas står tydligt i kostråden.
    Om soja vore så farligt skulle det stå.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Soja i maten?